En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Skulle vara typiskt Sverige att förbjuda.... De flesta av dödsfallen är just som journalisten skriver, olycksfall som kunnat hända i vilken ridsportgren som helst! Visst man kan ha hårdare krav osv. men olyckor går inte att undvika! Då får man hålla sig inne och göra ingenting alls.
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

själv tycker jag att det är löjligt att förbjuda sporten. det är ju endå deltagarna som bestämmer om dom ska vara med eller inte..
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Det vore tusen gånger värre om alla fälttävlansryttare dog psykiskt...
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Oj, är det så många dödsfall på så kort tid? :eek:

Lösningen borde ju vara att ändra reglerna, annars lär det ju bli som det står i artikeln: att sporten blir osäkrare eftersom den inte kommer försvinna. Men ett förbud kommer inte att funka.
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Fälttävlansryttarna vet ju riskerna och väljer själv. Vuxna människor väljer själv och jag tycker inte staten ska agera förmyndare. När det gäller barn så är det upp till föräldrarna. Sen går det säkert att göra terrengmomentet mer säkert och se till att banorna inte är svårare än vad de ska vara i respektive klass.
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Olycker kommer när det blir sarv och/eller oerfarenhet. annar händer det inte olyckor om man har full kontrol på vad det är man gör med hästen.
Trillad själv av min häst och fick en komresitionsfraktur i länrygge för 2månadersedan. tcker viser ligen att d är hämskt alla dessa olykor som händden senaste tiden.
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Förbud skulle aldrig fungera.

Jag tror att det enda som skulle kunna "förbättra" säkerheten är om det är högre krav för att ens få delta på en viss nivå. Alltså, kanske hårdare krav för att ta fälttävlanskort och fler starter/bra resultat på en viss nivå för att kunna gå upp på nästa.

:confused:
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

tycker artickeln är väldigt bra skriven, och jag tror att de som fattar besluten ser att sporten ej går att förbjuda. Hennes pukter var bra enliget mig, men å andra sidan är jag inte aktiv inom fältävlan alls... ni ryttare kanske misstycker?
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Jag tycker inte sporten ska förbjudas, men att man verkligen ska vara stenhård med att de är bra underlag och försöka få så säkra hinder som möjligt!

Tycker också att de ska vara hårdare krav på ryttarnas ridning! Ofta ligger problemet där... De vill avancera snabbare än va de har erfarenhet:smirk:
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

jag tror inte heller det skulle fungera med ett förbud!
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

jo du har rätt... och även Dommarnas befogenhet astt plocka bort ryttare av olika skäl! Men då måste givetvis dommarna vara kvalificerade nog för den uppgiften.

Men av de articklar jag läst låter de tändå ofta som att det inte var de mest ära-sökande som drabbats utan "vanliga o duktiga ryttare". Och då är det mycket med omständighetrna kring sporten som helhhet och tävlingar som behöver granskas, precis som hon säger i artickeln.
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Olycker kommer när det blir sarv och/eller oerfarenhet. annar händer det inte olyckor om man har full kontrol på vad det är man gör med hästen.
Trillad själv av min häst och fick en komresitionsfraktur i länrygge för 2månadersedan. tcker viser ligen att d är hämskt alla dessa olykor som händden senaste tiden.

Okej, du har rätt till viss del, men vissa olyckor är bara REN otur! Ett av dödsfallen berodde inte på ryttaren, och inte hästen heller, egentligen. De hade 110% koll på vad de höll på med. Och slarv? Nej, det fanns inte ens i närheten!

Så man ska inte dra alla över en kant heller, för ibland sker OLYCKSHÄNDELSER som INTE beror på bristande omdöme, erfarenheter eller koncentration!
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

:cry:förbjuder dom fälttävlan vet jag inte vad jag gör :crazy: men har det verkligen vart sju dödsfall på sju månader?? :confused: det var ju elin här i sverige men sen har det inte vart nårra sen typ 1967 elelr vad de nu sa?! :eek: eller va det i hela världen? för om man räknar alla i hela världen så dör de nog betydligt fler i t.ex. cross m.m.....
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Appropå att deltagarna själva ska få välja, så måste jag bara inflika att det även är hästarna som drabbas om det går fel. Och med större skaderisk än exv vanliga hopptävlingar pga dom fasta hinderna.

I övrigt lägger jag mig inte i diskussionen, men jag tycker att "ryttaren gör som ryttaren vill" (när det gäller alla grenar, hantering m.m. i&försig) inte fungerar eftersom det även finns en häst med i bilden som drabbas av ryttarens beslut.
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Nu har ju inte hästarna skadats alls i denna olyckor, så det hör knappast till denna diskussionen.

Hästar skadar sig var de än är
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Kan inte se att ett förbud överhuvudtaget nämnts!!!
Däremot ett ökat säkerhetstänkande. Är det fel?
Är det tufft med farliga gladiatorsporter?
PL
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Ryttare som rider fälttävlan är själva medvetna om riskerna, liksom de som hoppar fallskärm osv.
De vet vad som kan hända...

Det jag tycker man ska göra för att förbättra säkerheten är att höja optimaltiden i de lättare klasserna, särskilt juniorerna rider som dårar emellanåt, kommer alltför nära hinderna hästarna hinner inte taxera osv. Det tycker jag är ett steg i rätt riktining.
olyckorna sker sällan i 3- resp. 4-stjärnig terräng...utan oftare i deb., lätt. 1-2 stjärnig. Det tror jag beror på att ryttarna och/eller hästarna har mkt mer rutin i de större klasserna, mer erfarenhet osv.

istället borde de bromsa lite mellan klasserna, kanske göra om kursen för att ta fälttävlanskort...ha mer säkerhetsinformation i dom...
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Första gången jag såg fälttävlan irl var också första gången jag såg en öppen kotledsluxation o en akutavlivning av häst!!!
PL
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp