Sv: En tickande bomb
I vårat stall ingår träckprov vår/sommar och höst,och ev avmaskning om det behövs. Nya hästar kollas alltid oavsett när dom kommer.
I år hade min häst MYCKET mask,så han får avmaskas,gå i liten vinterhage i ca 5 dagar,sen ner på bete 4 veckor,och vinterhagen mockas ur,sen upp i vinterhagen igen för avmaskning,st 5 dagar,sen ner på bete 4 veckor och vinterhagen mockas ur. Allt enligt samråd med veterinär.
Det finns ganska många hästar på gården,ca 20,är 4 stycken som behövs maskas fler än en gång,alla unghästar,många var nollade,och några låg så lågt så det inte behövdes. Veterinären tyckte att vi hade mycket bra resultat i stallet,har kört regelbunda träckprov nu i ca 2 år,och det har redan blivit stooor skillnad.
Tycker fler borde lägga på några kronor på hyran och införa regelbundna träckprov för att få markerna rena. Är så många som avmaskar bara som man alltid gjort,och en del vill inte lägga ut pengar på både träckprov och avmaskning,om det ingår i hyran så tror jag att fler låter bli att maska själva. I mitt fall så lades det på 50:- mer i månaden. Kommer inte riktigt ihåg vart stallägaren skickar bajset,men eftersom hon är företagare så blir det mycket billigare än vad man betalar som privatperson också.