En tickande bomb

Sv: En tickande bomb

Helt rätt.

Tur att vi ändå har Madick här som försöker få oss allihop att tänka om :love::bow:

Men vi ser problemet.
Att sätta stopp för ingående beteshästar om dom inte tagit träckprov och åtgärdat efter vad resultatet sa, är väldigt svårt att motivera.

I alla fall för den enstaka hästägaren, gärna plus 45, som går på traditioner.

Labben vill ha betalt och det kan man ju förstå.
Men sen kommer då extra kostnaden för att till exempel då ge en Ivomec.
(vilket dom skulle ha gjort även utan att lämna in för analys)

Den kommentaren har jag fått många gånger då vi nu satt provtagningskrav med hänsyn till vår egen besättning och våra marker..

Ibland jobbar man i motvind. Tur att ägarna till våra inackorderingar är väl insatta i problemet och är med på att vi tar alla prover.

(veterinärkåren skulle göra allt enklare om dom bara slutade skriva ut preparat utan att ha analyserna i hand. För hur många är det inte som ringer in recept via telefon åt en kund dom haft i 40 år? )
AM

I vårat stall ingår träckprov vår/sommar och höst,och ev avmaskning om det behövs. Nya hästar kollas alltid oavsett när dom kommer.

I år hade min häst MYCKET mask,så han får avmaskas,gå i liten vinterhage i ca 5 dagar,sen ner på bete 4 veckor,och vinterhagen mockas ur,sen upp i vinterhagen igen för avmaskning,st 5 dagar,sen ner på bete 4 veckor och vinterhagen mockas ur. Allt enligt samråd med veterinär.

Det finns ganska många hästar på gården,ca 20,är 4 stycken som behövs maskas fler än en gång,alla unghästar,många var nollade,och några låg så lågt så det inte behövdes. Veterinären tyckte att vi hade mycket bra resultat i stallet,har kört regelbunda träckprov nu i ca 2 år,och det har redan blivit stooor skillnad.

Tycker fler borde lägga på några kronor på hyran och införa regelbundna träckprov för att få markerna rena. Är så många som avmaskar bara som man alltid gjort,och en del vill inte lägga ut pengar på både träckprov och avmaskning,om det ingår i hyran så tror jag att fler låter bli att maska själva. I mitt fall så lades det på 50:- mer i månaden. Kommer inte riktigt ihåg vart stallägaren skickar bajset,men eftersom hon är företagare så blir det mycket billigare än vad man betalar som privatperson också.

Senast ändrad:

Håller med om att det är svårt när man har utomstående hästar som kommer in periodvis.
Mina egna hästar nollade alla på träckprov för allra första gången i år, och det har verkligen motiverat mig än mer till att sätta ner foten vad gäller det!

Madick är min stöttepelare :bow:

Det debatteras det väl om, men dom är ju helt klart säkrare än inga prover alls. Det viktiga är att man ser dom som en del i hela åtgärdsprogrammet och precis som det står i artikeln så räcker det inte alltid med att rutinmässigt ta ett prov om året, utan man måste göra uppföljningsprover.

Jag har iallafall sett en tydlig trend under de år jag nu har träckprovat samma hästar. Sedan är jag inte egentligen så brydd med om dom har 100 eller 300 epg på just ett prov, men över tid ser man trenden och framförallt vet man VAD man ska avmaska mot!

Vår häst fick ju problem efter att ha nollat ett tag och därmed inte avmaskats och veterinären sa att det inte var ovanligt, det var tydligen inte så lätt att "hitta" mask eller något? Men jag är helt med på resonemanget :-)

Såg ni inga yttre tecken på kraftig parasitinfektion då?

Med så många träckprov jag har tagit genom åren och det, fram tills i år alltid påvisats mask i större eller mindre mängd hos merparten av hästarna (en del stationära, en del gästande och tillfälliga kortare eller längre tid) så kan jag inte hålla med om att det är svårt att hitta masken (eller äggen om man ska vara petig) men det verkarockså vara skillnad på vilka labb man använder.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 946
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sju decenniers hästliv har summerats. Hästprofilen Lene Nissen Lembke har givit ut en bok om sitt eget liv. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
539
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Assistanshundar har man hört talas om - men har ni hört talas om assistanshästar? Se det härliga klippet med miniatyrhästen Panda som...
Svar
0
· Visningar
388
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I TV3:s nya program står en häst på spel. Sex hästtjejer och deras pappor tävlar i "Det stora hoppet" – här är alla deltagare. ...
Svar
0
· Visningar
457
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka