En till köpa-bil-tråd

När jag köpte min förra bil var den 14 mil iväg. Tog tåget och säljaren hämtade på stationen.

Makens bil stod 28 mil iväg. Samma där, tog tåget och säljaren hämtade på stationen.

Jo, det är ju så jag räknar med att det kommer att gå till.

Lite drygt bara att spendera 5-6.5 timme på buss och tåg (om jag åker till Arvika alltså).
 
Senast ändrad:
När jag köpte min förra bil var den 14 mil iväg. Tog tåget och säljaren hämtade på stationen.

Makens bil stod 28 mil iväg. Samma där, tog tåget och säljaren hämtade på stationen.
Har aldrig köpt bil själv men följde med pappa ner till Skövde och hämta en bil för några år sedan, det är 80 mil. Numera bor vi ju här nere så senast körde lillebror bilen upp.

Annars beundrar jag killarna som köpte våran Volvo efter den brunnit. De körde 70 mil upp, köpte bilen, fick ett gammalt batteri att koppla fläkten till eftersom den inte fungerade, drog lite fler kablar så att bilen överhuvudtaget startade och körde sedan 70 mil hem i varsin bil. Batterier räckte till Uppsala (ca 50 mil). Alltihop mitt i vintern. Vid närmare eftertanke är kanske beundrar inte rätt ord..
 
Jo, det är ju så jag räknar med att det kommer att gå till.

Lite drygt bara att spendera 5-6.5 timme på buss och tåg (om jag åker till Arvika alltså).
Du har inget du kan jobba med under tiden du sitter på buss/tåg?

Långa resor kan man vara ostörd på och kunna få en del gjort tycker jag. Dator i knät och avstängd från omgivningen.

Om ett par helger ska jag till skåne och det tar sina modiga timmar eftersom jag inte kan flyga. Räknar med att göra en del lektionsplanerng t.ex under de där timmarna.
 
Du har inget du kan jobba med under tiden du sitter på buss/tåg?

Långa resor kan man vara ostörd på och kunna få en del gjort tycker jag. Dator i knät och avstängd från omgivningen.

Om ett par helger ska jag till skåne och det tar sina modiga timmar eftersom jag inte kan flyga. Räknar med att göra en del lektionsplanerng t.ex under de där timmarna.

Jo, något finns det väl. Jag kan ju också låna mobilens internet, så jag kan svara på lite mejl. Borde funka.
 
Hur långt har du till Örebro? Det är en av dom bilförsäljar tätaste områdena i landet.

6 mil. Jo, det är helt pepprat med bilförsäljare när man åker in mot Örebro via väg 50 och de finns ju även på andra ställen där. Nu hittade jag en Toyota Avensis där. Handlaren har öppet till 18 på helgerna. Jag har ju en Toyota i dagsläget. Enligt @ASKAPLASKA s man är det den bästa Toyotamodellen som tillverkats. Jag är benägen att hålla med. Frågan är om den här andra Toyotan är lika bra.
 
Jag provade en toyota Avensis, trevlig att köra,men oskön att sitta i o kändes plastig. Men jag är kinkig med att bilen ska vara skön och ombonad.
 
Jag provade en toyota Avensis, trevlig att köra,men oskön att sitta i o kändes plastig. Men jag är kinkig med att bilen ska vara skön och ombonad.

Ok. Jag är nog inte lika kinkig på den punkten. För mig räcker det med om jag kan sitta som folk i bilen, att jag når pedalerna och slipper sitta med knäna tryckta mot plasten under ratten. Jag är ju bara 153 cm lång så jag kan inte sitta vettigt i alla bilar.
 
Ok. Jag är nog inte lika kinkig på den punkten. För mig räcker det med om jag kan sitta som folk i bilen, att jag når pedalerna och slipper sitta med knäna tryckta mot plasten under ratten. Jag är ju bara 153 cm lång så jag kan inte sitta vettigt i alla bilar.
Då ska du nog välja bort saab o mondeon,jag som har massor med ben passar utmärkt i dom.
Golf,Kia,Hyndai?
 

121 blev kvar när jag sökte efter dem som hade drag och sänkte budgeten till 30000. Jag hade inte tänkt bränna för mycket av renoveringsbudgeten.

Då ska du nog välja bort saab o mondeon,jag som har massor med ben passar utmärkt i dom.
Golf,Kia,Hyndai?

Jag provsatt i några saabar för ett tag sedan och jag satt inget vidare faktiskt.


Släpvagnsvikten är ynka 1200 kg. Jag hade ju tänkt att jag skulle kunna åka och träna med medishästen och ägarens släp har en totalvikt på 1400 kg och eftersom lastvikten bara är drygt 630 så är det nog fullt när hästen är lastad.

Om jag ger upp tanken om att träna och kanske kunna tävla lite framöver, så skulle betydligt fler bilar kunna passa. Jag har börjat fundera lite över varför jag rider egentligen. Någon renrasig skogmulleryttare är jag ju inte, men om det bara är det jag ska ägna mig åt, är det värt det? Kommer jag någonsin att lära mig rida min medishäst om jag åker iväg och tränar på andra hästar som är hans raka motsats? Medishästen är en kombination av pansarvagn och Ferrari, medan den häst jag ridit lektion på några gånger nu är en fjäril.
 
Jag har själv lämnat förslaget längre upp i tråden. Genomförbart? Ja. Besvärligt och tidskrävande? Ja. Och ju längre bort det är desto motigare blir det. Men givetvis så är mina alternativ tåg och buss för att hämta nya bilen. Hur ska det annars gå till? Om jag nu inte kan få bilen hemkörd förstås?
Be säljaren om att mötas upp i centrum?
 
6 mil. Jo, det är helt pepprat med bilförsäljare när man åker in mot Örebro via väg 50 och de finns ju även på andra ställen där. Nu hittade jag en Toyota Avensis där. Handlaren har öppet till 18 på helgerna. Jag har ju en Toyota i dagsläget. Enligt @ASKAPLASKA s man är det den bästa Toyotamodellen som tillverkats. Jag är benägen att hålla med. Frågan är om den här andra Toyotan är lika bra.
Jag tror helt generellt att Toyota gör bra bilar. Mina föräldrar bytte från volvo till Toyota RAV-4 för x antal år sedan och har varit supernöjda. De är inne på sin tredje nu....
 

Liknande trådar

Fordon Jag behöver en ny bil. Initialt var planen att helt sonika köpa en 4wd suv som även får dra. Fastnade för Honda crv. Men de försvinner...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
8 598
Senast: sjoberga
·
Äldre Jag kommer köra min nuvarande Volvo V70 så länge den funkar, men har bestämt mig för att börja tänka kring vilken bil som kan passa som...
Svar
2
· Visningar
485
Senast: Tranan
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 123
Senast: lillkillen
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
684
Senast: LillaMy84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp