En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Jag tycker absolut att man måste ändra en hel del inom fälttävlan då så många både hästar och ryttare skadas och dör.
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Jag tycker absolut att man måste ändra en hel del inom fälttävlan då så många både hästar och ryttare skadas och dör.

Det har ändrats mycket och det är mkt ändringar på gång, varför är det så oerhört enkelt att tycka och fördöma om en sport majoriteten i denna tråd inte ens har utövat:confused:
Det är mycket som görs inom sporten hela tiden för att förbättra säkerheten men det är ju inget som ni som inte är aktiva märker eller vet om eftersom det inte ligger i "erat" intresse att ta reda på.

Jag tycker alla som rider dåligt inte skall få ha häst då återkommande kotledsinflammationer blir som följd och som i sin tur leder till avlivning, hästarna har inte valt att få dåliga ryttare på ryggen :smirk:
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Första gången jag såg fälttävlan irl var också första gången jag såg en öppen kotledsluxation o en akutavlivning av häst!!!
PL

Och?? Jag har under 21år ridit fälttävlan och upplevt 5st frakturer, de flesta av dessa har skett mellan hinder och inte i anslutning till hinder.

Och en av dessa gånger var min sambo för första gången med så det handlar mer om slump.

Självklart finns riskmomentet med men att frankt säga att hästar bryter benen i fälttävlan är en anings överdrift, jag har sett betydligt fler hagtillbud där hästar skadat sig så avlivning varit enda utvägen.

Nu är ju diskussionen angående ryttardöd och skador på häst finns det andra diskussioner om
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Är inte aktiv inom ft på något sätt men tycker det kan vara spännande att se på. Läskigt är att det sker så många olyckor på hästar och ryttare. Såg en tävling för en tid sedan då hästen halkade ca 30 m före ett hinder och haltade tydligt, ändå väljer ryttaren att hoppa hindret innan hon tvingades avbryta ritten... Som någon sa borde framförallt säkerhetstänkandet ökas samt kontroll på ekipagets kondition och kunskap. Men varför inte rivningsbara hinder? Räcker ju att översta bommen är tunnare och kan lossa vid en kraftig islagning. Den jag köpte min häst av hade tidigare sålt en häst till en fälttävlansryttare som senare omkommit just för att hästen fastnat med ett framben och vurpat över ryttaren... läskigt :cry:
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Är inte aktiv inom ft på något sätt men tycker det kan vara spännande att se på. Läskigt är att det sker så många olyckor på hästar och ryttare. Såg en tävling för en tid sedan då hästen halkade ca 30 m före ett hinder och haltade tydligt, ändå väljer ryttaren att hoppa hindret innan hon tvingades avbryta ritten... Som någon sa borde framförallt säkerhetstänkandet ökas samt kontroll på ekipagets kondition och kunskap. Men varför inte rivningsbara hinder? Räcker ju att översta bommen är tunnare och kan lossa vid en kraftig islagning. Den jag köpte min häst av hade tidigare sålt en häst till en fälttävlansryttare som senare omkommit just för att hästen fastnat med ett framben och vurpat över ryttaren... läskigt :cry:

I Sverige?? eller?

För den enda dödsolyckan vi haft sedan -80 är den för några veckor sedan i Bollnäs så då menar du den hästen
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Vet ej... Tror det var länge sedan också, hon var aktiv inom dressyren på 70-talet och är från tyskland så inte omöjligt att det var dit hon sålde hästen...
Tror iofs att de ökat säkerheten sedan dess *hoppas iaf*
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

...eller kanske danmark... eller så var hon gift med en dansk... Hm, så insatt är jag ;)
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

En del påstår att ett förbud inte skulle fungera. Det är klart att det gör. Om inga tävlingar får ordnas dör sporten ut. Ingen kommer att träna på de stora höjderna om man inte får visa upp det på tävling, det är tävlingen som driver. Och visst skadas hästar svårt, även så att de får avlivas, av fall på terrängdelen. Många av de hästar som går terängen är helt slut i målgång, tacka sjutton för att de har problem med att lyfta hovarna över hinder. Är själv inte för ett totalförbud men tycker att tempot är för högt och hindren för svåra och djurskyddsmässigt, är det försvarbart med en sport som sliter så ont på hästarna?
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Det är klart att sporten är farlig, och man måste veta vad man ger sig in på. Fälttävlan är det roligaste som finns tycker jag och många andra. Det måste gå att lösa på något sätt.

Sedan kan man ju fundera över det här: Hur många DÖR inte varje dag i trafiken? Hur många blir inte dödade utav någon rattfull? Hur många blir inte påkörda? Då kan dom ju lika gärna förbjuda bil och få garanterat mindre dödsfall. Och bara ha tåg och bussar och sånt man får åka med. Det är ju faktiskt farligare tycker jag att sätta sig i en bil... Det är FLERA dödsfall varje dag..
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Det är klart att sporten är farlig, och man måste veta vad man ger sig in på. Fälttävlan är det roligaste som finns tycker jag och många andra. Det måste gå att lösa på något sätt.

Sedan kan man ju fundera över det här: Hur många DÖR inte varje dag i trafiken? Hur många blir inte dödade utav någon rattfull? Hur många blir inte påkörda? Då kan dom ju lika gärna förbjuda bil och få garanterat mindre dödsfall. Och bara ha tåg och bussar och sånt man får åka med. Det är ju faktiskt farligare tycker jag att sätta sig i en bil... Det är FLERA dödsfall varje dag..

Det är inte farligare att åka bil, du måste ta in i beräkningen hur många som åker bil varje dag och slå ut dess dödsfall på det. Dessutom, när man kör bil så sätter man sig inte i en annan levande varelse som råkar illa ut för att man har lust att ta en sväng. Utöver det så är tyvärr dödsfallen med bil mer socialt accepterat i vårt samhälle eftersom ingen i princip kan tänka sig att vara utan den. Annars är din tankegång bra, jag undrar om man ändå inte på sikt måste komma till en sådan lösning du föreslår men då mer p.g.a. miljön.
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Det är inte farligare att åka bil, du måste ta in i beräkningen hur många som åker bil varje dag och slå ut dess dödsfall på det. Dessutom, när man kör bil så sätter man sig inte i en annan levande varelse som råkar illa ut för att man har lust att ta en sväng. Utöver det så är tyvärr dödsfallen med bil mer socialt accepterat i vårt samhälle eftersom ingen i princip kan tänka sig att vara utan den. Annars är din tankegång bra, jag undrar om man ändå inte på sikt måste komma till en sådan lösning du föreslår men då mer p.g.a. miljön.

Jo det är betydligt farligare att åka bil än något annat helt enligt statistiken procentuellt räknat på alla som åker och de otaliga dödsolyckor som faktiskt sker.
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

En del påstår att ett förbud inte skulle fungera. Det är klart att det gör. Om inga tävlingar får ordnas dör sporten ut. Ingen kommer att träna på de stora höjderna om man inte får visa upp det på tävling, det är tävlingen som driver. Och visst skadas hästar svårt, även så att de får avlivas, av fall på terrängdelen. Många av de hästar som går terängen är helt slut i målgång, tacka sjutton för att de har problem med att lyfta hovarna över hinder. Är själv inte för ett totalförbud men tycker att tempot är för högt och hindren för svåra och djurskyddsmässigt, är det försvarbart med en sport som sliter så ont på hästarna?

Du har missat en hel del antar jag??


För det första så har dessa dödsolyckor hänt i lägre klasser!

Dessutom så får INGEN häst fortsätta i terrängen om den ser trött ut. Det finns kontrollplatser runt banan där det står veterinärer som bed hästarnas kondition.

Dessutom tas pulsen på hästen vid målgång och har du för dålig kondition så kan du bli diskad efter terrängen.

Och nej jag personligen har aldrig ridit i mål på en trött häst.


Dessutom trötta hästar mister inte sin teknik över hinder och skulle de vara så trötta så skulle nog inte ryttaren klara av att driva fram den
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Det är inte farligare att åka bil, du måste ta in i beräkningen hur många som åker bil varje dag och slå ut dess dödsfall på det. Dessutom, när man kör bil så sätter man sig inte i en annan levande varelse som råkar illa ut för att man har lust att ta en sväng. Utöver det så är tyvärr dödsfallen med bil mer socialt accepterat i vårt samhälle eftersom ingen i princip kan tänka sig att vara utan den. Annars är din tankegång bra, jag undrar om man ändå inte på sikt måste komma till en sådan lösning du föreslår men då mer p.g.a. miljön.
Jo självklart är det fler som åker bil och därför skadas. Men över hela värden blir det ju endel som håller på med sporten. (Och naturligtvis flera som kör bil) Det jag menade var bara att om man vill minska dödsfall är ju bilkörning något man kan dra in på :idea:
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Jo självklart är det fler som åker bil och därför skadas. Men över hela värden blir det ju endel som håller på med sporten. (Och naturligtvis flera som kör bil) Det jag menade var bara att om man vill minska dödsfall är ju bilkörning något man kan dra in på :idea:
Jovisst är det så, dödsfall inom ridsporten i övrigt har ju förekommit, men, rätta mig om jag har fel, flest fall där med människor som hanterar hästar eller bara skogsrider.
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Kanske dumt att gå ut och föra vidare sådant du inte är speciellt insatt i :crazy:

Jaja :crazy: spelar ju ingen roll egentligen vart hästen såldes, poängen var att visa att många kanske känner till ngn som råkar ut för en olycka. Och reglerna sjiljer sig nog inte mkt i Sverige jämfört med resten av Europa... så vitt ja vet.. :angel:
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Jaja :crazy: spelar ju ingen roll egentligen vart hästen såldes, poängen var att visa att många kanske känner till ngn som råkar ut för en olycka. Och reglerna sjiljer sig nog inte mkt i Sverige jämfört med resten av Europa... så vitt ja vet.. :angel:

Nej jag anser inte att man går ut och säger att någon dött om amn inte är helt säker på det!

Det är falska rykten

och vad har regler med det hela att göra :confused:
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Många säger här att fälttävlan är en sport som borde förbjudas, men jag fattar helt enkelt inte vitsen utav det? Visst är det en farlig sport men varför inte hitta en annan lösning? Fälttävlan är det bästa som finns tycker många ryttare och hästar:). Hästarna tycker att det är hur kul som helst och blir så taggade. Jag tycker det är en mycket allsidig träning och att (jag anklagar INTE dressyr ryttare) men vissa som bara rider dag ut och dag in på volten som sitter och sågar och sliter i hästens mun det är något jag inte gillar..
En fälttävlanshäst som tränas i alla grenar med allsidig träning som får göra det roligaste dem vet?
Eller en häst vars ryttare som sågar och sliter i hästens mun och rider på volten dag ut och dag in?
En fråga, vem tycker ni mest synd om?
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Nej jag anser inte att man går ut och säger att någon dött om amn inte är helt säker på det!

Det är falska rykten

och vad har regler med det hela att göra :confused:

Jag är helt säker på det, varför skulle denna persom ljugit för mig...? Och regler... jag menar säkerhetsregler osv. Vad får du ut av att märka ord om jag får fråga, har du själv nåt vettigt o säga annars behöver du inte hacka på mig... :mad:
 
Sv: En sport där utövarna riskerar att dö ska granskas

Jag är helt säker på det, varför skulle denna persom ljugit för mig...? Och regler... jag menar säkerhetsregler osv. Vad får du ut av att märka ord om jag får fråga, har du själv nåt vettigt o säga annars behöver du inte hacka på mig... :mad:

Jag märker inga ord men du måste ju skriva så man förstår!

Jag skrev inget om regler, det gjorde du. Dessutom så är de Svenska reglerna betydligt hårdare än utomlands (om man då inte rider internationellt)

och du vet ju knappast någon om olyckan utan bara genom hörsägen. Jo jag anser inte att man skall sprida rykten man inte är 120% säker på!

Så många dör inte i fälttävlan direkt :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp