En snabbis

Skreppur

Trådstartare
Om man köper en häst äckligt billigt, har haft hästen 8mån och lagt ner en massa på den, står i kontraktet att förra ägaren harf örsta tjing på hästen om det ska säljas(dock inte för ord pris), ägaren vill köpa tillbaka hästen för det pris man köpte den för men den är värd det tredubbla. Vad gör man?

Sv: En snabbis

Begär det man vill ha,ingenstans i kontraktet stod det ju att de skulle få köpa tillbaka hästen för samma pris som den såldes för?
Förra ägaren har bara första tjing men betalar de inte begärt pris så är det väl fritt att sälja till någon som gör det?

Att skriva in sådana saker i ett kontrakt som att förra ägaren skulle ha första tjing, tror jag till och med inte håller lagligt. Begär det hästen är värd och vill de inte ha hästen för det priset letar du efter någon som vill ha den för det priset. Det är ju DIN häst.

TACK för svar!

Vad kan hända om man säger att han kan säljas till er ja, men för det han är värd. Kan de gå till domstol och sådär? Vad är det värsta som kan hända?

En moralfråga? :/

TACK för svar!

Vad kan hända om man säger att han kan säljas till er ja, men för det han är värd. Kan de gå till domstol och sådär? Vad är det värsta som kan hända?

En moralfråga? :/
ring jurist(?)advokat(?) och kolla upp! så att inte DU blir lurad...det där låter ju helskumt...vill de ha tillbaka hästen skulle de väl isåfall bara ha lämnat ut den på foder? DIN häst och DU får sälja till vem du vill om inte dom är beredda att betala hästens RÄTTA värde:)

Som sagt, det finns inget som gör att du bryter kontraktet om du vill sälja till ett pris och den förra ägaren då säger nej. Då har du ju gett denne första tjing redan, om denne har då själv valt att tacka nej. Eller hur?

De passar inte ihop, det vet jag av personlig erfarenhet.

Till min söta Skreppur: de kan inte göra någonting om du begär ett pris som är högre än det de sålde honom för till dig. Det är bara att säga summan, sen får de ta det helt enkelt.

OK, blev bara lite fundersam på att hästen skulle säljas efter 8 mån, men kan kanske verka lång tid för att inse att man inte passar ihop också.

Men till ämnet igen: står det i kontraktet att förra ägaren har förköpsrätt men inte specificerat belopp eller tid så, kan ju inte förra ägaren vänta sig samma pris.

Nja 8 mån är det väl inte precis, han kom i slutet av augusti och hon har inte känt att de passat ihop ett bra tag. Med lite hjälp från mig har hon nu bestämt sig för att leta annat. That's life.

Jag funderar på att skriva ett kontakt om att jag är "första köpare" på min ponny, Qrt vid försäljning snart.

Han är ju bara grundinriden nu så det klart att priset stiger i takt med att han utbildas. Det borde din hästs f.d ägare förstå! :crazy:

Aug,sept -räknar- 6 månader var det visst. (:

De kommer imorgon så jag får väll svälja en stol och försöka stå på mig.

Man kan avtala om allt och ni har avtala om förköpsrätt för förra ägaren. Rent juridiskt så gäller det men det har verkan om det inte står i avtalet vad som händer om du säljer till någon annan istället. Typ gå mot röd gubbe det är inte tillåtet men det finns inget straff för det längre. Samma här om det inte är inskrivet något i avtalet om det, vilket det inte verkar på din beskrivning.

Samma som skrivet innan har ni inte med i avtalet vilket pris som ska gälla har du rätt till fri prissättning. Du äger hästen och kan förfoga över den precis som vill. Det hela är mer av etisk och moralisk karraktär så om det inte står något i avtalet kan du inte bli juridiskt straffad för det. Juridiskt verkar allt uppfyllt om du erbjuder säljaren att köpa tillbaka hästen till ditt pris, avböjer denna det priset kan sälja till vem som helst utan problem.

Vad jag har hört så behöver man inte följa såna grejer i kontraktet..

Men det är ju lite moral grej... men om ni inte har skrivit för vilket pris så kan h*n ju inte begära det pris som h*n sålde det för..:smirk:

Som jag skrev innan att det är egentligen bindande men det finns inget straff om man inte följer det. För att det ska vara någon mening med att skriva in något sådant i ett avtal ska det t ex stå "att om hästen säljs utan att den tidigare ägaren har getts möjlighet att först få köpa hästen ska skadestånd med XXXXX kronor utgå". Då finns det en konsekvens av att avtalet bryts. Gör det inte det så kan man stunta i avtalet och göra som man vill. Det blir istället upp till ens eget samvete.

Hästen är din. Du gör vad du vill med den. Vill du sälja för en mille så varsågod. Om man säljer en gammal bil tex så inte fasen så ringer jag till den gamla ägaren. Fjantigt. Vill dom ha hästen tillbaka så får dom betala det priset som du begär eller leta annat.

Om man köper en häst äckligt billigt, har haft hästen 8mån och lagt ner en massa på den, står i kontraktet att förra ägaren harf örsta tjing på hästen om det ska säljas(dock inte för ord pris), ägaren vill köpa tillbaka hästen för det pris man köpte den för men den är värd det tredubbla. Vad gör man?

Du säger bara "jag ska ha X kronor för hästen, varsågoda, ni har första tjing annars lägger jag ut den på annons" så har du uppfyllt det som står i kontraktet till punkt och pricka dvs gett dom första tjing.

klatr han kan ha första tjing.
men du som ägare bestämmer väl vad du vill ha för hästen?

Vet inte riktigt hur det funkar när man inte skrivit pris, antagligen då att det priset du sätter just då gäller, vilket du gör helt rätt i med tanke på att du lagt ner så mycket.

Jag är i motsatt situation, jag är förra hästägaren till en annan häst där vi skrev i kontraktet att jag har första tjing på hästen för XXXXX kronor, samma som vi sålde henne för. Hästen var 16 när vi sålde henne och chansen att hon skulle stiga extremt i värdet är ingen större risk. De nya ägarna gick med på det (vilket var ett krav) när vi sålde henne så det har aldrig varit ett problem och kommer nog aldrig bli heller om hon skulle bli till salu.

Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 060
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 439
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka