en till sadeltråd för den som orkar och kan lite ;)

M

-moa-

Just nu är min dam dräktig så jag kan inte prova nåt på henne, men sitter och funderar på vad som kan vara tänkbart sen när hon ska sättas igång igen (då min prestige versailles slutade att passa sista månaden eller så innan hon ställdes av)

Hon är en arabdam med lång manke, fast normalhög. Relativt rak rygg (har ändrat sig lite fram o tillbaka från att betee sig svängd till rak beroende på när hon växer) och bred (som omusklad har hon 36-37 vidd i prestige) så hon kommer växa ur den även om hon hade svängt till sig i ryggen igen, därav ingen idé att ens vänta och se.

Så....vad som är kraven är:
- ändringsbar bomvidd, gärna via koppjärn.
- passande bred och rak rygg, men inte så lång. (hennes är normal men hon är ändå arab så sadlen får inte vara jättelång)
- sadlgjordsläge långt fram, dvs. man kan flytta/vinkla stropparna frammåt utan problem (stroppar kan itne sitta långt bak om dom är 'fast' mycekt i sadeln)
- gärna en sits som liknar morris & nolan/ griffin selecta, dom är dom enda sadlarna jag har kunnat sitta i utan att få skav 'framtill' (aj aj inte kul)

Jag har börjat fundera på en Isabell wintec eftersom jag tycker sitsen liknar en m&n dressyr, så hoppas att jag kan sitta utan skav i den om den passar Elsa.
Jag gillar syntetet så det gör inget.

Även en griffin T4 hopp kan vara nåt (både hopp och dressyr kommer behövas så småningom så alla förslag är välkomna)

En annan jag funderat på är en Bates caprilli/ caprilli cc, dom ser ganska raka ut?

Här är damen i fråga,

i vintras typ februari.

nu några veckor sedan, högdräktig visserligen.

en månad sedan, dräktig fast inte högdräktig, höllpå och växte i höjd baktill.

jag vet i fasan, hon ändrar sig från att betee sig mer svängd till rak hela tiden när hon växer så jag undrar vad hon blir till slut!

Alla idéer är välkomna, tänkte börja leta nu ifall man hittar något billigt (kan tänka mig att ha ett par hemma och sälja dom senare om dom itne funkar, kommer ju bli att jag måste prova ltie oliak medans hon ändrar sig ändå)

tack på förhand :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: en till sadeltråd för den som orkar och kan lite ;)

ingen?
Snäääääla ;)

Här är en bild som demonstrerar lite att hon blir rakare när hon rör sig, och där är hon ädnå inte ens i nån slags form eller verklgien rör sig, för hon blir verklgien rak då (nu rids hon ju itne då pga. dräktighet)
kasst foto i övrigt men ok för att visa just det.


som sagt, förslag på raka sadlar av olika salg, som är ändringsbar bom och funkar för en lite längre manke.
 
Sv: en till sadeltråd för den som orkar och kan lite ;)

När hästen fölat kommer hon ju vara tunn i ryggen ett tag så då kanske Prestigen passar en period. Sen kanske det är mer rätt att leta sadel efter det.
 
Sv: en till sadeltråd för den som orkar och kan lite ;)

Jo jag vet men den är ändå för svängd så jag får tänka om helt nu istället, och det kommer ju ta ett bra tag att ens hitta nångra som kan vara tänkbara att passa henne, som jag också gillar, så jag tänkte provrida dom i förväg så kan jag sålla bort dom jag inte gillar och sen se vad som blir kvar av dom som är tänkbara. (inte provrida på henne dock)

Jag kommer nog köpa en Sensation bomlös också faktiskt, men tänker inte ha bara bomlöst.

Jäkla sadel jungel :S
 

Liknande trådar

Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
652
Senast: Time Lord
·
Utrustning Hej, Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar. Han...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 411
Senast: domesticus
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 301
Senast: Fibusen
·
Utrustning Herr häst har breddat sig igen. Min tränare kallar det för lyxproblem att han musklar sig fint men det gör att jag än en gång är i...
Svar
1
· Visningar
853
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp