En räddningstjänst som prioriterar mångfald över allt annat

Blue

Trådstartare
Samhällsmagasinet nysläppta dokumentär bekräftar en bild som många redan hade. För brandmän är det inte längre fysiska krav, relevanta utbildningar eller erfarenhet av yrket som står i fokus i rekryteringsprocessen, att personerna har växt upp i ett mångkulturellt område eller vilket kön de har verkar desto viktigare.


Vad tycker ni om det här? Är det rimligt eller har rekryteringsprocessen i det har fallet blivit diskriminerande och i förlängningen samhällsfarlig?
 
Vilka är det som gjort den där filmen? Stämmer verkligen det som sägs osv?
(Jag menar, vill någon kasta skit åt olika håll så är det ju väldigt lätt att prata in något, förvränga rösten och påstå att det är en viss person som säger något trots att det kanske inte stämmer).

Jag googlade på "samhällsmagasinet" och fick inga träffar alls som ledde till något vettigt. Inget om vilka som ligger bakom, var programmet sänds, inget i någon information på youtube osv. Det gör mig skeptisk.
 
Vilka är det som gjort den där filmen? Stämmer verkligen det som sägs osv?
(Jag menar, vill någon kasta skit åt olika håll så är det ju väldigt lätt att prata in något, förvränga rösten och påstå att det är en viss person som säger något trots att det kanske inte stämmer).

Jag googlade på "samhällsmagasinet" och fick inga träffar alls som ledde till något vettigt. Inget om vilka som ligger bakom, var programmet sänds, inget i någon information på youtube osv. Det gör mig skeptisk.
Ja, det är lite underligt. På deras hemsida står heller inget om vem som ligger bakom, inga namn, ingen adress, ingenting alls.
 
Ja, det är lite underligt. På deras hemsida står heller inget om vem som ligger bakom, inga namn, ingen adress, ingenting alls.
Då lyckades du bättre än mig, jag hittade nämligen inte deras hemsida. Men jag tror dig när du säger att det inte står något om vilka som publicerat det där, det brukar ju dessutom stå i slutet av filmklippen från de som är seriösa.

Nä, fram tills det kommit fram någon information om vilka som gjort filmen så väljer jag att vara väldigt skeptisk till den.
 
Inte fan har jag fått jobb bara för att jag är kvinna, har nära 10års arbetslivserfarenhet OCH innehar SMO utbildningen.. Jag får söka på samma kriterier som alla andra kvinnor och män, jag måste göra samma tester som alla andra sökande för aktuell tjänst!
Och jag tror inte något förbund skulle anställa någon oavsett kön/bakgrund/härkomst som inte är lämpad för jobbet, man måste kunna lita på sina kollegor i alla läge för det ÄR ett fysiskt krävande yrke!

Jag litar på räddningstjänsten, alla dagar i veckan!
 
Fantastisk journalistik där man inte får veta någonting om vem som ligger bakom! :D

Anonyma Journalister? :p

Hemsidan är kass och jag hoppas några riktiga granskande journalister sätter tänderna i den. Något säger mig att den är finansierad av järnrör :banghead: Retoriken på "Om oss"-sidan känns som någon försökt ge Avpixlat en legitim fernissa.

När jag googlade (med få träffar) kom jag till deras FB-sida och de har tydligen en nystartad Twitter. En annan träff var på forumet Motgift. Jag tror inte jag behöver gå närmare in på dyngan som sprids där. Deras podcast har beskrivningen "Svenskvänliga analyser, kommentarer och intervjuer" :wtf:
 
Förlåt men det var lite roligt :rofl: :up:
Jamen det var bra länge sedan jag läste om det där sist men hade i bakhuvudet att den där gubben lever inte idag, vad har han då med detta att göra? Var faktiskt tvungen att googla till och med. Vem vet? Någon dåre kanske har döpt sin unge till det och ungen i fråga kanske lever upp till sitt namn? ;)
 
Jamen det var bra länge sedan jag läste om det där sist men hade i bakhuvudet att den där gubben lever inte idag, vad har han då med detta att göra? Var faktiskt tvungen att googla till och med. Vem vet? Någon dåre kanske har döpt sin unge till det och ungen i fråga kanske lever upp till sitt namn? ;)
Du var inte ensam om att googla av samma anledning :angel:
 
Jag har inte sett videon, och är inte så intresserad av att göra det om ni säger att avsändaren är oklar.

Men det här med kvotering inom räddningstjänsten är väl knappast någon nyhet alldeles oavsett?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4592338

http://www.svd.se/fler-kvinnor-ska-bli-brandman

http://www.hd.se/lokalt/helsingborg...brandman-har-fordubblats---en-har-blivit-tva/

Rätt eller fel har jag alldeles för lite kunskap i ämnet om för att bedöma
Självklart är det inte nytt med vare sig kvotering eller att vissa brandmän är missnöjda med den. Men om den så kallade dokumentären, liksom annan "alternativmedia" antagligen gjord av låtsasjournalister, är lika hårdvinklad som TS presentation av den - då är det nytt.

Södertörns brandförsvar förklarar hur det går till: http://www.sbff.se/aktuellt/var-rekrytering-av-brandman-granskas-av-samhallsmagasinet/
 
Fast det där lät ju inget vidare, helt intetsägande text som gör att i varje fall jag får misstankar om att allt inte står rätt till.
Jag tror hellre på det än en låtsasdokumentär utan avsändare. Jag tittade på slutet för att se om där stod några produktionsuppgifter (vilket det inte gjorde). Jag hamnade i en telefonintervju där intervjupersonen frågade tre gånger vad "reportern" hette. Han svarade "Jesper". Så går det inte till.
 
Jag tror hellre på det än en låtsasdokumentär utan avsändare. Jag tittade på slutet för att se om där stod några produktionsuppgifter (vilket det inte gjorde). Jag hamnade i en telefonintervju där intervjupersonen frågade tre gånger vad "reportern" hette. Han svarade "Jesper". Så går det inte till.
Jag tror inte på någon av dem, däremot går åtminstone en del av det som togs upp i programmet att kontrollera. Men jag känner också att jag har alldeles för lite kunskap om räddningstjänsten för att våga ha en riktig åsikt i ämnet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp