En räddningstjänst som prioriterar mångfald över allt annat

Jag förstår inte på vilka grunder du tänker dig att folk skulle ställa upp på en diskussion utifrån ett så tveksamt diskussionsunderlag som den där filmen, och då ställa upp exakt på den diskussion som du vill ha. Hur tänker du?

Om jag bestämmer mig för att lägga en timme av mitt liv på den där filmen så kan jag bedöma hur den är gjord utifrån journalistiska utgångspunkter. Då återkommer jag. (Däremot skulle jag inte bidra med några åsikter om huruvida räddningstjänsten gjort rätt bedömningar).

Tråden handlar om rekryteringsprocessen, inte om dokumentären som helhet. Det specifika påståendet jag tog upp räcker i princip som diskussionsunderlag.
 
Tråden handlar om rekryteringsprocessen, inte om dokumentären som helhet. Det specifika påståendet jag tog upp räcker i princip som diskussionsunderlag.
Varför länkade du då till den där filmen, och på vilka grunder väljer du att plocka det påstående du vill diskutera ur just den filmen?

Dina egna strategier undergräver ju förutsättningarna för att du ska få den diskussion du vill ha.
 
Om jag inte minns helt fel, är de sänkta intagskraven till brandförsvaret endast applicerbara på kvinnliga sökare, efter en kraftig kritik från riksrevisjonen för ungefär 15 år sedan då de ansåg att kraven för att bli brandman uteslöt kvinnor från att söka med hänvisning till kvinnors i allmänhet lägre fysiska styrka. För manliga invandrare som vill bli brandman, gäller fortfarande samma krav till fysik och mental hälsa som för vita svenska män.
 
Varför länkade du då till den där filmen, och på vilka grunder väljer du att plocka det påstående du vill diskutera ur just den filmen?

Dina egna strategier undergräver ju förutsättningarna för att du ska få den diskussion du vill ha.

Om du läser trådstarten så ser du att det påståendet i princip täcker hela frågeställningen. Så på grunderna att det var vad jag tyckte kunde vara intressant att diskutera antar jag? Eller förstår inte frågan riktigt.
 
Om du läser trådstarten så ser du att det påståendet i princip täcker hela frågeställningen. Så på grunderna att det var vad jag tyckte kunde vara intressant att diskutera antar jag? Eller förstår inte frågan riktigt.

Nej, jag märker att du inte förstår frågan. Du förstår inte att en sådan film och citat därur slår undan benen för den diskussion du vill föra. Jag tror tyvärr inte att jag kan göra så mycket åt din bristande förståelse på den punkten.
 
Det roliga är också att ingen av dem som kritiserar inslaget är intresserade av vad Myndigheten för samhällsskydd och beredskap själva kommit fram till. Det är också talande, två sidor av samma mynt uppfattar jag det som.
Varför skulle man inte vara det?
 
Varför skulle man inte vara det?
Ingen kommenterade deras rapport (som jag länkade till) där en stor andel av de kvinnliga brandmännen som var med i testet inte klarade de fysiska krav som ställdes, 50 % av de som arbetar heltid och 95 % av de som arbetar deltid fick inte godkänt.
 
Ingen kommenterade deras rapport (som jag länkade till) där en stor andel av de kvinnliga brandmännen som var med i testet inte klarade de fysiska krav som ställdes, 50 % av de som arbetar heltid och 95 % av de som arbetar deltid fick inte godkänt.

Fast det gäller ju i lika stor grad inom polisen, efter 5 år i tjänst är det väl inte mer en mellan 30 och 40% av totala kåren som skulle klara intags testet ...
 
Fast det gäller ju i lika stor grad inom polisen, efter 5 år i tjänst är det väl inte mer en mellan 30 och 40% av totala kåren som skulle klara intags testet ...
100 % av de manliga heltidsbrandmännen 93 % av deltidsbrandmännen klarade testet enligt rapporten.
 
En av brandmännen som är med i klippet skriver på fb att han, och en kollega som han skrivit en debattartikel med, blivit kontaktade av några som kallade sig frilansjournalister. Det var det enda han visste.

Journalister, både frilansar och anställda, är tydliga med var deras material kommer att publiceras.
 
En av brandmännen som är med i klippet skriver på fb att han, och en kollega som han skrivit en debattartikel med, blivit kontaktade av några som kallade sig frilansjournalister. Det var det enda han visste.

Journalister, både frilansar och anställda, är tydliga med var deras material kommer att publiceras.
Och nu skriver han att det enda namn han och kollegan fick var "Jesper". Vad är det här för nötter??
 
utstuderat att göra sig så anonyma.
Självklart. Är man inte journalist så kan man ju kalla sig "frilansjournalist" med enbart ett förnamn och hoppas att ingen ber om pressleg eller frågar var "dokumentären" ska publiceras. Sen kan man klippa ihop nåt och "publicera" på youtube, yay. Och så se till att SD-trollen sprider den på forum överallt.

Det är väl senaste idén från SD för att "ta itu med pressen". Skapa en egen. Helt i Putinanda.

"Partiet som vill riva ned rättsstaten, sju punkter om SD:

Exempel sju: Samma personer som talar om ”när vi tagit makten” har också lovat att ”ta itu” med pressen. Retoriken känns igen från länder på glid mot diktatur, som Ryssland, Ungern och Turkiet."

http://unt.se/asikt/ledare/partiet-som-vill-riva-ned-rattsstaten-4000506.aspx
 
Nej det stämmer inte. För att bli heltidsbrandman måste du ha gått SMO-utbildningen. För att komma in på utbildningen krävs det att du har läst gymnasie etc samt att du har gjort simprov och rullbandstest. På rullbandstestet ska du gå i 8 graders motlut i 4.5 km/h i 6 minuter iklädd i utrustning på 24 kg.
Simtestet är följande:
100 meter valfritt simsätt, följt av 50 simning med livboj, följt av 50meter bogsering av jämnstor kamrat i livboj, maxtid 8 min
  • Start i vattnet för 25 meter simning med livboj följt av upptagning av livräddnings-docka eller jämnstor person från 3-4 meters djup, följt av 25 meters bogsering av kamrat i livboj. Maxtid 1 minut 50 sekunder(om vattendjupet är grundare än 2 meter ska upptagningen föregås av 5 meter längddykning).

Så vart du fått det där från vet jag inte. När du sedan gått klart SMO söker du till en räddningstjänst som brandman (om du vill bli brandman dvs, du kan jobba med andra saker också). Räddningstjänsterna har egna krav. Här finns ex Attundas krav: http://www.brandkaren-attunda.se/prod/cms/attunda.nsf/pages/fysiska-krav-for-en-brandman


Visst är brandman ett fysiskt jobb men inte lika fysiskt som det var innan. Det har kommit mycket hjälpmedel, räddningstjänstens utveckling står inte stilla. Jag skulle nästa våga säga att många stalltjejer som rullar och bänder på 500 kgs balar klarar av testet om de också har kondition. Brandman är inget yrke för elitidrottare, brandman kan både du och jag bli om vi tränar. Man måste också beakta att utryckningsdelen är en sån otroligt liten del av en räddningstjänst (beroende på vart man jobbar), och det går inte att ha "stora starka killar" som inte kan göra något annat. Det blir för stor samhällskostnad. Men självklart ska de klara av att göra livräddande insatser när det krävs, det är nog dock väldigt sällan livräddande insatser är "tunga".

Denna debatt har funnits i många år och initierades av SD 2012 om jag minns rätt.

Nej du klarar inte de testerna enbart för att du rullar lite höbalar och är hästtjej..

Och jo, väldigt många livräddande insatser är tunga på så många olika vis! Har du tex hållt i en sax, spridare eller bändare vid en trafikolycka? De väger runt 15kg sryck, det ska du arbeta med i axelhöjd många gånger.. har du provat att göra HLR i 10min? Har du suttit i en obekväm ställning i en kvaddad bil för att stabilisera nacken på en skadad person? Har du rökdykt någon gång? i ett utrymme bra mycket värmare än en bastu? Har du dragit ut en människa ur en bil? Dragit slang full med vatten? Har du sett en död människa? osv osv..


Om jag inte minns helt fel, är de sänkta intagskraven till brandförsvaret endast applicerbara på kvinnliga sökare, efter en kraftig kritik från riksrevisjonen för ungefär 15 år sedan då de ansåg att kraven för att bli brandman uteslöt kvinnor från att söka med hänvisning till kvinnors i allmänhet lägre fysiska styrka. För manliga invandrare som vill bli brandman, gäller fortfarande samma krav till fysik och mental hälsa som för vita svenska män.

Jag vet inte var de här "sänkta kraven" på kvinnliga sökande finns, jag har själv aldrig stött på dem utan jag har fått söka jobb på samma kriterier och tester som männen som sökt samma tjänst, jag har sökt jobb från Skåne upp till Dalarna och varit på flertalet anställningstester.. och jag ser det som självklart att alla söker på samma villkor!
 
Nej du klarar inte de testerna enbart för att du rullar lite höbalar och är hästtjej..

Och jo, väldigt många livräddande insatser är tunga på så många olika vis! Har du tex hållt i en sax, spridare eller bändare vid en trafikolycka? De väger runt 15kg sryck, det ska du arbeta med i axelhöjd många gånger.. har du provat att göra HLR i 10min? Har du suttit i en obekväm ställning i en kvaddad bil för att stabilisera nacken på en skadad person? Har du rökdykt någon gång? i ett utrymme bra mycket värmare än en bastu? Har du dragit ut en människa ur en bil? Dragit slang full med vatten? Har du sett en död människa? osv osv..




Jag vet inte var de här "sänkta kraven" på kvinnliga sökande finns, jag har själv aldrig stött på dem utan jag har fått söka jobb på samma kriterier och tester som männen som sökt samma tjänst, jag har sökt jobb från Skåne upp till Dalarna och varit på flertalet anställningstester.. och jag ser det som självklart att alla söker på samma villkor!

Tidigare var ju ett av kraven för männen att bära 105kgs dummyn över axlarna (brandmannsgrepp) 50-100 m, kvinnorna fick lov att släpa den på marken. Springa 3000 m på 8 min mm,

Hur ser det ut i dag?
 
2008 sänktes kraven i storstäderna tror jag.
Det skrev jag inte men är man hästtjej och hanterar 4-500 kg hö om dagen etc så är jag säker på att man är ganska nära att klara tester om man har en bra kondis också. Det är inte att förringa ett yrke men brandmansyrket måste få bort stämpel som omöjligt att uppnå om man inte är elitidrottare.
Jag vet också att det har diskuterats att ev ta bort träning på arbetstid och då är ju frågan vad som händer med yrket. Nu tror jag inte det blir så förvisso. Dessutom har ju alla räddningstjänster olika krav. det tycker jag däremot är konstigt. Det borde vara samma hos alla.
 
Tidigare var ju ett av kraven för männen att bära 105kgs dummyn över axlarna (brandmannsgrepp) 50-100 m, kvinnorna fick lov att släpa den på marken. Springa 3000 m på 8 min mm,

Hur ser det ut i dag?

Vad som krävs för anställning är upp till vart och ett förbund att avgöra, således krävs det olika beroende på vart du söker jobb, men som jag tidigare skrivit har villkoren och testerna varit de samma för alla sökande oavsett kön på de rtj jag har varit!

2008 sänktes kraven i storstäderna tror jag.
Det skrev jag inte men är man hästtjej och hanterar 4-500 kg hö om dagen etc så är jag säker på att man är ganska nära att klara tester om man har en bra kondis också. Det är inte att förringa ett yrke men brandmansyrket måste få bort stämpel som omöjligt att uppnå om man inte är elitidrottare.
Jag vet också att det har diskuterats att ev ta bort träning på arbetstid och då är ju frågan vad som händer med yrket. Nu tror jag inte det blir så förvisso. Dessutom har ju alla räddningstjänster olika krav. det tycker jag däremot är konstigt. Det borde vara samma hos alla.

Se svaret ovan.

"brandmansyrket måste få bort stämpel som omöjligt att uppnå om man inte är elitidrottare." Öhh va? aldrig hört något sådant rykte.. Har heller aldrig hört att träning på arbetstid ska tas bort.
Fast man söker ju olika kompetens på olika ställe runt om i Sverige, det krävs inte lika mycket av en som jobbar i en mindre by någonstans i öde Norrland om man jämför med tex storstockholm, så det är ju klart att anställningskraven är olika, fast oftast är de ganska lika ändå!
 
Nej det kanske du inte har men så är det. Googla och du ska finna ;-) Träning på arbetstid diskuteras inte officiellt men lite inofficellt. De som förespråkar att träning ska tas bort lutar sig mot att väljer man ett jobb där fysiken är viktig har man ett ansvar att på sin fritid att faktiskt träna. Det är inte upp till arbetsgivaren. Men jag antar att det kommer bli ramaskri om det sker och räddingstjänsten är ju inte så förändringsbenägen om man säger så :p

Fast då går du väl emot dig själv lite om kraven ska vara olika? Så det är inte lika tungt att klippa bil i norrland som i Stockholm? Eller dra en död människa? Det kanske inte händer lika ofta i en liten kommun att du måste klippa massa bilar men när det händer måste du ju likväl klara av det och offren måste få "samma" förutsättningar att klara sig. Vilket inte finns förvisso men du fattar vad jag menar,.
Nej, jag tycker det ska vara samma fyskrav/tester på alla, sedan kan det vara speciella krav mot mer specifika kategorier som ex dykare, de som jobbar med avancerad räddning etc. Och såklart samma krav oavsett kön.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp