En till köpa-bil-tråd

Varför tittar du i så fall inte på bilar runt 35 000? Att pruta 5000 vid kontantaffär är ingen omöjlighet. Då har du betydligt större chans att få ett någorlunda bekymmersfritt billiv några år framåt. Att köpa en bil för 15000 är ett riskspel. När jag var ung (alltså för 40 år sedan!) köpte jag bilar för typ 3-5000 kr och då räknade jag med att de höll ett år...


Varför inte lämna in den och laga upp den? En sådan billig bil som går bra kan det faktiskt vara lönt att lägga lite pengar på...

Jag är usel på att pruta. Den sambo jag hade då jag köpte nuvarande bil, prutade en tusenlapp. Jag skämdes.

Haken med min bil är att det kostar nog mer än det smakar att få sparklådorna fixade. Jag har ju tänkt sälja den där länge eftersom jag behöver en dragkula och större bil, men först hade jag tänkt fixa till den. Sen insåg jag att det hade gått för långt. Hålen i sparklådorna är för stora. I dagsläget är en sådan bil värd någonstans mellan 8000-12000 i bra skick. Nu får jag kanske 5000 för den i det skick den är. Det är nog tveksamt om jag kan få den lagad för under 3000 kronor. Kostar det mer är det inte värt för mig att lägga de pengarna eftersom det då bli en förlust att laga. Hade jag haft planer på att behålla den hade läget varit ett annat.

Jag skulle vilja säga att du har haft tur....

Inte bara tur ;)
 
Varför tittar du i så fall inte på bilar runt 35 000? Att pruta 5000 vid kontantaffär är ingen omöjlighet. Då har du betydligt större chans att få ett någorlunda bekymmersfritt billiv några år framåt. Att köpa en bil för 15000 är ett riskspel. När jag var ung (alltså för 40 år sedan!) köpte jag bilar för typ 3-5000 kr och då räknade jag med att de höll ett år...


Varför inte lämna in den och laga upp den? En sådan billig bil som går bra kan det faktiskt vara lönt att lägga lite pengar på...
Hon ville ju ha krok också o kunna köra häst. Nuvarande hade inte det uppfattade jag det som?
 
Din ekvation går inte ihop @Magiana.

Du har 30' i budget, vill ha en större bil som får dra 1400 på b. Samtidigt ska den hålla i endel år och vara problemfri. Och på det vara billig i soppa/drift.

På din budget får du köpa en äldre bil (troligen reparationer) alt en bil som gått långt (troligen reparationer). En äldre, större bil är inte snål. Ska du kunna dra 1400 kg på b så behöver du ju en något mindre bil eller äldre bil (de flesta nya får inte dra jättemkt på b som ändå är fullstora kombi).

Hade du kunnat överväga en bränsleförbrukning på 0.9 hade du haft otroligt mkt fler val!
 
Din ekvation går inte ihop @Magiana.

Du har 30' i budget, vill ha en större bil som får dra 1400 på b. Samtidigt ska den hålla i endel år och vara problemfri. Och på det vara billig i soppa/drift.

På din budget får du köpa en äldre bil (troligen reparationer) alt en bil som gått långt (troligen reparationer). En äldre, större bil är inte snål. Ska du kunna dra 1400 kg på b så behöver du ju en något mindre bil eller äldre bil (de flesta nya får inte dra jättemkt på b som ändå är fullstora kombi).

Hade du kunnat överväga en bränsleförbrukning på 0.9 hade du haft otroligt mkt fler val!
Min bil är inte kompatibel med önskemålen o andra kriterier.
 
Eller så går du upp lite i pris och bensinkostnad och köper en bil som du känner att du verkligen vill ha.

Det är så sjukt jobbigt med kompromisser. Det är så mycket annat jag också behöver. Jag får bara konstatera att jag inte är rik och har inget högavlönat jobb.

Att jag vill ha en bil som kan dra hästsläp har ju med mitt hobbyutövande att göra, men jag får väl krasst konstatera att jag inte har råd med det.
 
Nu har jag letat färdigt.

Idag köpte jag en bil. Det blev en sitt-å-träng och den verkar vara vad jag letat efter. Hoppas ingen kommer och spräcker min bubbla nu.

20160913_205351_zpsgvm3yknj.jpg~original

20160913_205420_zpsakbcg5ph.jpg~original

Jag kommer att hämta den på söndag.
 

Liknande trådar

Fordon Jag behöver en ny bil. Initialt var planen att helt sonika köpa en 4wd suv som även får dra. Fastnade för Honda crv. Men de försvinner...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
8 548
Senast: sjoberga
·
Äldre Jag kommer köra min nuvarande Volvo V70 så länge den funkar, men har bestämt mig för att börja tänka kring vilken bil som kan passa som...
Svar
2
· Visningar
485
Senast: Tranan
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 117
Senast: lillkillen
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: LillaMy84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp