Bukefalos 28 år!

En tråkig upplevelse

Sv: En tråkig upplevelse

Jag har kört 4 shettisar i mitt liv. En medryttareponny jag för länge sen, 2 som min kompis äger och en som jag hade på foder. Körde omkring lite ute på grusvägar,- Och jag använde mej då aldrig av draglinor!! Därimot hade jag en väl anpassad sele. Och jag kände mej inte på nått sätt elak, jag som för det mesta går runt och oroar mej för vad hästen tycker om vissa grejjer och om den har det obehagligt. Alla shettisarna var överlyckliga och tyckte det var skit kul:crazy: Så jag tror nog att det är lite väl överdrivet av ts att säga att det är "elakt" att köra utan draglinor. Men inte vet jag, vet ingenting om körning så. Har aldrig ens tagit i ett par draglinor eller nått annat "krångel". Jag har endast haft huvudlag, tömmar, bröstsele, skakelremmar och en LITEN rockard:D Sen vet jag att baksele kan vara väldigt bra att ha.
men sen beror det väl lite på hur man kör också.

Vi har haft en riktigt rutinerad körponny (d-ponny) som hade alla grejer man kan ha på en sele. I samma stall har vi också en shettis som körs i bland med liten rockard och ungefär den utrustning du beskriver, kan inte heller nåt om körning egentligen så jag vet inte exakt. Alla menar att shettisen borde ha lika mycket utrustning som d-ponnyn hade. Problemet är bara att det är svårt och dyrt att få tag på bra utrustning till en shettis som ändå körs så pass lite. Oftast går han med några barn i skritt och trav, inte som den andra ponnyn som drog stora fina vagnar på betydligt längre turer osv. som sagt skulle vi gärna ha bättre utrustning till shettisen men eftersom den inte går så mycket och inte verkar lida av det får det duga med väl tillpassad "shettissele". Däremot behandlas han fortfarande som en häst likvärdig med de andra och inte som nåt slags halv häst/halv gosedjur som den TS beskriver.
 
Sv: En tråkig upplevelse

Det är inte alls svårt att få tag på en bra shettissele, och det behöver inte bli så dyrt heller. Även om man bara rider sin häst ett par gånger i månaden så rider man ju den inte med en sadel som inte passar, det är precis samma sak. Kör man bara rakt fram på helt slät väg (som varken går upp, ner eller svänger) och hästen aldrig behöver bromsa vagnen så går det säkert bra med den "sele" du beskriver, men annars tycker jag man kan investera nån tusenlapp på att ge hästen en baksele + svängel och draglinor för att underlätt för den. Som sagt innan, shettisar är glada och arbetsvilliga hästar, dom drar mer än gärna och säger inte ifrån även om något känns obekvämt. Det är inga stora pengar det rör sig om och det tycker jag man kan unna hästen även om man bara kör några gånger/månad.
 
Sv: En tråkig upplevelse

Glömde att påpeka att man naturligtvis använder lätta (men starka förstås) skaklar när man saxar med sådana, då är det lika lätt (i tyngd räknat) att lyfta dem som linor. Dessutom behöver man inte koncentrera sig på att hålla linorna sträckta och ur vägen när man backar, vilket ju är bra i början när det känns mycket nog att hålla reda på häst, tömmar, egna fötter, kvistar, sax, stubbar, timmer, träd, markförhållanden, isfläckar, stenar och allt det där andra... :angel:

Jag upplevde själv aldrig att skaklarnas tyngd som ett problem, och jag är inte direkt någon "kraftig skogshuggartyp". (Snarare tvärtom, går loss på sisådär 52 kg give or take) Numer kör jag dock bara med linor när jag saxar, men det är mest för att det råkade bli så när jag köpte utrustning. Det var lättare att få tag på bra linor och svängel helt enkelt.
 
Sv: En tråkig upplevelse

nu har jag sett "riktig" körning IRL med draglinor och svängel och alltihopa. Och nu förstår jag bättre. Det syndes verkligen att svängeln gör så att bröstan rör sej tillsammans med hästens rörelser!
 
Sv: En tråkig upplevelse

Hej Nora är ny här på buke.
Fick en förfrågan från en bekant som ville att jag skulle gå in och läsa här på buke och då speciellt under körning då vi har detta intresse gemensamt.
Dessvärre var jag tvungen att ge henne rätt.
Vissa håller en väldigt negativ nivå på sina inlägg.
Du tillhör däremot en av de som jag vill berömma.
Du håller en trevlig ton och försöker ge råd och hjälp i positiv anda.
Bara tummen upp såna som du gör att fler törs söka sig till körning.
Även om man nu är nybörjare och inte har kunskap eller kassa att köpa "rätt" utrustning.

Du har här lyckats tycker jag med dina svar.

Sedan slutligen ÅKE ber om ursäkt..Vet inte vem du är men...
Lag in ett litet ironiskt inlägg och bums var det några som trodde att du låg bakom...

Nyfiken har du lyckats med att reta somliga här på forumet..
Busmor/Busfar
 
Sv: En tråkig upplevelse

Hej!
Det var mycket trevligt att höra! Min uppfattning med forumet är att man ska kunna dela erfarenheter och hjälpa andra, inte bara hålla sig till det man kan. Frågar man inte får man ingenting veta! Så jag hoppas verkligen att de som verkligen undrar över något som har med körning att göra också vågar ta reda på svaren. Körningen kan jag bättre än andra områden där någon som kanske är helt grön på körning har sina stor kunskaper. Dom vill gärna jag ta del av då! Jag hoppas också att alla som skriver kan försöka låta den ödmjuka sidan få synas lite extra, för utan kroppsspråk och tonläge försvinner mycket av det man kanske menar, och även fast man inte menar illa så kan det uppfattas så läst. Blir jag utskälld på internet hade jag knappast gjort någon förändring, men får jag ett konstruktivt svar börjar jag i alla fall fundera!
 
Sv: En tråkig upplevelse

Jag måste säga att det börjar bli rätt löjligt med alla påståenden här på forumet att det skulle vara = djurplågeri att köra utan draglinor:eek:

Har tränat och tävlat i trav i rätt många år och vi körde med rockard + travsele med långbrösta på träning. Våra hästar är varken döda eller skadade:eek:

Tycker att ni ska sluta spy ut era okunskaper om det här, har man en helt vanlig rockard så behövs inga draglinor eller bakselar. Kör man däremot med en tung maratonvagn exempelvis så är det ju ganska självklart med baksele, draglinor och broms på vagnen. När ni kallar folk för djurplågare och okunniga för att de inte har likadan utrustning som ni har själva så tycker jag att ni ska ta ett djupt andetag och hålla inne med oförskämdheterna. Det ni visar är inget annat än omognad, inte kunskap som ni tycks tro.

Ser man någon som är nybörjare och man tycker att de kör med en illa tillpassad sele så KAN man ju tänka sig att gå fram och prata vänligt med dem och kanske erbjuda sin hjälp med att spänna den rätt om den går. Kanske komma med tips på andra typer av selar utan att för den skull få folk att känna sig värdelösa och aldrig vilja komma på körträning igen!

Många har okunskap om hur shettisar ska utfodras och alltför många, även rutinerat hästfolk, har dem stående som sällskapsdjur och det är sorgligt. Däremot ger det knappast dig eller andra rätt att spy galla över folk. Är du säker på att andra tycker att just ditt sätt att hålla häst är det bästa? Tycker att det är svagt och utmärkande för detta forum hur ni behandlar nybörjare och andra enligt er "mindre vetande" som kanske bara är i början av sin "körkarriär" om som blir bortkörda och bortskrämda av er, den självutnämnda "eliten"! Usch:mad:
 
Sv: En tråkig upplevelse

Jag måste säga att det börjar bli rätt löjligt med alla påståenden här på forumet att det skulle vara = djurplågeri att köra utan draglinor:eek:

Har tränat och tävlat i trav i rätt många år och vi körde med rockard + travsele med långbrösta på träning. Våra hästar är varken döda eller skadade:eek:

Tycker att ni ska sluta spy ut era okunskaper om det här, har man en helt vanlig rockard så behövs inga draglinor eller bakselar. Kör man däremot med en tung maratonvagn exempelvis så är det ju ganska självklart med baksele, draglinor och broms på vagnen. När ni kallar folk för djurplågare och okunniga för att de inte har likadan utrustning som ni har själva så tycker jag att ni ska ta ett djupt andetag och hålla inne med oförskämdheterna. Det ni visar är inget annat än omognad, inte kunskap som ni tycks tro.

Ser man någon som är nybörjare och man tycker att de kör med en illa tillpassad sele så KAN man ju tänka sig att gå fram och prata vänligt med dem och kanske erbjuda sin hjälp med att spänna den rätt om den går. Kanske komma med tips på andra typer av selar utan att för den skull få folk att känna sig värdelösa och aldrig vilja komma på körträning igen!

Många har okunskap om hur shettisar ska utfodras och alltför många, även rutinerat hästfolk, har dem stående som sällskapsdjur och det är sorgligt. Däremot ger det knappast dig eller andra rätt att spy galla över folk. Är du säker på att andra tycker att just ditt sätt att hålla häst är det bästa? Tycker att det är svagt och utmärkande för detta forum hur ni behandlar nybörjare och andra enligt er "mindre vetande" som kanske bara är i början av sin "körkarriär" om som blir bortkörda och bortskrämda av er, den självutnämnda "eliten"! Usch:mad:

Jag är verkligen inte en burdus person som spyr galla över andra. jag pratar med folk på ett vänligt sätt men blir upprörd över dumhet, man kan vara okunnig men ha en inställning att man vill lära sig mera. Dessa människor beundrar jag och hjälper mer än gärna.

Jag har några personer som jag varit hem till och hjälpt att passa in sele och rockard. De ringer och frågar när det är något som de inte förstår. Helt nybörjare och har kommit igång med körning och tycker det är otroligt roligt.

Sen om man ska köra med baksele och draglinor kommer väl alltid vara en diskussion. Men jag ser ingen anledning att man inte ska använda detta. Vad är det som blir bättre utan baksele och draglinor?

Jag kör en rockard med mina shettisar och använder mig av draglinor och baksele. På tävling får jag inte starta utan dessa tillbehör även fast jag har en lätt rockard.
 
Sv: En tråkig upplevelse

Vem är det nu som spyr galla över folk?? :angel:

Ditt påstående ang draglinor visar ju bara hur lite du vet. Som sagt innan, det är en VÄLDIG skillnad på trav och "vanlig" körning, det måste man lära sig innan man börjar kommentera på det sätt du gjort.

Jag har aldrig varit otrvlig mot någon här inne bara för att denne har "fel" utrustning, men märker man att någon kanske inte är så insatt eller skriver att dom kör utan draglinor så ger man självklart tips på bättre utrustning, sen är det ju upp till var och en hur dom vill köra sin häst, men ska det vara så säkert och snällt som möjligt för hästen så finns det inga genvägar.
 
Sv: En tråkig upplevelse

kl!

har nu varit och kollat på körtävling(en liten träningstävling). Jag sa innan här att jag nu förstått draglinornas inverkan. Men har nu fått en helt annan syn.:crazy:
På dom hästarna som var med på körtävlingen hängde draglinorna jätte slakt och vagnen drogs med skaklorna. Jag frågade en som jag träffade på där och hon sa att draglinorna bara ska göra nytta när man kör i uppförsbackar:confused:
 
Sv: En tråkig upplevelse

Vad tråkigt att dem resonerar så!:(
Även en ponny behöver ju bästa möjliga vård och utr.
Det är ju fortfarande en häst licksom.:confused:
 
Sv: En tråkig upplevelse

(knapplån)

Är också rätt grön på körning och tackar för all hjälp :)

Har bara tömkört hittills (drygt ett halvår) och ska definitivt köpa svängel, draglinor och baksele! :)
 
Sv: En tråkig upplevelse

kl*

Jag tycker det är konstigt att så många kör utan draglinor och svängel om det nu är så viktigt:crazy: Ser massvis med bilder här på formumet och IRL som kör utan dom grejjerna:crazy:

jag fick aldrig nått svar på mitt förra inlägg:(
 
Sv: En tråkig upplevelse

kl!

har nu varit och kollat på körtävling(en liten träningstävling). Jag sa innan här att jag nu förstått draglinornas inverkan. Men har nu fått en helt annan syn.:crazy:
På dom hästarna som var med på körtävlingen hängde draglinorna jätte slakt och vagnen drogs med skaklorna. Jag frågade en som jag träffade på där och hon sa att draglinorna bara ska göra nytta när man kör i uppförsbackar:confused:

När hästen står still eller "drar" i sluttning nerför hänger draglinorna slappt, men hästen ska aldrig dra vagnen med skaklarna, då visste inte den personen vad hon pratade om...men självklart kommer draglinorna mest till användning i uppförsbacke eftersom hästen drar mer då.
 
Sv: En tråkig upplevelse

Jag tycker det är konstigt att så många kör utan draglinor och svängel om det nu är så viktigt:crazy: Ser massvis med bilder här på formumet och IRL som kör utan dom grejjerna:crazy:

Det är för att många som "hobbykör" inte har den rätta kunskapen.
 
Sv: En tråkig upplevelse

Tydligen kan nte dom som tävlingskör heller. Trist.
 
Sv: En tråkig upplevelse

Vad menar du? Jag har då aldrig varit på en tävling där det är tillåtet att köra utan draglinor...
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 661
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Coras star
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 763
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
567
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp