Nässpray gravid

eyz

Trådstartare
Jag håller på att bli förkyld och jag blir alltid heltäppt i näsan vid förkylning. Jag hittar motstridig information på nätet angående nässpray och min BM har telefontid först på torsdag.

Är det någon som har koll på vad som är okej att ta som gravid? Brukar behöva nässpray 4-5 dagar, har inga problem med beroende av nässpray eller så.
 
Jag håller på att bli förkyld och jag blir alltid heltäppt i näsan vid förkylning. Jag hittar motstridig information på nätet angående nässpray och min BM har telefontid först på torsdag.

Är det någon som har koll på vad som är okej att ta som gravid? Brukar behöva nässpray 4-5 dagar, har inga problem med beroende av nässpray eller så.
Rätt eller fel, jag vet inte. Men jag blev så svullen i mina slemhinnor att jag använde nässpray flera ggr dagligen sista månaderna. Använde nasin mest men även nasonex. Janusinfo.se är en väldigt bra sida, där trycker man först på gravid, sedan skriver man läkemedlets namn och så får man info om det är okey eller inte :)
 
  • Hjärta
Reactions: eyz
Rätt eller fel, jag vet inte. Men jag blev så svullen i mina slemhinnor att jag använde nässpray flera ggr dagligen sista månaderna. Använde nasin mest men även nasonex. Janusinfo.se är en väldigt bra sida, där trycker man först på gravid, sedan skriver man läkemedlets namn och så får man info om det är okey eller inte :)
Åh just det, har ju varit in där tidigare. Tack för hjälpen, verkar kunna ta min gamla Otrivin vid behov.
 
Just otrivin blev jag avrådd från av Bm, kan tydligen orsaka sammandragningar och ska bara användas efter ordination.
Nezeril ska vara ok.
Otrivin var ok enligt Janusinfo, Otrivin comp med reservation. Men ja, på nätet har jag också läst att Otrivin avrådes. :meh:
 
Du kan inte använda koksaltspray? Är i princip bara vatten och salt (från apoteket) Jag tycker det fungerar minst lika bra, om inte bättre, när jag är förkyld :)
 
Du kan inte använda koksaltspray? Är i princip bara vatten och salt (från apoteket) Jag tycker det fungerar minst lika bra, om inte bättre, när jag är förkyld :)
Jag har aldrig gjort det, har tänkt att det inte ska vara lika effektivt men det kanske är dags att ge det en chans :D Tack för uppmuntran!
 
Jag följde 1177s råd, där står vilka nässprayer som är ok när man är gravid 🙂
Nja, det står att avsvällande är okej en kort period och exempel på vad som går bra. Tryggt om det är just de man har hemma men jag behöver tydligare direktiv :angel: Men än så länge har snuvan inte anlänt så med lite tur hinner BM ta mitt samtal innan näsan korkat igen helt!
 
Just otrivin blev jag avrådd från av Bm, kan tydligen orsaka sammandragningar och ska bara användas efter ordination.
Nezeril ska vara ok.
Om Nezeril från fass:
”Det finns begränsade data tillgängliga om användning av oxymetazolin hos gravida kvinnor. Läkemedlet ska inte användas under graviditet såvida inte den potentiella nyttan av behandlingen för modern överväger de möjliga riskerna för fostret som utvecklas”
 
Om Nezeril från fass:
”Det finns begränsade data tillgängliga om användning av oxymetazolin hos gravida kvinnor. Läkemedlet ska inte användas under graviditet såvida inte den potentiella nyttan av behandlingen för modern överväger de möjliga riskerna för fostret som utvecklas”
Det här är ju hopplöst. Vilka är riskerna då?
1177 säger att nezeril är ok.
Problemet är ju att man inte vill forska på gravida eftersom det är oetiskt och då blir det så här dumt att man knappt får röra sig och ska lida i onödan pga massa saker som egentligen inte är farliga.
 
Om Nezeril från fass:
”Det finns begränsade data tillgängliga om användning av oxymetazolin hos gravida kvinnor. Läkemedlet ska inte användas under graviditet såvida inte den potentiella nyttan av behandlingen för modern överväger de möjliga riskerna för fostret som utvecklas”
Fast att gå helt på fass är lurigt också, för många läkemedel som är konstaterat ok att använda av tex 1177 nämns på samma sätt i fass som i exemplet här ovan bara för att läkemedelstillverkaren ska skydda sig och sin produkt.
 
Nja, det står att avsvällande är okej en kort period och exempel på vad som går bra. Tryggt om det är just de man har hemma men jag behöver tydligare direktiv :angel: Men än så länge har snuvan inte anlänt så med lite tur hinner BM ta mitt samtal innan näsan korkat igen helt!
Ja, det kanske är en lite svag formulering iofs. Jag köpte helt enkelt hem de två märkena och testade när jag var gravid. Upplevde att det ena märket gav mycket bättre effekt än det andra men jag minns inte vilket det var som jag föredrog så kan tyvärr inte tipsa dig om vilket det var 😂

Hoppas nästäppan fortsätter hålla sig borta!
 
  • Hjärta
Reactions: eyz
Ett av problemen - oavsett om det är lämpligt eller inte - med att använda avsvällande nässpray vid graviditet är att nästäppan är långvarig. Och använder man den avsvällande i mer än de föreskrivna 10 dagarna så skapas en form av beroende, näsan blir täppt pga att man använder den avsvällande. Typ.

Jag jobbar på egenvårdssidan på ett apotek och brukar rekommendera Renässans plus, som är en koksaltlösning med en högre salthalt, där teorin bakom är att den höga salthalten driver ut vätska från nässlemhinnan så att svullnaden och nästäppan minskar.
 
Ett av problemen - oavsett om det är lämpligt eller inte - med att använda avsvällande nässpray vid graviditet är att nästäppan är långvarig. Och använder man den avsvällande i mer än de föreskrivna 10 dagarna så skapas en form av beroende, näsan blir täppt pga att man använder den avsvällande. Typ.

Jag jobbar på egenvårdssidan på ett apotek och brukar rekommendera Renässans plus, som är en koksaltlösning med en högre salthalt, där teorin bakom är att den höga salthalten driver ut vätska från nässlemhinnan så att svullnaden och nästäppan minskar.
Nästäppan är inte alltid långvarig, jag blev täppt när jag var förkyld, behandlade och sen var det inget mer med det :)
Noll skillnad från när jag inte är gravid alltså. För ts verkar det också vara en förkylning som var orsaken till nästäppan.

Nästäppa pga graviditet är ju något annat.
 
Ett av problemen - oavsett om det är lämpligt eller inte - med att använda avsvällande nässpray vid graviditet är att nästäppan är långvarig. Och använder man den avsvällande i mer än de föreskrivna 10 dagarna så skapas en form av beroende, näsan blir täppt pga att man använder den avsvällande. Typ.

Jag jobbar på egenvårdssidan på ett apotek och brukar rekommendera Renässans plus, som är en koksaltlösning med en högre salthalt, där teorin bakom är att den höga salthalten driver ut vätska från nässlemhinnan så att svullnaden och nästäppan minskar.
Nu gällde ju frågan dock specifikt kortvarig nästäppa i samband med förkylning. Jag har i många år undvikt att använda nässpray av rädsla att bli beroende men testade för ett par år sedan och upplevde sjukperioden mycket lättare när jag faktiskt kunde andas och har inte haft några problem att sluta när näsan slutar svullna upp naturligt. Givetvis kommer jag vara vaksam på detta även nu under graviditeten.

Men jag uppskattar förklaringen kring koksaltssprayen, det är helt klart en produkt jag borde testa när behov uppstår nästa gång.
 
Ett av problemen - oavsett om det är lämpligt eller inte - med att använda avsvällande nässpray vid graviditet är att nästäppan är långvarig. Och använder man den avsvällande i mer än de föreskrivna 10 dagarna så skapas en form av beroende, näsan blir täppt pga att man använder den avsvällande. Typ.

Jag jobbar på egenvårdssidan på ett apotek och brukar rekommendera Renässans plus, som är en koksaltlösning med en högre salthalt, där teorin bakom är att den höga salthalten driver ut vätska från nässlemhinnan så att svullnaden och nästäppan minskar.
Jag blev väldigt täppt när jag var gravid med tvillingar, använde nasin dagligen men även nasonex i perioder, i flera månader. Tre dagar efter förlossningen var nästäppan borta. Jag hade dock räknat med att bli beroende men var som natt och dag när de väl var ute och svullnaden gått ner!
 
Jag blev väldigt täppt när jag var gravid med tvillingar, använde nasin dagligen men även nasonex i perioder, i flera månader. Tre dagar efter förlossningen var nästäppan borta. Jag hade dock räknat med att bli beroende men var som natt och dag när de väl var ute och svullnaden gått ner!
Nasin är väl beroendeframkallande men inte nasonex 😊
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 875
Senast: Niyama
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 861
Senast: jemeni
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 844
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 148
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp