En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och sambon var hos läkaren idag, det första hon sa var "vi sågs ju nyss", men det är faktiskt fem månader sedan och hon sa att vi skulle återkomma efter sommaren vilket jag tycker är nu...

Hur som helst sa hon att vi kan inte utreda något mer utan nästa steg är IVF. Dock måste hon, eftersom det är en privat gynekologmottagning, skicka över alla papper till landstinget och kvinnokliniken så får de bedöma. Dit borde vi bli kallade inom tre månader om de håller vårdgarantin. I ena stunden säger läkaren att vi är ju berättigade behandling pga över ett års försök (15 månader sedan utomkveds nu) mm, men i andra stunden påpekar hon att för just IVF gäller två år. Så jag vet inte alls vad kvinnokliniken kommer säga... Om de bara kommer säga åt oss att vänta. Men läkaren skulle iaf trycka lite på att jag ju tagit bort en äggledare och att det kan påverka även om det oftast inte gör det.

Väntar i övrigt mens idag eller imorgon. Har tagit tester varje dag som är negativa så vet att den kommer.
 
I ena stunden säger läkaren att vi är ju berättigade behandling pga över ett års försök (15 månader sedan utomkveds nu) mm, men i andra stunden påpekar hon att för just IVF gäller två år. Så jag vet inte alls vad kvinnokliniken kommer säga...

Vad konstigt att de har olika väntetider, det har jag inte uppfattat i Malmö. Men visst, vi sökte hjälp efter ett år och sen har allt annat tagit ett år till.

Jag tog min första spruta idag, Bemfola 300 IE. Lite läskigt, men kändes inte så mycket som jag hade befarat. Så får vi se hur detta hår.
 
Hej på er, jag har inte skrivit här på ett tag.

Inga plus här inte, väntar på tid hos kvinnokliniken men dom är inte särskilt snabba, kanske dags att vända sig till nån privat?

I vilket fall så strular det mest här, mensen är minst sagt oregelbunden, ynka 5 gånger på 10 månader, ibland 4 dagar lång, ibland 3 veckor... ägglossningen den lyser med sin frånvaro. Försöker tappert tänka positivt men det är rätt så svårt ibland.
 
Jag och sambon var hos läkaren idag, det första hon sa var "vi sågs ju nyss", men det är faktiskt fem månader sedan och hon sa att vi skulle återkomma efter sommaren vilket jag tycker är nu...

Hur som helst sa hon att vi kan inte utreda något mer utan nästa steg är IVF. Dock måste hon, eftersom det är en privat gynekologmottagning, skicka över alla papper till landstinget och kvinnokliniken så får de bedöma. Dit borde vi bli kallade inom tre månader om de håller vårdgarantin. I ena stunden säger läkaren att vi är ju berättigade behandling pga över ett års försök (15 månader sedan utomkveds nu) mm, men i andra stunden påpekar hon att för just IVF gäller två år. Så jag vet inte alls vad kvinnokliniken kommer säga... Om de bara kommer säga åt oss att vänta. Men läkaren skulle iaf trycka lite på att jag ju tagit bort en äggledare och att det kan påverka även om det oftast inte gör det.

Väntar i övrigt mens idag eller imorgon. Har tagit tester varje dag som är negativa så vet att den kommer.

Konstigt med olika väntetider, hoppas på positiva och snabba besked från kvinnokliniken!!
 
Är tillbaka efter ännu ett missfall, denna gången i vecka 12😢.
Och blev tillslut en skrapning då kroppen inte ville samarbeta.
Nu kör vi igen trots den tunga sorgen i hjärtat. Måtte det vara våran tur nu.
Tror att det är äl inom någon dag.
Va tråkigt! :(
Håller tummarna för er, håller med om att det är er tur nu!!
 
Hej på er, jag har inte skrivit här på ett tag.

Inga plus här inte, väntar på tid hos kvinnokliniken men dom är inte särskilt snabba, kanske dags att vända sig till nån privat?

I vilket fall så strular det mest här, mensen är minst sagt oregelbunden, ynka 5 gånger på 10 månader, ibland 4 dagar lång, ibland 3 veckor... ägglossningen den lyser med sin frånvaro. Försöker tappert tänka positivt men det är rätt så svårt ibland.

Vad jobbigt med så oregelbunden mens och väntetid. När du skriver att ägglossning lyser med sin frånvaro, är det att du inte får positivt på ägglossningstest?
 
Hej på er, jag har inte skrivit här på ett tag.

Inga plus här inte, väntar på tid hos kvinnokliniken men dom är inte särskilt snabba, kanske dags att vända sig till nån privat?

I vilket fall så strular det mest här, mensen är minst sagt oregelbunden, ynka 5 gånger på 10 månader, ibland 4 dagar lång, ibland 3 veckor... ägglossningen den lyser med sin frånvaro. Försöker tappert tänka positivt men det är rätt så svårt ibland.
Har du övervikt eller några extra kilon? Prova gå ner 3-5 kg. Annars är det nog tyvärr bara p-piller eller älstimulerande som hjälper
 
Hej på er, jag har inte skrivit här på ett tag.

Inga plus här inte, väntar på tid hos kvinnokliniken men dom är inte särskilt snabba, kanske dags att vända sig till nån privat?

I vilket fall så strular det mest här, mensen är minst sagt oregelbunden, ynka 5 gånger på 10 månader, ibland 4 dagar lång, ibland 3 veckor... ägglossningen den lyser med sin frånvaro. Försöker tappert tänka positivt men det är rätt så svårt ibland.

Jag hade oregelbunden mens när jag inte åt p-piller så nu när jag skulle sluta med dom i våras så började jag äta ett kosttillskott som heter Efamol som ska ”bidra till den hormonella balansen” ca 1 månad innan, och mensen kom förvånansvärt när väntat. Kan ju såklart inte säga om det beror på kosttillskottet eller hormonellt flyt men tänker att om du bara går och väntar på utredning så skadar det inte att prova? Finns lite att läsa om man googlar
 
Jag hade oregelbunden mens när jag inte åt p-piller så nu när jag skulle sluta med dom i våras så började jag äta ett kosttillskott som heter Efamol som ska ”bidra till den hormonella balansen” ca 1 månad innan, och mensen kom förvånansvärt när väntat. Kan ju såklart inte säga om det beror på kosttillskottet eller hormonellt flyt men tänker att om du bara går och väntar på utredning så skadar det inte att prova? Finns lite att läsa om man googlar
Då man slutar med p-piller brukar kroppen ägglossa spontant av bara farten en eller två gånger. Därför lönat det ofta att prova p-piller för att få igång ägglossning
 
Juli[/QUOTE]
Va tråkigt! :(
Håller tummarna för er, håller med om att det är er tur nu!!

Tack snälla du😍.
Nu är tant röd här med dunder och brak. Men får försöka se det positiva igen trots att vi även försökte även denna ägglossningen, och det är att min kropp vill fortsätta som normalt efter skrapningen.
Jag börjar känna mig stressad och förstår att det är väl det sämsta man kan vara i denna situationen men varje månad ökar bara frågorna😔...
Hur klara ni av att inte hamna helt under ytan av sorg?
 
Tack snälla du😍.
Nu är tant röd här med dunder och brak. Men får försöka se det positiva igen trots att vi även försökte även denna ägglossningen, och det är att min kropp vill fortsätta som normalt efter skrapningen.
Jag börjar känna mig stressad och förstår att det är väl det sämsta man kan vara i denna situationen men varje månad ökar bara frågorna😔...
Hur klara ni av att inte hamna helt under ytan av sorg?
Stressen påverkar inte ägglossning och mens. Så om nån säger "slappna av" så är det av okunnighet.
 
Vad jobbigt med så oregelbunden mens och väntetid. När du skriver att ägglossning lyser med sin frånvaro, är det att du inte får positivt på ägglossningstest?

Ja precis, jag kan ju ha missat ägglossningen iof det är inte så lätt att veta när det ibland är 28 dagar mellan mens och ibland 60.
 
Jag hade oregelbunden mens när jag inte åt p-piller så nu när jag skulle sluta med dom i våras så började jag äta ett kosttillskott som heter Efamol som ska ”bidra till den hormonella balansen” ca 1 månad innan, och mensen kom förvånansvärt när väntat. Kan ju såklart inte säga om det beror på kosttillskottet eller hormonellt flyt men tänker att om du bara går och väntar på utredning så skadar det inte att prova? Finns lite att läsa om man googlar

Ok tack för tips, det ska jag läsa på lite mer om!
 
Då man slutar med p-piller brukar kroppen ägglossa spontant av bara farten en eller två gånger. Därför lönat det ofta att prova p-piller för att få igång ägglossning

Ok intressant, vilka p-piller som helst då eller? Jag har bara använt cerazette så jag har ingen erfarenhet av vanliga.
 
Själv håller jag på att bli frustrerad som fan på min cykel :banghead: Den har alltid varit hyfsat jämn, sedan jag började med hormoner som en klocka. Nu är mensen drygt två veckor sen, jag vill ju gärna tro att det beror på graviditet :idea: men när typ sjutton test visat negativt så känns inte det så troligt :meh: Mottagningen kan inte göra så mycket innan den kommer, så jag ska "vänta och se".

"Vänta och se" är nog typ det enda jag gör nu för tiden :turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd:

Kan eventuellt få ta tillbaka detta :nailbiting::angel:
 
Ja precis, jag kan ju ha missat ägglossningen iof det är inte så lätt att veta när det ibland är 28 dagar mellan mens och ibland 60.

Håller du utkik efter fertilt sekret också? Jag tänker att det är väldigt bra komplement till ÄL test. Jag har gjort ÄL test några gånger och aldrig fått positivt och då hade jag ändå en cykel man i princip kunde ställa klockan efter. När jag började hålla koll på sekret blev det plötsligt väldigt tydligt när det var ägglossningstider. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 676
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
67 68 69
Svar
1 363
· Visningar
184 406
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 385
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 979
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp