En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Tog sånt där fertilitetstest via Werlabs och även om man kanske inte ska dra på alldeles för stora växlar utifrån bara det testet så var resultatet (iaf ang AMH-värdet) väldigt nedslående. Jag ska se till att ringa privat gyn imorgon som första steg.
 
Tog sånt där fertilitetstest via Werlabs och även om man kanske inte ska dra på alldeles för stora växlar utifrån bara det testet så var resultatet (iaf ang AMH-värdet) väldigt nedslående. Jag ska se till att ringa privat gyn imorgon som första steg.

Jag förstår verkligen känslan av att vara nedslagen ❤️
Vad fick du för värde? Hur gammal är du? (om du vill berätta såklart)
Jag fick 1.0 och lyckades höja det till 1.3. Så det är en ögonblicksbild delvis.
 
Senast ändrad:
Jag förstår verkligen känslan av att vara nedslagen ❤️
Vad fick du för värde? Hur gammal är du? (om du vill berätta såklart)
Jag fick 1.0 och lyckades höja det till 1.3. Så det är en ögonblicksbild delvis.

Jag insåg precis efter ytterligare googling att jag kanske tolkade resultatet fel. Jag får invänta läkares kommentar. Jag trodde resultatet presenterades i pmol/l men det presenteras nog i ng/l. Då är nog mitt resultat okej i relation till min ålder, kanske lite lågt men inte så pass att t.ex. IVF skulle vara helt uteslutet och chanslöst som jag trodde först.

Jag fick ett värde på 1,6 och är 34 år gammal.
 
Jag insåg precis efter ytterligare googling att jag kanske tolkade resultatet fel. Jag får invänta läkares kommentar. Jag trodde resultatet presenterades i pmol/l men det presenteras nog i ng/l. Då är nog mitt resultat okej i relation till min ålder, kanske lite lågt men inte så pass att t.ex. IVF skulle vara helt uteslutet och chanslöst som jag trodde först.

Jag fick ett värde på 1,6 och är 34 år gammal.

Ja det är inte lätt att tolka siffrorna 😊 Själv är jag ingen doktor men jag tänker att 1,6 vid 34 års ålder är helt okej 😊
Sen att se till att få stark ägglossning är viktigt. Att kroppen verkligen släpper ifrån sig ett ägg och att slemhinnan är bra. Det är ju mycket mer såklart. Men jag tror det finns en hel del man kan göra själv för att förbättra oddsen ☺️
Hur länge har ni försökt?
 
Ja det är inte lätt att tolka siffrorna 😊 Själv är jag ingen doktor men jag tänker att 1,6 vid 34 års ålder är helt okej 😊
Sen att se till att få stark ägglossning är viktigt. Att kroppen verkligen släpper ifrån sig ett ägg och att slemhinnan är bra. Det är ju mycket mer såklart. Men jag tror det finns en hel del man kan göra själv för att förbättra oddsen ☺️
Hur länge har ni försökt?

Ja, jag tycker jag har alla symtom för ägglossning (men oregelbundet när) med fertilt sekret, ökad sexlust, lätt mensvärk som jag alltid haft vid ÄL, utslag på ÄL-stickor och sen tydlig och ihållande temperaturhöjning efter ÄL. Men mitt problem är att lutealfasen bara är 8 dagar, mot för 3 år sen 12 dagar. Vid min förra graviditet fäste nog ägget vid dag 10 eller om det var 11 (nidblödning) så då känns det knepigt med så kort lutealfas. Kan väl tyda på lite svag ägglossning också när lutealfasen är så kort.

Vi har bara försökt sen februari, så jag tar kanske ut problemen i förväg, men min menscykel ter sig mycket annorlunda mot sist när vi försökte. Jag börjar ju redan nu bli gammal utifrån fertilitet så om det finns problem vill jag gärna ganska snabbt få någon slags behandling, för förutsättningarna blir väl inte gynnsammare med tiden direkt.
 
Ja, jag tycker jag har alla symtom för ägglossning (men oregelbundet när) med fertilt sekret, ökad sexlust, lätt mensvärk som jag alltid haft vid ÄL, utslag på ÄL-stickor och sen tydlig och ihållande temperaturhöjning efter ÄL. Men mitt problem är att lutealfasen bara är 8 dagar, mot för 3 år sen 12 dagar. Vid min förra graviditet fäste nog ägget vid dag 10 eller om det var 11 (nidblödning) så då känns det knepigt med så kort lutealfas. Kan väl tyda på lite svag ägglossning också när lutealfasen är så kort.

Vi har bara försökt sen februari, så jag tar kanske ut problemen i förväg, men min menscykel ter sig mycket annorlunda mot sist när vi försökte. Jag börjar ju redan nu bli gammal utifrån fertilitet så om det finns problem vill jag gärna ganska snabbt få någon slags behandling, för förutsättningarna blir väl inte gynnsammare med tiden direkt.

Jag tänker att 34 inte är så väldigt gammalt ändå 😊 Även om jag förstår hur du tänker.
Det är svårt det där för det är ju rätt komplext. Hittade den här länken som jag tycker var bra https://womensync.se/blogs/blogg/kort-lutealfas-sa-forlanger-du-den
Du har säkert läst den eller liknande tidigare men jag tyckte ändå den var rätt informativ :)

Även om ni bara försökt sen februari så vet jag exakt hur frustrerade det är❤️

Jag håller tummarna för att läkaren på werlabs kommer med bra info om du behöver nåt tillskott eller så 😊
Jag googlade även mina resultat för jag tycker ibland att läkare kan vara lite väl frikostiga med vad som anses normalt, när det i själva verket kanske är i det lägre eller högre spannet.
 
Blir tokig på min oregelbundna menscykel! Nu är jag inne på dag 31 i cykeln och senaste dagarna har tecken på ÄL börjat komma men ännu inget tydligt utslag på ÄL-stickor eller temperaturhöjning.

Min kompis började prata om att hon tagit munkpeppar för att stabilisera sin menscykel och bli gravid (efter att de försökt länge) och var tvungen att googla. Det kom massor av trådar från olika forum, t.ex familjeliv, där folk skrev om goda och tydligt positiva erfarenheter på menscykeln (och därmed fertilitet).

Jag känner bara till att munkpeppar ges till brunstiga ston med god effekt, så jag förstår att det ju verkar ha någon slags hormonreglerande effekt men frågan är om man vågar prova sånt själv...

Är det någon här som hört talas om det för människor?
 
Blir tokig på min oregelbundna menscykel! Nu är jag inne på dag 31 i cykeln och senaste dagarna har tecken på ÄL börjat komma men ännu inget tydligt utslag på ÄL-stickor eller temperaturhöjning.

Min kompis började prata om att hon tagit munkpeppar för att stabilisera sin menscykel och bli gravid (efter att de försökt länge) och var tvungen att googla. Det kom massor av trådar från olika forum, t.ex familjeliv, där folk skrev om goda och tydligt positiva erfarenheter på menscykeln (och därmed fertilitet).

Jag känner bara till att munkpeppar ges till brunstiga ston med god effekt, så jag förstår att det ju verkar ha någon slags hormonreglerande effekt men frågan är om man vågar prova sånt själv...

Är det någon här som hört talas om det för människor?

Jag har hört positiva erfarenheter av att stabilisera menscykeln med munkpeppar. Så länge man slutar när man fått ägglossning så är det bara att testa. Det är inget negativt som kan hända ☺️
 
Jag har hört positiva erfarenheter av att stabilisera menscykeln med munkpeppar. Så länge man slutar när man fått ägglossning så är det bara att testa. Det är inget negativt som kan hända ☺️

Det verkar onekligen så när man läser på! Kanske ska jag våga testa...

Hur går det för dig? Har för mig att du fick prova progesteron vagitorier?
 
Sjätte och sista landstingsfinansierade försöket slutfört utan plus :( Tror min resa tar slut här, men ska ta ett samtal med kliniken när de öppnar igen efter sommaren.

Slits mellan sorg, känslan att det är dags att gå vidare, och en känsla av skam av att ge upp?
Åh vad tråkigt ❤️ beklagar att du måste gå igenom det här. Sorgen är nog helt viktig och relevant. Kanske kommer svaret när du sörjt att det inte blev som du hoppades och tänkte. Kan verkligen förstå känslan av att vilja gå vidare, det är en sån oerhört jobbig och begränsande process som tar över hela vardagen och livet. Det är inget roligt att leva i. Skammen tänker jag också kommer lite från omgivningen/samhället/normen som säger att allt går bara man vill och jobbar hårt för det. Men det är inte bara att jobba hårt för det.. det är något som påverkar hela ens liv både nu och framöver oavsett utgång. Har du personer som du kan prata med om allt detta?
 
Åh vad tråkigt ❤️ beklagar att du måste gå igenom det här. Sorgen är nog helt viktig och relevant. Kanske kommer svaret när du sörjt att det inte blev som du hoppades och tänkte. Kan verkligen förstå känslan av att vilja gå vidare, det är en sån oerhört jobbig och begränsande process som tar över hela vardagen och livet. Det är inget roligt att leva i. Skammen tänker jag också kommer lite från omgivningen/samhället/normen som säger att allt går bara man vill och jobbar hårt för det. Men det är inte bara att jobba hårt för det.. det är något som påverkar hela ens liv både nu och framöver oavsett utgång. Har du personer som du kan prata med om allt detta?
Tack för sitt svar. Ja precis, skammen är som du säger. Men också delvis lite för att man ser alla här som kämpat så länge och på många sätt, och då inte känner jag mig inte värdig att lyckas som ger upp efter 6 försök…

Jo, har många vänner som vet om min situation som jag kan vända mig till när jag behöver prata ❤️
 
Sjätte och sista landstingsfinansierade försöket slutfört utan plus :( Tror min resa tar slut här, men ska ta ett samtal med kliniken när de öppnar igen efter sommaren.

Slits mellan sorg, känslan att det är dags att gå vidare, och en känsla av skam av att ge upp?

Beklagar att det inte tog sig sista gången heller. Fy, sån kämpig resa. Jag har flera vänner som gått igenom samma och många beskriver så tydligt hur det blir som att livet står på paus. Och jag märker ju hur det tär på dem, både fysiskt och emotionellt. Det är inget fel att vilja sluta. Det är din resa och ditt liv och du som måste få välja vad du vill göra med det och hur länge det är värt att försöka. Utgången är ju oviss hur länge man än fortsätter. Att sluta är också en början, på någonting annat, tänker jag. Som Krunegård sjunger; "Det är först när man ger upp som det blir nått nytt. När man släpper taget tar man steget. Jag vet hur ont det gör när hoppet dör, men askan är den bästa jorden".

Jag hoppas du finner någon ro i hur vägen framåt ska se ut. Låter klokt att prata med kliniken en sista gång också.

Stor kram till dig.
 
Beklagar att det inte tog sig sista gången heller. Fy, sån kämpig resa. Jag har flera vänner som gått igenom samma och många beskriver så tydligt hur det blir som att livet står på paus. Och jag märker ju hur det tär på dem, både fysiskt och emotionellt. Det är inget fel att vilja sluta. Det är din resa och ditt liv och du som måste få välja vad du vill göra med det och hur länge det är värt att försöka. Utgången är ju oviss hur länge man än fortsätter. Att sluta är också en början, på någonting annat, tänker jag. Som Krunegård sjunger; "Det är först när man ger upp som det blir nått nytt. När man släpper taget tar man steget. Jag vet hur ont det gör när hoppet dör, men askan är den bästa jorden".

Jag hoppas du finner någon ro i hur vägen framåt ska se ut. Låter klokt att prata med kliniken en sista gång också.

Stor kram till dig.
Tack för ett så väl genomtänkt svar. Det värmer och jag tar till mig det du skriver ❤️
 
Det verkar onekligen så när man läser på! Kanske ska jag våga testa...

Hur går det för dig? Har för mig att du fick prova progesteron vagitorier?

Förlåt sent svar!
Jo men det gick efter ett år. Jag försökte många sätt att optimera fertiliteten. Åt mer fett och protein och tillskott.
Sen gjorde jag en spolning av äggledarna, och jag tror det var det som gjorde att det gick faktiskt!
Är osäker på om progesteronet hjälpte eller inte, men jag tog det i 12 veckor.
 
Förlåt sent svar!
Jo men det gick efter ett år. Jag försökte många sätt att optimera fertiliteten. Åt mer fett och protein och tillskott.
Sen gjorde jag en spolning av äggledarna, och jag tror det var det som gjorde att det gick faktiskt!
Är osäker på om progesteronet hjälpte eller inte, men jag tog det i 12 veckor.
Åh, jag måste ha missat att du är gravid! Tycker jag följt denna tråd över tid ändå. Antar att du har en liten i magen nu då, eller? Så fint för dig, grattis 🧡
 
Åh, jag måste ha missat att du är gravid! Tycker jag följt denna tråd över tid ändå. Antar att du har en liten i magen nu då, eller? Så fint för dig, grattis 🧡

Har inte skrivit om det här förrän idag. Vet inte varför egentligen när jag skrivit så mycket om processen innan. Men av någon anledning blir jag väldigt introvert och hemlighetsfull när jag blir gravid 😅 Det var samma förra gången.

En liten mage har jag fått. Är halvvägs nu 😊
Tack❤️
 
Jag testade munkpeppar nu denna cykeln, började vid mensen första dag för ca 14 dagar sen. Tänkte att det kanske inte kunde skada i alla fall... Jag är ingen naturläkemedelsperson i vanliga fall, så jag är både skeptisk men också lite skraj för vad jag ev stoppar i mig.

Jag har inte känt något särskilt förutom att jag nu senaste två dagarna känt mig extremt låg och deppig, på ett avvikande sätt som jag inte känner igen mig i. Lite intressant då den ju påstår sig mildra PMS och inte tvärtom. Jag har funderat på om det varit munkpepparn eller om det bara råkade infinna sig just nu.

Samtidigt som min deppighet inföll kom dock även det fertila sekretet, mycket mycket tidigare än vad det gjort någon cykel sen februari. Nu ikväll fick jag sen ett så gott som positivt ÄL-test (har aldrig fått ett fullstarkt, men vi får väl se imorgon om det blivit starkare).

Det vankas kanske ägglossning denna cykel ändå, och det typ 1,5-2 veckor tidigare än föregående cykler där ÄL skett på omkring dag 25-30. Nu är jag ju bara på dag 14!

Spännande att se vad som händer nu - om jag kommer ägglossa denna cykel, hur mycket kortare min follikelfas blir men också framförallt om min lutealfas kommer lyckas bli lite längre...
 
Nu var jag lite ivrig och tog ett digitalt test bara 2 timmar efter den vanliga ÄL-stickan nu, och jodå, jag fick en glad gubbe så det är ett positivt test! Hoppsan, så fort det gick, vi ligger lite efter i regelbundet sexande här eftersom vi inte förväntat oss ÄL på länge och jag ju varit ganska låg och irritabel också 😅
 
Hur många är det som hänger här som försöker bli gravida just nu? Förra gången jag hängde i tråden när jag blev gravid med dottern, brukade vi ha en lista med lite info. Dvs ens nicknamn här, hur länge man försökt, om man har barn sen tidigare, senaste ÄL, beräknad BIM, IVF el andra aspekter.

Kopiera och fyll gärna på om ni är flera som försöker!

Listan:

- cherie - försökt sen feb-23, ett barn sen tidigare född 2020, senaste ÄL 26/7, beräknad BIM 4/8. Ätit munkpeppar senaste cykeln.

Mvh
Person som håller ensam monolog i tråden 😅
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 076
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 563
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 715
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 501
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp