En man köper en get...

Problematisk

Trådstartare
Det har snurrat en grej på instagram ett tag. Snabbt översatt:
En man köper en get för 60 dollar. Han säljer den för 70 dollar. Sedan köper han geten igen för 80 dollar, och säljer den för 90 dollar. Hur mycket har han tjänat?

Jag tycker att det är jätteenkelt och självklart att han tjänade 20 dollar på sina affärer, men det pågår vilda diskussioner om det här! Det finns många som med stark övertygelse säger att han tjänade 10 dollar, eller rentav gick plus minus noll. Och jag fattar inte!
Alltså, jag VET att jag har rätt, det behöver ni inte förklara. Vad jag inte fattar är hur man räknar för att få 0 eller 10? Jag vill förstå hur de tänkt, på riktigt alltså, jag menar inte att hacka på dem. Jag vill fatta var felräkningen kommer!

Och kanske viktigast av allt: hur mycket kostar en get EGENTLIGEN?
 
Man kan väl möjligen se det som att han tjänar 20 dollar på de två affärerna men förlorar 10 vid tillbakaköpet i mitten.

Eller så tjänar han totalt sett 10 dollar: Först tjänar 10 dollar vid försäljning 1, förlorar 10 dollar vid köp 2 (är nu på plus minus noll) för att sedan få den verkliga förtjänsten på 10 dollar vid försäljning 2.

Eller så är jag krass och säger att geten rimligen kostar en slant att hålla och att förtjänsten på 10 dollar äts upp av geten under ägandetiden, särskilt ehuru torka driver upp foderpriserna. Då kan det bli noll dollar i förtjänst eller tom minus i getkassan eftersom det tog så lång tid att få geten såld..

Multipla tolkningar möjliga alltså :D
 
Man kan väl möjligen se det som att han tjänar 20 dollar på de två affärerna men förlorar 10 vid tillbakaköpet i mitten.

Eller så tjänar han totalt sett 10 dollar: Först tjänar 10 dollar vid försäljning 1, förlorar 10 dollar vid köp 2 (är nu på plus minus noll) för att sedan få den verkliga förtjänsten på 10 dollar vid försäljning 2.

Eller så är jag krass och säger att geten rimligen kostar en slant att hålla och att förtjänsten på 10 dollar äts upp av geten under ägandetiden, särskilt ehuru torka driver upp foderpriserna. Då kan det bli noll dollar i förtjänst eller tom minus i getkassan eftersom det tog så lång tid att få geten såld..

Multipla tolkningar möjliga alltså :D

Jag kan köpa att geten blev dyr i drift i den här torkan, kanske svårsåld också, så att pengarna försvann där. Men resten köper jag inte. På själva affärerna tjänade han ju 20 dollar, varken mer eller mindre.
 
Eller så tjänar han totalt sett 10 dollar: Först tjänar 10 dollar vid försäljning 1, förlorar 10 dollar vid köp 2 (är nu på plus minus noll) för att sedan få den verkliga förtjänsten på 10 dollar vid försäljning 2.

Fast i min värld så blir -60+70-80+90 = 20, så hur man öht kan komma fram till 10 är för mig en gåta som inte ovanstående gav ett svar som jag logiskt tycker är "aha okej".

Inköpssumma = 140
Försäljningssumma = 160

160-140 kan under inga omständigheter bli 10 liksom..
 
Fast i min värld så blir -60+70-80+90 = 20, så hur man öht kan komma fram till 10 är för mig en gåta som inte ovanstående gav ett svar som jag logiskt tycker är "aha okej".

Inköpssumma = 140
Försäljningssumma = 160

160-140 kan under inga omständigheter bli 10 liksom..

Nej, precis, jag fattar inte heller!
Jag tror att @Jenka har rätt i att feltänket kommer i och med att han "går back" i första köpet, men jag kan ändå inte förstå hur man får det till 10. Hur knappar man in det på en miniräknare liksom?
De som argumenterar för 10 (eller 0) är så övertygade om sin sak, men ingen kan ställa upp det på ett sätt så jag förstår var det blir fel och det gör mig tokig :arghh:
 
Fast i min värld så blir -60+70-80+90 = 20, så hur man öht kan komma fram till 10 är för mig en gåta som inte ovanstående gav ett svar som jag logiskt tycker är "aha okej".
Nej, det går ju aldrig att få det att bli annat än 20.
Men om man nu ska hitta en möjlig förklaring till hur någon kan lyckas konstruera en tankevurpa så tycker jag det framförda rimligt. Ovettigt och fel, men ändå möjligt för någon att tänka: första affären +10, andra -10, tredje +10; slutresultat +10:p
Noll har jag svårare att begripa...
 
Nej, precis, jag fattar inte heller!
Jag tror att @Jenka har rätt i att feltänket kommer i och med att han "går back" i första köpet, men jag kan ändå inte förstå hur man får det till 10. Hur knappar man in det på en miniräknare liksom?
De som argumenterar för 10 (eller 0) är så övertygade om sin sak, men ingen kan ställa upp det på ett sätt så jag förstår var det blir fel och det gör mig tokig :arghh:
Det är väl lite det som är grejen, de går på intuition.
Om de kunde göra en uppställning så skulle de se att de tänkt fel.
 
När jag bara läser i rätt ordning som köpen/försäljningarna skett så får jag också 20, och hela jag är en enorm tankevurpa. :o
 
Det är väl lite det som är grejen, de går på intuition.
Om de kunde göra en uppställning så skulle de se att de tänkt fel.

Men även när andra ställer upp och förklarar så håller många fast vid 10 dollar. Borde de inte se då att de tänkt fel? Eller så är de bara väldigt envisa iofs
 
Men även när andra ställer upp och förklarar så håller många fast vid 10 dollar. Borde de inte se då att de tänkt fel? Eller så är de bara väldigt envisa iofs
Tja, borde, men alla gör inte. ;)
Att få en uppställning men inte kunna ge en egen borde väcka en viss eftertanke.
Men om de bara känner att de har rätt? Eller kört fast tankarna i ett hjulspår utan att kunna byta?
 
Alltså, jag VET att jag har rätt, det behöver ni inte förklara. Vad jag inte fattar är hur man räknar för att få 0 eller 10? Jag vill förstå hur de tänkt, på riktigt alltså, jag menar inte att hacka på dem. Jag vill fatta var felräkningen kommer!

Felräkningen kommer ifrån att man inte sett händelserna som två olika köp- och säljsituationer. Först tjänar han 10 dollar. Sen tjänar han 10 dollar igen. Då har han sammanlagt tjänat 20 dollar.

Men tänker man att han först tjänar 10 dollar som han sedan "förlorar" när han köper geten för 10 dollar dyrare (70 vs 80) men tjänar 10 dollar igen. Där kan man få det till att han tjänat 10 dollar. Och tänker man att han köper geten för 20 dollar dyrare andra gången (60 vs 80) så har ju hela "vinsten" gått upp i rök, dvs man får svaret till 0.
 
Men alltså, det är ju två helt separata affärer även om man räknar ihop dem i följd som i mitt första exempel, men hur man än räknar så är det korrekta och det logiska svaret 20.

Affär 1: köper för 60 och säljer för 70 = +10
Affär 2: Köper för 80 och säljer för 90 = +10

10+10 = 20.

Så nej, min hjärna kan inte se att det på något vis blir 10 eller 0. Det är liksom inte logiskt för 5 öre att få det till något annat än 20.
 
Men alltså, det är ju två helt separata affärer även om man räknar ihop dem i följd som i mitt första exempel, men hur man än räknar så är det korrekta och det logiska svaret 20.

Affär 1: köper för 60 och säljer för 70 = +10
Affär 2: Köper för 80 och säljer för 90 = +10

10+10 = 20.

Så nej, min hjärna kan inte se att det på något vis blir 10 eller 0. Det är liksom inte logiskt för 5 öre att få det till något annat än 20.

+1, men @Wysiwyg förklarade det potentiella feltänket så jag kan se... Kanske inte logiken, men stället för tankevurpan. Om jag kopplar bort min egen tankeverksamhet och bara läser kan jag känna "Aha de tänker SÅ" :p
 
Och tänker man att han köper geten för 20 dollar dyrare andra gången (60 vs 80) så har ju hela "vinsten" gått upp i rök, dvs man får svaret till 0.
Men om man tänker så borde han sälja den 30 dollar dyrare sista gången och då skulle det ge rätt svar.
+(70-60) -(80-60) +(90-60) =20 dvs. 60 används som något slags referenspunkt
 
Men om man tänker så borde han sälja den 30 dollar dyrare sista gången och då skulle det ge rätt svar.
+(70-60) -(80-60) +(90-60) =20 dvs. 60 används som något slags referenspunkt

Ja fast tänker man som jag skrev så går den ju inte för 30 dollar mer andra gången utan för 20 dollar mer (70 vs 90). Och med det tankesättet betalade han ju också 20 dollar mer (60 vs 80), alltså noll kronor i vinst,
 

Liknande trådar

Fritid Jag är sugen på att köpa fritidshus :) Jag tänker mig antingen inom en radie på ungefär 10-15 mil utanför Stockholm, eller på Gotland...
2
Svar
26
· Visningar
2 921
Senast: Singoalla
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag är ny medlem här på buke och har sett liknande trådar som kommit med bra inputs,så tänkte slänga ut en fråga angående...
2
Svar
20
· Visningar
2 808
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 244
Senast: Kirie
·
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 523
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp