En välja-ras-tråd igen!

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare majjijann
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 199
Sv: En välja-ras-tråd igen!

Flat, labbe och golden har ungefär likställt med sjukdomar.
Flatten har stora problem med cancer och tumörsjukdomar, och precis som labbe och golden finns HD-problem inom rasen, även fast labbe och golden har större problem. I alla tre raser finns ögonsjukdomar.

Gillar du flattens temperament tycker jag du ska kolla på Curlycoated Retriever. Det är en "light"-variant av retriever, kräver inte alls lika mycket men är samtidigt mer självständig och kan vara ganska envis. Men fortfarande en retriever! Oftast trevlig emot folk, och vad jag har märkt inga större sjukdomar som härjar i rasen. Givetvis ska du ändå vara noggran med HD, ED och ögonstatus hos föräldradjuren och deras släkt. Finns dom uppfödare som gör MH på sina hundar. Hyfsat följsam, lättlärd med rätt motivation och inget större jaktintresse. Dessutom har dom väldigt bra päls som tål det mesta! Fäller lite (eller kanske till och med inte alls?) och kräver ingen större pälsvård mer än klippning och borstning då och då. Ett mellanting mellan flat och dalmatiner, om man ska ska vara lite krass.

Jag skulle vilja slå ett slag för vallhundarna Welsh Corgi Cardigan/Pembroke och Shetland Sheepdog. Jag hade ungefär samma kriterier som du och dessa var hundarna jag tittade på.

Nu blev det Shetland Sheepdog för mig men jag kan tänka mig en welsh corgi också. Aktiva hundar, friskare än genomsnittet, inte mycket pälsvård, lättlärda, smarta, klarar av att hänga med på ridturer, lätta att träna lösa o.s.v.

Flat och dalmatiner är väldigt olika typer av hund.
Båda aktiveringsmässigt (flatten är bra mycket mer aktiv och kräver mycket mer) och temperamentsmässigt.

Som sagt, jag är inte riktigt vaken idag. Det där att flat och dalmatiner är min stil menade jag endast utseendemässigt.

Vad gäller Welsh Corgi Cardigan/Pembroke och Shetland Sheepdog tycker jag inte om dem till utseendet alls.

Eftersom jag inte kan så mycket om de raser som nämns här väljer jag att endast kommentera hur jag känner angående dess utseende. Andra egenskaper får jag helt enkelt utforska vidare innan jag kommenterar dessa, men självklart är de lika viktiga som hundens utseende.

Sätt dig och gör en lista! :)

"Jag vill ha en hund som...
- inte har stor jaktlust
- tilltalar mig utseendemässigt
- är snäll emot människor
- är följsam"
Etc, etc..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 077
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 400
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 959
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 202
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka