En månad utan en hel natts sömn...

Nethril

Trådstartare
har jag och sambon (och hunden) haft nu.. Och det börjar minst sagt bli lite jobbigt.

*långt* Hoppas någon orkar läsa!

Lite bakgrundshistoria. Har en ljuvlig liten katt-tjej på snart fem månader som härjar som en komplett idiot om nätterna. Hon är för tillfället inne katt då vi bor i lägenhet mitt i stan men vi flyttar till ett hus 1 mars. Vi hade egentligen inte tänkt skaffa katt förrän vi flyttat till huset men då en bekants katt fick ungar och de inte kunde bli av med henne (och pratade om att ta bort henne) så var jag bara tvungen att ta hem lilltjejen.

Vi går och lägger oss mellan 22 och 23 varje kväll och det är precis när vi lagt oss som hon sätter igång och röjer som en dåre. Hon rusar runt i hela lägenheten, klöser på möblerna, hoppar upp i fönstren, välter blomkrukor, biter av växter, attackerar oss och hunden, rejsar över ryggstöden på soffan och fåtöljerna, välter ner skivor, böcker, klättrar i gardinerna osv. Vet ju såklart att de är natt-djur men hon är helt extrem, går verkligen inte att lugna över huvud taget.

Den första veckan testade vi att leka med henne hela kvällen så att hon skulle bli trött men det fungerar verkligen inte då hon inte kan bli trött ;) Om man går upp och leker med henne när hon håller på så blir hon bara mer tokig och går hårdare åt hunden som försöker sova.. (han är tyvärr alldeles för snäll och säger inte ifrån utan försöker springa ifrån henne och gömma sig hos oss) vilket bara innebär att hon blir ännu mer taggad..

Vi har inga dörrar i lägenheten förutom in till toan (och så ytterdörren förstås) så den andra veckan testade vi att leka med henne hela kvällen, för att sedan ge henne mat inne i badrummet och helt enkelt stänga in henne där. Så fort hon ätit klart börjar hon skrika (och det är så hjärtskärande att jag inte står ut) och så börjar hon klösa, klättra och bita på listen vid dörren. Hon kan lätt hålla på i ett par timmar utan uppehåll och då brukar jag ge upp och gå in och gosa med henne och försöka få henne trött men självklart helt utan resultat då hon är som en duracellkanin. Hon har somnat en gång när jag gjort så och då för att sova i ca 2 minuter tills hon hör något ljud eller hunden rör sig eller så. Då går hon igång på alla cylindrar igen :cool:

Nu har hon fått springa runt i lägenheten då hon förstör listerna så mycket om vi stänger in henne, vilket gör att ingen av oss andra i lägenheten kan sova. Vad grannarna under tycker vågar jag inte ens tänka på.. Hon låter som en galopperande hjord med gnuer när hon tumlar fram.

Jag blir snart tokig. Vet inte hur jag ska få henne trött :p Hon är uppe mer eller mindre hela dagarna och leker (med mig, sina leksaker och jagar den stackars jycken) men vad hon gör när hon är ensam ca 1-2 h/dag vette sjutton, sover tror jag dock inte eftersom blomkrukor är välta och mattor ligger uppe längs väggarna efter att hon rejsat runt.. Skulle hon bli lite trött på eftermiddagarna/tidiga kvällarna så håller vi henne vaken och för att hon ska vara trött på natten men det gör ingen skillnad. Har också testat att ha en sprayflaska redo och när hon härjar på möblerna, listerna, gardinerna, med blommorna osv (sådant hon inte får) så sprayar jag henne och fyar (med rösten). Det fungerar dock inte då hon tycker att det är roligt och leker med spraystrålen och är tillbaka och klöser efter några sekunder.. Hon är en såndär otroligt orädd katt som till och med vill vara med i duschen ska jag väl tillägga.. *suck*

Någon som har något tips? (Eller valium? :devil:)
Det som är jobbigt är att sambon jobbar otroligt långa och hårda pass och verkligen behöver sin nattsömn, vilket gör att jag blir superstressad och försöker få tyst på katten för att sambon inte ska vakna. Och vaknar han så är han superirriterad och vill att vi ska göra oss av med katten för han orkar inte med detta mer.. Och det gör ju inte jag heller egentligen men vad står man inte ut med för att få ha en sådan liten goding i sin familj ;)

Långt och flummigt känner jag men jag skyller på sömnbrist. Är jättetacksam för alla tankar, råd eller tips om hur vi ska lösa detta!
 
Sv: En månad utan en hel natts sömn...

Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av ditt problem men på apoteket finns det en mojäng som avger kattfermoner. Det kanske ska användas till rädda katter (?) i första hand men om jag förstått det rätt så lugnar fermonerna.

Ett annat alternativ är att fråga om katten kan flytta till huset före er, om de som säljer har möjlighet att ha henne som ute alt. ute/innekatt tills köpet går igenom.

Lycka till!
 
Sv: En månad utan en hel natts sömn...

Mitt enda konkreta tips är att ni kontaktar ett katthem och skaffar ytterligare en huligan i samma ålder - en eller två katter kanske går bra vilket som om ni skall bo i hus?

Inget underhåller en lite huligan lika bra som en annan liten huligan!! :D

/Swat
 
Sv: En månad utan en hel natts sömn...

Tack för ditt svar! ska absolut kolla upp den där mojängen :)
Ditt andra tips var bra (hade jag aldrig kommit på själv) men tyvärr har de redan två katter (bröder) som inte uppskattar andra katter.

Tack igen :)
 
Sv: En månad utan en hel natts sömn...

Mitt enda konkreta tips är att ni kontaktar ett katthem och skaffar ytterligare en huligan i samma ålder - en eller två katter kanske går bra vilket som om ni skall bo i hus?

Inget underhåller en lite huligan lika bra som en annan liten huligan!! :D

/Swat

åh herregud :p TVÅ galna galoscher som galopperar runt? Njae jag vet inte riktigt..:angel:
Planen är ju att det ska vara två katter i huset sedan så att de har sällskap av varandra men två tokar i lägenheten klarar nog varken vi inneboende eller själva materialet i lägenheten av.. Blev ju egentligen katt lite för tidigt för våran del, men det kunde inte hjälpas ;)
 
Sv: En månad utan en hel natts sömn...

Fast två huliganre = mindre aktivitet!!

De tröttar ut varandra på ett vis som vi långsamma två-benta inte kan!
Hade själv 3 små killar för 5 år sedan och visst rasslade det längs väggarna ibland! Men det var betydligt mindre bekymmer än med en ensam, överaktiv ;) huligan.

Fast har du redan två som ogillar katter så blir det kanske svårt...

/Swat
 
Sv: En månad utan en hel natts sömn...

Ja, jag hade aldrig orkat ha någon av mina tjejer som ensamkatt. Det är hart när omöjligt att trötta ut dem, och de är också av den omåttligt positiva, sociala och påhittiga typen som tycker att precis alla lekar är toppen, även om det resulterar i en skrikande, svärande matte.

Jag låser ute mina när de är för jobbiga, men det hade aldrig funkat att göra det med bara en.
 
Sv: En månad utan en hel natts sömn...

Swat: Jo det förstås. Men som du säger är det inte så lätt när de två herrarna i huset (läs husse och hunden) är så trötta på henne. Att då få dem att förstå att vi såklart ska ha en misse till är helt omöjligt. Iallafall husse ;)

Sassy: Tack för svaret :)
 
Sv: En månad utan en hel natts sömn...

Kan tillägga att sambon precis kom hem och frågade hur vi skulle ha det, han vill att vi ska lämna bort henne till någon annan för att hon är så "hyperaktiv" :( Och så tillägger han att hon inte är normal och att ingen av de katter han tidigare känt har varit sådana. (biter mig tungan, tänker på att han är trött och säger inte att han bara träffat på utekatter tidigare och inte haft ungkatt sedan han var barn och bodde i hus :angel:)

kan nog glömma det där med en katt till, han blir irriterad bara han ser henne och eftersom hon alltid härjar och hittar på hyss gör det inte precis saken bättre..

Nu hade hon tuggat av båda hans skosnören också, hon har verkligen perfekt tajming *suck*
Usch, önskar jag kunde knäppa med fingrarna så vips är hon lugn och sover hela natten så han ser att det går åt rätt håll ;)
 
Sv: En månad utan en hel natts sömn...

Jag har fått tillbaks kattungar från köpare med samma argument :(
(Jag är alltså uppfödare av en av de mer krävande raserna som finns, detta i en lägenhet på 35 kvm...)

Det ÄR så normala kattungar funkar, och därför råder jag alltid folk att skaffa två. Det låter som att ni kommer ha en väldigt rolig katt när hon blir vuxen, om det är till någon tröst :). Tyvärr verkar många tro att katter sköter sig själva, någon slags minne av barndomens vuxna utekatter?

Tyvärr är det en jättejobbig situation ni är i. Jag hade valt näst bästa lösning: aktivera henne mycket och låsa in henne på natten.

Kan ni skydda dörr och lister med plast (jag köper plast á la tjockare duschdraperi på jysk) så hon inte kan krafsa? Ett annat knep är att sätta dubbelhäftande tejp/flugpapper så det blir väldigt obehagligt att röra vid det. Stå sen ut! Det låter hårt att låsa in en liten, men de är sjukt envisa och har man en lite tuffare katt (hon verkar ju vara en klon av mina) måste man sätta den här grunduppfostran "matte ger sig inte" om man ska ha en trevlig katt som vuxen. Min första tog 2-3 år innan jag rådde på, dottern, som egentligen är snäppet jobbigare, är bra nu vid ett års ålder just för att jag aldrig mesat med henne.

I brist på kompis får man försöka trötta ut dem på annat sätt. Hur leker ni med henne? Har ni provat olika varianter (laserpekare, leka i lådor)? Har ni leksaker som ger mental stimulans? Det är som en valp, varva upp den och den bli kanske övertrött och hyper, låt den jobba med hjärnan och den blir trött. Jag har aktivitetsprylar för hundar till mina, men det funkar ju bäst på matintresserade katter. Jag ger även mina ett ben att roa sig med om de behöver trigga av. (Råa kycklingvingar/halsar eller broskben från gris). Man behöver ju hålla dem under hyfsad uppsikt innan man vet hur de ska handskas med benet, mina svalde för stora bitar i början.

Rent generellt gäller ett att tänka mer "valp" än traditionellt "kattunge" när man har aktiva innekatter, både i uppfostran och aktivering.
 
Sv: En månad utan en hel natts sömn...

har jag och sambon (och hunden) haft nu.. Och det börjar minst sagt bli lite jobbigt.

*långt* Hoppas någon orkar läsa!

Lite bakgrundshistoria. Har en ljuvlig liten katt-tjej på snart fem månader som härjar som en komplett idiot om nätterna. Hon är för tillfället inne katt då vi bor i lägenhet mitt i stan men vi flyttar till ett hus 1 mars. Vi hade egentligen inte tänkt skaffa katt förrän vi flyttat till huset men då en bekants katt fick ungar och de inte kunde bli av med henne (och pratade om att ta bort henne) så var jag bara tvungen att ta hem lilltjejen.

Vi går och lägger oss mellan 22 och 23 varje kväll och det är precis när vi lagt oss som hon sätter igång och röjer som en dåre. Hon rusar runt i hela lägenheten, klöser på möblerna, hoppar upp i fönstren, välter blomkrukor, biter av växter, attackerar oss och hunden, rejsar över ryggstöden på soffan och fåtöljerna, välter ner skivor, böcker, klättrar i gardinerna osv. Vet ju såklart att de är natt-djur men hon är helt extrem, går verkligen inte att lugna över huvud taget.

Den första veckan testade vi att leka med henne hela kvällen så att hon skulle bli trött men det fungerar verkligen inte då hon inte kan bli trött ;) Om man går upp och leker med henne när hon håller på så blir hon bara mer tokig och går hårdare åt hunden som försöker sova.. (han är tyvärr alldeles för snäll och säger inte ifrån utan försöker springa ifrån henne och gömma sig hos oss) vilket bara innebär att hon blir ännu mer taggad..

Vi har inga dörrar i lägenheten förutom in till toan (och så ytterdörren förstås) så den andra veckan testade vi att leka med henne hela kvällen, för att sedan ge henne mat inne i badrummet och helt enkelt stänga in henne där. Så fort hon ätit klart börjar hon skrika (och det är så hjärtskärande att jag inte står ut) och så börjar hon klösa, klättra och bita på listen vid dörren. Hon kan lätt hålla på i ett par timmar utan uppehåll och då brukar jag ge upp och gå in och gosa med henne och försöka få henne trött men självklart helt utan resultat då hon är som en duracellkanin. Hon har somnat en gång när jag gjort så och då för att sova i ca 2 minuter tills hon hör något ljud eller hunden rör sig eller så. Då går hon igång på alla cylindrar igen :cool:

Nu har hon fått springa runt i lägenheten då hon förstör listerna så mycket om vi stänger in henne, vilket gör att ingen av oss andra i lägenheten kan sova. Vad grannarna under tycker vågar jag inte ens tänka på.. Hon låter som en galopperande hjord med gnuer när hon tumlar fram.

Jag blir snart tokig. Vet inte hur jag ska få henne trött :p Hon är uppe mer eller mindre hela dagarna och leker (med mig, sina leksaker och jagar den stackars jycken) men vad hon gör när hon är ensam ca 1-2 h/dag vette sjutton, sover tror jag dock inte eftersom blomkrukor är välta och mattor ligger uppe längs väggarna efter att hon rejsat runt.. Skulle hon bli lite trött på eftermiddagarna/tidiga kvällarna så håller vi henne vaken och för att hon ska vara trött på natten men det gör ingen skillnad. Har också testat att ha en sprayflaska redo och när hon härjar på möblerna, listerna, gardinerna, med blommorna osv (sådant hon inte får) så sprayar jag henne och fyar (med rösten). Det fungerar dock inte då hon tycker att det är roligt och leker med spraystrålen och är tillbaka och klöser efter några sekunder.. Hon är en såndär otroligt orädd katt som till och med vill vara med i duschen ska jag väl tillägga.. *suck*

Någon som har något tips? (Eller valium? :devil:)
Det som är jobbigt är att sambon jobbar otroligt långa och hårda pass och verkligen behöver sin nattsömn, vilket gör att jag blir superstressad och försöker få tyst på katten för att sambon inte ska vakna. Och vaknar han så är han superirriterad och vill att vi ska göra oss av med katten för han orkar inte med detta mer.. Och det gör ju inte jag heller egentligen men vad står man inte ut med för att få ha en sådan liten goding i sin familj ;)

Långt och flummigt känner jag men jag skyller på sömnbrist. Är jättetacksam för alla tankar, råd eller tips om hur vi ska lösa detta!

Jag har 2 st på drygt 7mån nu på 46 kv en vuxen katt + en hund.
Kattungarna kar rejsat morgon o kväll och där emellan bara ätit och sovit ca 22-23 timmar per dygn. Kräver lite mer aktivitet av mig ca var tredje dag ungefär i form av koppelpromenader o liknande. Så vill ni sova gott är bästa medicinen en huligan till :) lycka till
 
Sv: En månad utan en hel natts sömn...

*kl*

Jag håller med Sassy. Även jag lever med mycket aktiva katter och jag hade ALDRIG orkat med en som ensamkatt. Mitt råd är verkligen, skaffa en till. Det underlättar något otroligt, mer än du kan ana. Människor räcker liksom inte när man har en aktiv katt.
 
Sv: En månad utan en hel natts sömn...

Jag tog in en hankatt för ca ett år sedan nu. Galnare katt får man leta efter. Han studsade från väggarna, skrek, bets, busade, välte saker. Jag och sambon sov med öronproppar.
Vi köpte en kattunge för en sådär 2 månader sedan och det är såååå lugnt om nätterna nu. De kör slut på varandra på dagarna och sover hela nätterna. Visst, lillkissen välter ned grejer och ska rota i papperskorgen osv ändå, men detta gör hon om dagarna iallafall :)

Ni kan inte prova låna någons katt i lämplig ålder och se om det blir bättre?
 
Sv: En månad utan en hel natts sömn...

Ja det är nog det som är, man minns ju kattungarna enbart som positivt då man själv var såpass liten och inte brydde sig nämnvärt när favoritblomman dunsade i golvet ;)
Jag får under inga som helst omständigheter skaffa en katt till, inte förrän vi flyttat till huset iallafall.
Tack för tipset med tejpen och plasten! (varför har jag inte kommit på det själv, muttrar över min trögtänkthet)
Inatt sov hon instängd i badrummet. eller ja, sov och sov, hon jamade väldigt mycket och rumstrerade runt men i mellanåt var hon faktiskt helt tyst och jag kunde sova :) Sambon verkar inte ha störts någonting av henne inatt och eftersom hunden varit mindre orolig har han legat rätt still och inte rest sig och väckt henne mer än ett par gånger.
(känner mig till och med utvilad så detta var bästa natten på länge :))

Vi leker på alla möjliga sätt, fiskespö, boll som rullar, boll som studsar, leta efter ljud, trickträning, gömma matbitar, följa efter snören, leker i trappan, under matten osv. Dock har vi inte testat laserpekare, det kan nog vara nåt!
Hon har en favoritleksak som hon älskar som egentligen är ett produktprov på ett gummimaterial. Dubbelt så stor som ett geléhallon ungefär och i samma form. Eftersom den är så konstig i formen så studsar och far den åt alla möjliga oförutsägbara håll. Brukar också variera leksakerna så att när hon lekt med en eller ett par en stund så gömmer jag dem och ger henne "nya" att leka med så att hon inte ska tappa intresset. Brukar också låta henne busa runt i hundens aglity tunnel, hon är mycket (!) förtjust i prasslet den ger ifrån sig. Leka i låda är ju skitsmart, har jag inte heller tänkt på.

Funderar också på om jag kanske bör skaffa kattgräs till henne? (eftersom hon ger sig på växterna och framförallt rötterna på de unga)
 
Sv: En månad utan en hel natts sömn...

+ Reykur: Tack för era svar! :)
Kan säga att jag inlett operation övertalning inför en katt till, dock med dåligt resultat, men skam den som ger sig ;)

Tscabo: Alltså, för min del så är det ju lugnt. Jag hade gärna haft en katt till, och lånekatt är nog inga problem alls att hitta, men sambon säger benhårt nej och är säker på att det kommer att bli värre.. Jag kan verkligen inte lyckas övertala honom (just nu iallafall ;))
 
Senast ändrad:
Sv: En månad utan en hel natts sömn...

Sitter här och gapskrattar nu då hunden precis lärt sig att man kan få godis om man klappar katten :D
(Varpå katten får stollefnatt och ska jaga Empes tassar)
Önskar sambon kunde vara hemma lite mer och se allt roligt, gulligt & mysigt etc. som djuren hittar på ihop. På kvällarna och nätterna är ju hunden mest stressad över att han inte får sova medan han på dagarna verkar tycka att det är väldigt okej med en kattkompis.. Men sambon upplever ju bara stressen och det negativa med den galne huliganen ;)
 
Sv: En månad utan en hel natts sömn...

Passar på att lägga in några bilder på fröken klös också bara för att hon är så söt :love:
mayhem.jpg

DSCF7464.jpg
 
Sv: En månad utan en hel natts sömn...

Gulle :love:

Det här är min skitunge: Elise

Och hennes mor som unge...: Maja

Och en annan av våra vildbasar (den som kom tillbaks från köparen... Hennes nya ägare älskar henne): Carrera

Fortsätt med lek och sen benhård instängning på natten. Hon kommer lära sig att det är lönlöst bara man står ut. Prova gärna lite mer "träning", lära trick, leta godis och liknande. De blir lite tröttare och besökande blir imponerade när katten kan sitta fint och kommandot "gå till korgen" verkar tydligen extra häftigt för besökande hundägare :D
 
Sv: En månad utan en hel natts sömn...

Sötis :love:

Vår burmahane var faktiskt liknande vidrig som yngre, trots kattkompis. Fast kattkompisen var inte så sugen på att leka, så det kanske var det som var felet.

Hur som så bodde vi i en etta, så det var bara att stänga in honom på toa på nätterna. I början jamade han ju som en dåre, och tillslut gick jag i desperation upp och dunkade på dörren... :eek::o
Men då vart det tyst. Upprepades några gånger, men sedan har han bara väldigt sällan gapat på natten.
Vet inte om det skulle funka på er katt, men jag tror benhårt på att härda ut och INTE förstärka skriket med att man kommer in till dem. Då blir det sju resor värre nästa natt.

Öronproppar kan också vara bra :idea:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
536
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 878
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
990
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp