En till köpa-bil-tråd

16 år gammal o har gått lååååååååååååååångt.
Den är 4 år nyare än den jag har. Fast min hade bara gått 9500 när jag köpte den för 15000.

Jag har ju suttit och slösat tid även idag på att titta på annonser och det är många fina objekt som faller bort p.g.a. för låg släpvagnsvikt. De flesta tar 1300 kg, men för att kunna dra hästtransporten som medishästens ägare har, behöver den kunna dra 1400.
 
det är inte så många som får dra så mycket utan utökat B,har du det?
På rak arm är det väl (bensinare)
Mondeo,passat,Vectra,saab,vissa volvo,skoda,kia ev. Och en del suvar,har du kollat på en sådan?
 
Den är 4 år nyare än den jag har. Fast min hade bara gått 9500 när jag köpte den för 15000.

Jag har ju suttit och slösat tid även idag på att titta på annonser och det är många fina objekt som faller bort p.g.a. för låg släpvagnsvikt. De flesta tar 1300 kg, men för att kunna dra hästtransporten som medishästens ägare har, behöver den kunna dra 1400.
Du kan köpa en volvo 940. De får dra 1500 kg. Men jag rekommenderar det inte, för jag tycker att de börjar bli alldeles för gamla. Plus att de drar mer bensin än du önskar. Jag tror faktiskt att det är där som ekvationen blir omöjlig. Du vill ha en billig bil som får dra mycket vikt, men som inte får ta mycket bränsle. Du kommer att behöva, enligt mig, antingen köpa en äldre bil som tar rätt mycket bensin eller en mycket nyare (och dyrare) bil som drar mindre bensin för att komma upp i släpvagnsvikt som du önskar. Jag tror alltså att du antingen kommer att behöva lägga mer pengar på inköpet, eller mer pengar på bensin. Det är nog riktigt svårt att hitta billig bil som drar mycket vikt OCH lite bensin...
 
det är inte så många som får dra så mycket utan utökat B,har du det?
På rak arm är det väl (bensinare)
Mondeo,passat,Vectra,saab,vissa volvo,skoda,kia ev. Och en del suvar,har du kollat på en sådan?
Nej, jag har inte utökat B.

Sitter f.ö. just nu i Toyotan och har provkört. Jag skulle behöva en second opinion. Det är lite rost på denna. Säljaren kan laga det som är på skärmen men jag vet inte.

Jag önskat jag slapp äga bil.
 
Du kan köpa en volvo 940. De får dra 1500 kg. Men jag rekommenderar det inte, för jag tycker att de börjar bli alldeles för gamla. Plus att de drar mer bensin än du önskar. Jag tror faktiskt att det är där som ekvationen blir omöjlig. Du vill ha en billig bil som får dra mycket vikt, men som inte får ta mycket bränsle. Du kommer att behöva, enligt mig, antingen köpa en äldre bil som tar rätt mycket bensin eller en mycket nyare (och dyrare) bil som drar mindre bensin för att komma upp i släpvagnsvikt som du önskar. Jag tror alltså att du antingen kommer att behöva lägga mer pengar på inköpet, eller mer pengar på bensin. Det är nog riktigt svårt att hitta billig bil som drar mycket vikt OCH lite bensin...
Golf variant kostar under 30, tar 1400 på b, drar 07 blandad ej eco drivning.
 
Kolla rost i bakvagnsramen, eller ta hjälp av nån som kan kolla det. Mycket vanligt med rost där. F.ö. Ligger dom så i pris, inget underpris. :-)
Jag kollade under men tyckte det var svårt att se. Sen hade den sjukt mycket stenskott. Förvisso går det att fixa ganska lätt men jag känner mig rätt omotiverad.

Golf variant kostar under 30, tar 1400 på b, drar 07 blandad ej eco drivning.

Ja, rätt exemplar gör det. Inte alla. Jag letar efter rätt exemplar.
 
Du har sjukt stora krav på en gammal bil som helst ska vara gratis :idea:

Min egen är äldre och ser bättre ut. Utom där rosten fått fäste förstås.

De hade en annan bil inne som jag kunnat tänka mig. Men då måste jag bestämma mig för att ge avkall på släpvagnsvikt.
 
Behöver inte vara några fel alls. Min välskötta och oskadade pegutt hade stått väldigt många månader på bilfirman innan jag köpte den.

Jag provkörde den igår. Gick väl bra... men jag kände mig inte ett dugg sugen på att köpa den. Jag bara såg framför mig att om några år har jag samma problem med den som med den nuvarande (om inte värre faktiskt). Det kändes mest "suck".

Att köpa bil ser jag bara som ett nödvändigt ont. Det är inte ett dugg kul och jag känner mig inte det minsta entusiastisk över tanken att jag ska köpa en bil. Vore det möjligt att slippa ha bil vore det toppen.
 
Jag provkörde den igår. Gick väl bra... men jag kände mig inte ett dugg sugen på att köpa den. Jag bara såg framför mig att om några år har jag samma problem med den som med den nuvarande (om inte värre faktiskt). Det kändes mest "suck".
Tror du verkligen att en bil för 15 000 kronor ska ge dig ett bekymmersfritt bilägande flera/många år in i framtiden? För 15 000 kan jag tänka mig en bil som tuffar fram kanske 2 max 3 år med diverse reparationer under tiden...
 
Tror du verkligen att en bil för 15 000 kronor ska ge dig ett bekymmersfritt bilägande flera/många år in i framtiden? För 15 000 kan jag tänka mig en bil som tuffar fram kanske 2 max 3 år med diverse reparationer under tiden...

Min budget är 30000, d.v.s. dubbelt så mycket som 15000.

Min nuvarande köpte jag för 15000. Det har varit väldigt bekymmersfria år. Den har bara varit på reparation två gånger på dessa 3½ år, förutom service med oljebyten och annat underhåll. Jag gillar den verkligen. Men nu börjar ju sparklådorna vara slut. Jag hade behövt ett uppvärmt garage för att kunna laga dessa i vintras, men det hade jag inte då och har inte nu heller.
 
Min budget är 30000, d.v.s. dubbelt så mycket som 15000.
Varför tittar du i så fall inte på bilar runt 35 000? Att pruta 5000 vid kontantaffär är ingen omöjlighet. Då har du betydligt större chans att få ett någorlunda bekymmersfritt billiv några år framåt. Att köpa en bil för 15000 är ett riskspel. När jag var ung (alltså för 40 år sedan!) köpte jag bilar för typ 3-5000 kr och då räknade jag med att de höll ett år...

Min nuvarande köpte jag för 15000. Det har varit väldigt bekymmersfria år. Den har bara varit på reparation två gånger på dessa 3½ år, förutom service med oljebyten och annat underhåll. Jag gillar den verkligen. Men nu börjar ju sparklådorna vara slut. Jag hade behövt ett uppvärmt garage för att kunna laga dessa i vintras, men det hade jag inte då och har inte nu heller.
Varför inte lämna in den och laga upp den? En sådan billig bil som går bra kan det faktiskt vara lönt att lägga lite pengar på...
 
Min budget är 30000, d.v.s. dubbelt så mycket som 15000.

Min nuvarande köpte jag för 15000. Det har varit väldigt bekymmersfria år. Den har bara varit på reparation två gånger på dessa 3½ år, förutom service med oljebyten och annat underhåll. Jag gillar den verkligen. Men nu börjar ju sparklådorna vara slut. Jag hade behövt ett uppvärmt garage för att kunna laga dessa i vintras, men det hade jag inte då och har inte nu heller.
Jag skulle vilja säga att du har haft tur....
 

Liknande trådar

Fordon Jag behöver en ny bil. Initialt var planen att helt sonika köpa en 4wd suv som även får dra. Fastnade för Honda crv. Men de försvinner...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
8 592
Senast: sjoberga
·
Äldre Jag kommer köra min nuvarande Volvo V70 så länge den funkar, men har bestämt mig för att börja tänka kring vilken bil som kan passa som...
Svar
2
· Visningar
485
Senast: Tranan
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 122
Senast: lillkillen
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
684
Senast: LillaMy84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp