En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stället där teststrecket ska bli rött syns ju alltid i ett visst ljus, lite gråaktig/glansig.

Sätt upp bild ;)

Annars är väl standardtipset att testa igen om ett par dagar.
 
:p
Stället där teststrecket ska bli rött syns ju alltid i ett visst ljus, lite gråaktig/glansig.

Sätt upp bild ;)

Annars är väl standardtipset att testa igen om ett par dagar.

Äsch jag tror inte jag är gravid :p
Men får väl testa om ett par dagar iaf.. Men då får det bli ett digital som inte går att misstolka.. :p
Jag tror snarare på tidigare ÄL! :up: Och det är ju skit bra!
 
Tack @Hyldeblomst, det hoppas jag med :p Jag ska ringa och tjata om en tidig tid nästa vecka, det stod i brevet att jag skulle få en kallelse inom 1-4 månader men 4 månader känns inte alls okej för mig. Eftersom jag jobbar oregelbundet kan jag kanske få hoppa in på nån avbokad tid om det dyker upp.
 
Tack @Hyldeblomst, det hoppas jag med :p Jag ska ringa och tjata om en tidig tid nästa vecka, det stod i brevet att jag skulle få en kallelse inom 1-4 månader men 4 månader känns inte alls okej för mig. Eftersom jag jobbar oregelbundet kan jag kanske få hoppa in på nån avbokad tid om det dyker upp.

Vårdgarantin säger ju 90 dagar så några fyra månader ska du INTE behöva vänta.

Byt vårdgivare?
 
Vårdgarantin säger ju 90 dagar så några fyra månader ska du INTE behöva vänta.

Byt vårdgivare?
Det har du ju rätt i, det tänkte jag inte ens på. Jag ska börja med att ringa dem i veckan, så får vi se hur jag går vidare sen. Jag känner mig trygg med SUS och Kvinnokliniken i övrigt, så jag vill gärna inte byta. Men jag vill ju heller inte vänta längre än jag behöver...
 
Vårdgarantin säger ju 90 dagar så några fyra månader ska du INTE behöva vänta.

Byt vårdgivare?
Fast anledningen till att man väntar med nytt prov är för att se hur cellförändringarna utvecklas; om de går tillbaka, kvarstår eller förvärras. Så jag vet inte om vårdgarantin täcker detta.
 
Idag gjorde jag ett nytt Äl-test för att se så att det blev fortsatt svagare eller helt negativt. I förgår hade jag superstarkt positivt, igår var teststrecket svagare än kontrollstrecket. Idag var teststrecket starkare än kontrollstrecket... men båda strecken var inte superstarka. Hur tolkar jag detta? Har ägget inte släppt? Vad tror ni?
 
Då ska det framgå av infon man fått.
Det kan man ju tycka. Det är en hel del rörande infon som kan förbättras tycker jag som har haft cellförändringar. I mitt brev med info om att jag skulle kallas till ett kompletterande cellprov - som typiskt nog landade i min brevlåda fredag em när alla telefontider för veckan var över - stod det inte ens att jag hade cellförändringar och i princip allt jag vet om cellförändringar har jag googlat mig till i samband med att jag fick beskedet, eftersom det inte stod något i brevet.
 
Hej @_Smulan_ , kul med en till ny i tråden!

Min reflektion hittills: det är svårare att lyckas ligga nu när det finns ett barn i bilden :meh: I alla fall när barnet har feber, är förkyld och vaknar var femte minut.

I hear ya! Blir alltid lika förvånad när vi lyckas få till det :P Tyvärr är han ju än så länge lite för liten för Bolibompa..
 
Idag gjorde jag ett nytt Äl-test för att se så att det blev fortsatt svagare eller helt negativt. I förgår hade jag superstarkt positivt, igår var teststrecket svagare än kontrollstrecket. Idag var teststrecket starkare än kontrollstrecket... men båda strecken var inte superstarka. Hur tolkar jag detta? Har ägget inte släppt? Vad tror ni?
Det kan vara en viss variation i intensiteten på färgstrecken mellan testerna (skall vara samma märke och samma sort, annars kan man inte jämföra testerna alls).

Men oftast skiljer det inte så jättemycket.

När ett test avviker så får man alltid tänka igenom om någon av de senaste testerna har utförts under andra omständigheter. Tex olika tidpunkt, druckit mycket, hur lång tid har det gått sen jag kissade förra gången osv.

Jag har alltid tagit ett till test om något har avvikit kraftigt (men med samma urin).

Vänta fyra timmar (drick ingen vätska) och ta ett nytt test.

Sen kan det vara så att vissa får en felaktig höjning av LH innan den riktiga stegringen. Eller så släppte du två ägg. Det brukar ske inom 24 timmar efter varandra (har jag för mig, fönstret är kort i alla fall).

Eller så var det testet som visade nedgång i LH felaktigt utfört. Det är fullt normalt att ältestet är positivt 1-3 dagar i rad.

Eller så är det senaste testet inte korrekt.

Det är just det här som jag tycker är så intressant med ältester. Det kan lära en en massa om ens egen kropp. Har man tagit dom några månader i rad så brukar man kunna ha fångat upp en hel del avvikelser. Allt fungerar inte alltid som man tror.

Förutsätter nu att du inte tagit några mediciner och/eller har PCO för det kan ställa till det lite med testerna.
 
Tusen tack för ditt utförliga svar @Tora !
Jag tänker att jag fortsätter testa tills det är typ blankt.
Ska bli spännande o se vad det säger idag
 
Då ska det framgå av infon man fått.
Det är tråkigt att info från sjukvården ofta är otillräcklig. Beror det på tidsbrist? På att vårdgivare lever kvar i en föreställning om att patienter förväntades lita på att "doktorn vet vad han (sic) pratar om och inget ska ifrågasättas" eller tvärtom att patienten av idag förväntas själv hitta svar och information?

Jag fick t.ex. inte mer information om min "situation" (jag vet ju inte ens vad jag egentligen har för situation) än att jag har pco-äggstockar och att blodproverna var bra = normala hormonvärden. Vad pco är och vad det innebär / kan innebära har jag fått googla mig till och försökt hålla mig till att läsa "legitima" sidor. Eftersom det inte funnits någon barnönskan och jag har mått bra har det inte heller funnits anledning att följa upp det hela, nu är det ju plötsligt annorlunda.
@Flixon skönt att du känner dig trygg med Kvinnokliniken, hoppas du kan hitta någon bra kontakt som kan ge dig vidare information. Det jag har läst om cellförändringar i livmoderhalsen är att de allra flesta är ofarliga och läker av sig självt (1177.se) Håller tummarna för att det gäller dig också förstås :)
 
Det är tråkigt att info från sjukvården ofta är otillräcklig. Beror det på tidsbrist? På att vårdgivare lever kvar i en föreställning om att patienter förväntades lita på att "doktorn vet vad han (sic) pratar om och inget ska ifrågasättas" eller tvärtom att patienten av idag förväntas själv hitta svar och information?

Jag fick t.ex. inte mer information om min "situation" (jag vet ju inte ens vad jag egentligen har för situation) än att jag har pco-äggstockar och att blodproverna var bra = normala hormonvärden. Vad pco är och vad det innebär / kan innebära har jag fått googla mig till och försökt hålla mig till att läsa "legitima" sidor. Eftersom det inte funnits någon barnönskan och jag har mått bra har det inte heller funnits anledning att följa upp det hela, nu är det ju plötsligt annorlunda.
@Flixon skönt att du känner dig trygg med Kvinnokliniken, hoppas du kan hitta någon bra kontakt som kan ge dig vidare information. Det jag har läst om cellförändringar i livmoderhalsen är att de allra flesta är ofarliga och läker av sig självt (1177.se) Håller tummarna för att det gäller dig också förstås :)
Ja det är märkligt att infon är så väldigt knapp. När jag fick missfall (eller ja, MA) så blev jag nästan översköljd med information, jättebra läkare som tog sig tid att sitta och prata med mig, informationsbroschyrer och papper. Men det hör ju tyvärr inte till vanligheterna i vården...
 
Ja, nu är det annorlunda som sagt... Testet igår visade negativt. Förstås. Jag tror jag föredrar att få ett - istället för att det ska stå så tydligt "Inte Gravid(!!!!)" det känns så burdust på något sätt. :p (Avdelning: Överkänslig)

Dock ingen mens. Förstås. Om jag ändå hade fått komma och ta det där jäkla blodprovet så att jag åtminstone hade vetat om det öht hade lossat något ägg. Det hade känts bättre om jag hade vetat att det "bara" (inte alls bara men) inte tog sig den här gången, att kroppen verkar fungera som den ska, om ni förstår hur jag menar?

Jag försöker rycka upp mig med tanken att även under de bästa omständigheter är det väl bara en 25% chans att det faktiskt blir något, tror mig ha läst det någonstans?

Vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Bara fortsätta ha sex, testa för ägglossning eller ta tag i det hela med min gynekolog? Känner att det är en energifråga, samtidigt som vi vill ju så gärna...

Ack att vara en av dessa bekymmerslösa människor som inte övertänker och övertolkar allt utan bara glatt sexar på när de bestämt sig för att de vill ha barn och inom kort konstaterar sig gravida utan att fundera så mycket över någonting öht :p

Nu ska jag laga älggryta till i kväll. Och ett gott rödvin både i och till ;)
 
Ja det är märkligt att infon är så väldigt knapp. När jag fick missfall (eller ja, MA) så blev jag nästan översköljd med information, jättebra läkare som tog sig tid att sitta och prata med mig, informationsbroschyrer och papper. Men det hör ju tyvärr inte till vanligheterna i vården...

Nej det gör ju inte det. Så bra ändå att du blev väl omhändertagen! Att bli det ska ju ändå vara det normala :)
 
Testar med älstickor, jag är otålig. De är HELT blanka, till ingens förvåning.

Men nu har jag något att göra varje morgon i en vecka eller så :D
Tycker en att det inte ger nog att göra går det ju alltid att fundera över om det är fel tid på dagen, vad klockan egentligen var vid gårdagens test, om en borde testa på kvällen och om en gör det hur länge sedan det egentligen var sedan förra toalettbesöket osv osv osv ;)

Har du bestämt dig för att fortsätta försöka bli gravid i väntan på operation? (Ursäkta om du redan skrivit det i tråden, jag har inte hängt med helt.)
 
Tycker en att det inte ger nog att göra går det ju alltid att fundera över om det är fel tid på dagen, vad klockan egentligen var vid gårdagens test, om en borde testa på kvällen och om en gör det hur länge sedan det egentligen var sedan förra toalettbesöket osv osv osv ;)

Har du bestämt dig för att fortsätta försöka bli gravid i väntan på operation? (Ursäkta om du redan skrivit det i tråden, jag har inte hängt med helt.)

Njae alltså jag hade äl förra helgen och nu väntar jag på plus eller minus. Eller ja plus eller mens är det väl egentligen :p

Med stickorna bör jag kunna gissa mig till svaret redan till mitten av veckan vilket är bra om jag får besked från kirurgen om att de inte klarar vårdgarantin.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 072
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 629
Senast: Inte_Ung
·
Gravid - 1år Jag håller på att bli förkyld och jag blir alltid heltäppt i näsan vid förkylning. Jag hittar motstridig information på nätet angående...
2
Svar
22
· Visningar
1 797
Senast: Fille
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 032
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp