En räddningstjänst som prioriterar mångfald över allt annat

Jag tror inte på någon av dem, däremot går åtminstone en del av det som togs upp i programmet att kontrollera. Men jag känner också att jag har alldeles för lite kunskap om rättningstjänsten för att våga ha en riktig åsikt i ämnet.
Då finns det väl ingen anledning att ha någon åsikt alls? Att tro att något är fel, att man vet bättre än Södertörns brandförsvar, måste man ju grunda på kunskap.

Jag har heller ingen åsikt eftersom jag inte har någon kunskap. Men tidigare när jag läst om brandförsvarets mångfaldssatsning så har jag tyckt att det låter klokt, i tider då räddningstjänst och polis möts av stenkastning i vissa stadsdelar. Jag tror dessutom generellt på mångfald på alla områden, och kvotering är ofta nödvändig.
 
Då finns det väl ingen anledning att ha någon åsikt alls? Att tro att något är fel, att man vet bättre än Södertörns brandförsvar, måste man ju grunda på kunskap.

Jag har heller ingen åsikt eftersom jag inte har någon kunskap. Men tidigare när jag läst om brandförsvarets mångfaldssatsning så har jag tyckt att det låter klokt, i tider då räddningstjänst och polis möts av stenkastning i vissa stadsdelar. Jag tror dessutom generellt på mångfald på alla områden, och kvotering är ofta nödvändig.
Tydligen sänker man en del krav för att kunna ta in fler kvinnor, krav som har arbetats fram baserat på lång erfarenhet av arbetet som brandman. Vilken kunskap har du som har åsikten att dessa krav är felaktiga och för höga?

Jag vet inte om det är rätt eller fel att sänka eller ta bort olika krav och tester för blivande brandmän, jag konstaterar bara att det har funnits kritik mot detta. Södertörns räddningstjänst har också fått betala ut ett högt skadestånd för att de inte följt lagen vid anställning av brandmän.
 
Tydligen sänker man en del krav för att kunna ta in fler kvinnor, krav som har arbetats fram baserat på lång erfarenhet av arbetet som brandman. Vilken kunskap har du som har åsikten att dessa krav är felaktiga och för höga?

Jag vet inte om det är rätt eller fel att sänka eller ta bort olika krav och tester för blivande brandmän, jag konstaterar bara att det har funnits kritik mot detta. Södertörns räddningstjänst har också fått betala ut ett högt skadestånd för att de inte följt lagen vid anställning av brandmän.
Vad jag sa var att man bör ha kunskap för att tro att man vet bättre än Södertörns brandförsvar. Och det verkar varken du eller jag ha.
 
Samhällsmagasinet nysläppta dokumentär bekräftar en bild som många redan hade. För brandmän är det inte längre fysiska krav, relevanta utbildningar eller erfarenhet av yrket som står i fokus i rekryteringsprocessen, att personerna har växt upp i ett mångkulturellt område eller vilket kön de har verkar desto viktigare.


Vad tycker ni om det här? Är det rimligt eller har rekryteringsprocessen i det har fallet blivit diskriminerande och i förlängningen samhällsfarlig?
Nej det stämmer inte. För att bli heltidsbrandman måste du ha gått SMO-utbildningen. För att komma in på utbildningen krävs det att du har läst gymnasie etc samt att du har gjort simprov och rullbandstest. På rullbandstestet ska du gå i 8 graders motlut i 4.5 km/h i 6 minuter iklädd i utrustning på 24 kg.
Simtestet är följande:
100 meter valfritt simsätt, följt av 50 simning med livboj, följt av 50meter bogsering av jämnstor kamrat i livboj, maxtid 8 min
  • Start i vattnet för 25 meter simning med livboj följt av upptagning av livräddnings-docka eller jämnstor person från 3-4 meters djup, följt av 25 meters bogsering av kamrat i livboj. Maxtid 1 minut 50 sekunder(om vattendjupet är grundare än 2 meter ska upptagningen föregås av 5 meter längddykning).

Så vart du fått det där från vet jag inte. När du sedan gått klart SMO söker du till en räddningstjänst som brandman (om du vill bli brandman dvs, du kan jobba med andra saker också). Räddningstjänsterna har egna krav. Här finns ex Attundas krav: http://www.brandkaren-attunda.se/prod/cms/attunda.nsf/pages/fysiska-krav-for-en-brandman


Visst är brandman ett fysiskt jobb men inte lika fysiskt som det var innan. Det har kommit mycket hjälpmedel, räddningstjänstens utveckling står inte stilla. Jag skulle nästa våga säga att många stalltjejer som rullar och bänder på 500 kgs balar klarar av testet om de också har kondition. Brandman är inget yrke för elitidrottare, brandman kan både du och jag bli om vi tränar. Man måste också beakta att utryckningsdelen är en sån otroligt liten del av en räddningstjänst (beroende på vart man jobbar), och det går inte att ha "stora starka killar" som inte kan göra något annat. Det blir för stor samhällskostnad. Men självklart ska de klara av att göra livräddande insatser när det krävs, det är nog dock väldigt sällan livräddande insatser är "tunga".

Denna debatt har funnits i många år och initierades av SD 2012 om jag minns rätt.
 
Senast ändrad:
Vad jag sa var att man bör ha kunskap för att tro att man vet bättre än Södertörns brandförsvar. Och det verkar varken du eller jag ha.
Jag vet att Södertörn betalade ut ett rekordhögt skadestånd för att de anställde personer med sämre kvalifikationer för att få med invandrarbakgrund och kvinnor. Det är fakta.
 
Jag vet att Södertörn betalade ut ett rekordhögt skadestånd för att de anställde personer med sämre kvalifikationer för att få med invandrarbakgrund och kvinnor. Det är fakta.
Ja, jag har sett att de betalade ett skadestånd på 100 000 kr 2011 till en brandman. Är det vad klippet handlar om så låter det som en rätt usel granskning av något som var väl känt redan då.
 
Om filmen:

Programmet är en timme långt men håller mycket hög kvalitet, minst lika hög som SVT Uppdrag Granskning eller TV4 Kalla Fakta. Det handlar också om hur politisk korrekthet tillåts leka med liv eller död. Vi uppmanar därför alla att se hela reportaget. Det är väl använd tid.

"Recensionen" kommer från avpixlat. Det skulle inte förvåna mig om de är inblandade, produktionen ser påkostad ut så det måste finnas pengar bakom.

Men jag skulle tippa att twitter eller t ex Inte rasist men knäcker gåtan under dagen, om inte idag.
 
Klippet är som flera redan tagit upp antagligen SD-propaganda och får bedömas därefter, men det hindrar inte att frågan kan vara relevant ändå bara att man bör söka kunskap från annat håll.

Jag sökte i vanlig ordning på internet och ett visst fog för att kvinnliga brandmän har problem med fys-kraven finns det nog, hur betydelsefullt det är i det praktiska arbetet är en annan femma, det behöver man nog vara brandman för att kunna bedöma.

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/26244.pdf
 
Oj vilken märklig respons tråden fick. Jag vet inte mer än ni om vilka Samhällsmagasinet är och det är bra att ni är källkritiska, men ni behöver inte vara så källkritiska så att inte tror era egna ögon och öron. Vi hör ju själva hur chefen på Södertörns brandförsvars svarar på diverse kritiska frågor, och vi hör flertalet namngivna personer (brandmän m.fl) uttala sig. Den informationen går givetvis att ta till sig oavsett vilka som står bakom filmen. Sen så är det såklart klokt att vara skeptisk till de mer subjektiva inslaget, t.ex inslaget där tre personer får genomföra en räddningsövning.

När folk tycker det är mer intressant att leta upp personer med hemska åsikter som gillar dokumentären än att faktiskt se den själva så verkar ämnet vara lite av en öm punkt.
 
Oj vilken märklig respons tråden fick. Jag vet inte mer än ni om vilka Samhällsmagasinet är och det är bra att ni är källkritiska, men ni behöver inte vara så källkritiska så att inte tror era egna ögon och öron. Vi hör ju själva hur chefen på Södertörns brandförsvars svarar på diverse kritiska frågor, och vi hör flertalet namngivna personer (brandmän m.fl) uttala sig. Den informationen går givetvis att ta till sig oavsett vilka som står bakom filmen. Sen så är det såklart klokt att vara skeptisk till de mer subjektiva inslaget, t.ex inslaget där tre personer får genomföra en räddningsövning.

När folk tycker det är mer intressant att leta upp personer med hemska åsikter som gillar dokumentären än att faktiskt se den själva så verkar ämnet vara lite av en öm punkt.
Där rök allt din trovärdighet ordentligt. Du brukar verka mån om att framstå som att du har på fötterna, men nu visade du att du har absolut noll koll på källkritik.

Jag skulle ju kunna skapa en tråd om att nu visar det sig att Förintelsen var en bluff. Men jag avstår, eftersom den nazistiska sajten Nordfront är avsändaren. Det är deras toppnyhet idag.
 
Det roliga är också att ingen av dem som kritiserar inslaget är intresserade av vad Myndigheten för samhällsskydd och beredskap själva kommit fram till. Det är också talande, två sidor av samma mynt uppfattar jag det som.
 
Det roliga är också att ingen av dem som kritiserar inslaget är intresserade av vad Myndigheten för samhällsskydd och beredskap själva kommit fram till. Det är också talande, två sidor av samma mynt uppfattar jag det som.
Om du startar en tråd om felaktigheter i rekryteringen av brandmän så är jag säker på att de som vill diskutera frågan hittar till den tråden. Däremot ska du nog inte begära att de gör det i en tråd som utgår från ett ytterst tvivelaktigt youtubeklipp.

Eftersom jag inte har några kunskaper om brandförsvar skulle jag själv inte intressera mig för tråden. Däremot har jag rätt grundliga kunskaper i journalistik. Det är därför jag diskuterar här.
 
Det roliga är också att ingen av dem som kritiserar inslaget är intresserade av vad Myndigheten för samhällsskydd och beredskap själva kommit fram till. Det är också talande, två sidor av samma mynt uppfattar jag det som.
Jag är i princip helt ointresserad av den myndigheten. Men jag är intresserad av den typ av informationsspridning som filmen TS har länkat till är ett exempel på. Det intresset handlar dock inte alls om att i detalj granska uppgift efter uppgift i filmen och sedan med hjälp av egna resurser bedöma det. Det ser jag som en rätt meningslös syssla.
 
Oj vilken märklig respons tråden fick. Jag vet inte mer än ni om vilka Samhällsmagasinet är och det är bra att ni är källkritiska, men ni behöver inte vara så källkritiska så att inte tror era egna ögon och öron. Vi hör ju själva hur chefen på Södertörns brandförsvars svarar på diverse kritiska frågor, och vi hör flertalet namngivna personer (brandmän m.fl) uttala sig. Den informationen går givetvis att ta till sig oavsett vilka som står bakom filmen. Sen så är det såklart klokt att vara skeptisk till de mer subjektiva inslaget, t.ex inslaget där tre personer får genomföra en räddningsövning.

När folk tycker det är mer intressant att leta upp personer med hemska åsikter som gillar dokumentären än att faktiskt se den själva så verkar ämnet vara lite av en öm punkt.
Jag skulle inte drömma om att offra en timme på en film med så tvivelaktigt upphov, när den dessutom handlar om något jag inte är särskilt intresserad av.

Men jag tycker att det är intressant att sådana här filmer sprids i så pass hög grad.
 
Där rök allt din trovärdighet ordentligt. Du brukar verka mån om att framstå som att du har på fötterna, men nu visade du att du har absolut noll koll på källkritik.

Jag skulle ju kunna skapa en tråd om att nu visar det sig att Förintelsen var en bluff. Men jag avstår, eftersom den nazistiska sajten Nordfront är avsändaren. Det är deras toppnyhet idag.

Om t.ex en berättarröst i dokumentärfilmen hade sagt att utvärderingsmallen kan innebära att en person som har arbetat som brandman i över 10 år och har utbildat sig i SMO får färre poäng än någon som är född i ett mångkulturellt område, kan tala arabiska och har arbetslivserfarenhet av att jobba i en kiosk så hade jag inte bara godtagit det påståendet.

Men i dokumentärfilmen (16:10-16:44) så ser vi chefen som intervjuas bekräfta påståendet i en oklippt sekvens, då framstår det som trovärdigt.

Är det en helt orimlig bedömning av mig menar du?
 
Om t.ex en berättarröst i dokumentärfilmen hade sagt att utvärderingsmallen kan innebära att en person som har arbetat som brandman i över 10 år och har utbildat sig i SMO får färre poäng än någon som är född i ett mångkulturellt område, kan tala arabiska och har arbetslivserfarenhet av att jobba i en kiosk så hade jag inte bara godtagit det påståendet.

Men i dokumentärfilmen (16:10-16:44) så ser vi chefen som intervjuas bekräfta påståendet i en oklippt sekvens, då framstår det som trovärdigt.

Är det en helt orimlig bedömning av mig menar du?
Jag förstår inte på vilka grunder du tänker dig att folk skulle ställa upp på en diskussion utifrån ett så tveksamt diskussionsunderlag som den där filmen, och då ställa upp exakt på den diskussion som du vill ha. Hur tänker du?
 
Om t.ex en berättarröst i dokumentärfilmen hade sagt att utvärderingsmallen kan innebära att en person som har arbetat som brandman i över 10 år och har utbildat sig i SMO får färre poäng än någon som är född i ett mångkulturellt område, kan tala arabiska och har arbetslivserfarenhet av att jobba i en kiosk så hade jag inte bara godtagit det påståendet.

Men i dokumentärfilmen (16:10-16:44) så ser vi chefen som intervjuas bekräfta påståendet i en oklippt sekvens, då framstår det som trovärdigt.

Är det en helt orimlig bedömning av mig menar du?
Om jag bestämmer mig för att lägga en timme av mitt liv på den där filmen så kan jag bedöma hur den är gjord utifrån journalistiska utgångspunkter. Då återkommer jag. (Däremot skulle jag inte bidra med några åsikter om huruvida räddningstjänsten gjort rätt bedömningar).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp