En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

ber om ursäkt för min dåliga svenska... ;)
Oki jag är bara 100 % säker på att detta hänt men som sagt inte var eller när...
Tycker ändå att sporten är läskig, satt hindervakt vid en msv ponnyfälttävlan för många år sen och iaf 5 st hade otäcka avtrillningar vid vårt hinder. Som tur var blev ingen mer skadad än en stukad hand... men jag slipper gärna sitta hindervakt mer...
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Jag tycker deffinitivt att banor med helt eller delvis rivningsbara hinder skulle vara ett bra komplement. Tillexempel kunne mann starta med att rida några tävlingar på sånna rivningsbara hinder innan man gav sig in på dom "riktiga" banorna.
Jag tror framförallt att detta hade vatt bra på ponny nivå, där åtminstonde föräldrarna mycket heldre skulle se att deras barn red in sig på en säkrare bana. Det som är tjusningen med fälltävlan kan ju trotts allt inte vara att det ska vara så farligt som möjligt utan fart, samspel med hästen o.s.v.. Att förbjuda vore dumt, människor hade iallafall träffats och hoppat.
Jag har själv aldrig tävlat fälttävlan men hoppas på att kunna göra det när min häst är färdig för det. Men jag har en släkting som tävlat otroligt mycket för länge, länge sen innan säkerheten var en bråkdel av dagens. Jag tycker att utvecklingen ska fortsätta frammåt men utan förbud.
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Jo det är klart att säkerheten kan förbättras..
Men jag tycker sådär om att ha rivningsbara hinder i terrängen eftersom man kommer ju i ett högre tempo en i en banhoppning och att kanske få en bom mellan fram/bak benen skulle ju kunna sluta riktigt illa.. :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp