En vänlig nos, med lite fart i (rasvalstråd)

Sv: En vänlig nos, med lite fart i (rasvalstråd)

Min instruktör på räddningen hade den minsta sennenhunden, den som är kortbent (glömmer vilken av dem det är) Jäklar i mig att han letade människor, och gav skall så man blev lomhörd uppe på containern eller stegen eller var man nu var..

Som Lena F är inne på en Entlebucher. Men boskapdsdrivande vakt- och vallhund står det i rasbeskrivningen. :confused:
Känns ju sådär att ha till att leta folk.

Oj, det törs jag inte svara på! Jag kan mest hjälpa till när folk vill få tag på en braig korthårig collie. ;)

Jag känner en kvinna som är superseriös, tävlar med sina labbar och har jaktlabbekennel.

När hjärnsläppet släppt kommer jag på kenneln namn. Hon finns i hjärtat av Skåne.

Som Lena F är inne på en Entlebucher. Men boskapdsdrivande vakt- och vallhund står det i rasbeskrivningen. :confused:
Känns ju sådär att ha till att leta folk.

Men jag har en vaktande boskapsvallare (en Beauceron) och han älskar att leta folk! Leta vad som helst, faktiskt! jag tror ett lagom stort vallintresse ger poäng på alla möjliga håll. Och Entlebuchern, liksom Beauceronen, är ju ingen vallningstok, om jag förstått rätt! Ingen BC, alltså!

En Staffe, då?

En curly kanske? Stämmer in på allt du skriver. Jäkligt roliga dessutom.

Jag tycker curly är skittråkiga... Jag har en kompis som kom så långt hon kunde med sin curly, tävlade nåt curly-VM i apporteringsgrenar, men sen omplacerade hon hunden för den var ganska trist att träna med.

Blandrastik - Jag skulle tillochmed kunna rekommendera min egen ras till dig (har aldrig hänt innan:D), de är roliga som tusan, men nog lite för skarpa och inte alltid så sociala.
Jag tror mycket på jaktlabbe/jaktgolden, de är väldigt roliga! Har du någonsin sett en riktig jaktcocker, där snackar vi motor:p

Vill ha en hund som hänger med, men som inte klättrar på väggarna om det blir en dag med kissrundor enbart. De måste lööööv människor och funka generellt med andra hundar. Spanniel tycker jag blir lite för platt, vill ha mer fart. Har även funderat på jakt-labbe.

Jag tycker det låter rätt med retriever, sen är det väl mest vilket hårlag du vill ha, om curly eller flat eller labbe blir det slutgiltiga valet. Det finns ju jaktgolden och tollare också om du nu är inne på jaktlabbe och tycker vanliga retrievers har för lite fart. De jaktgolden som jag har träffat är verkligen fina och arbetsvilliga hundar utan att vara hysteriska på något sätt.

Klart du ska ha en flat, du kommer inte ångra dig en sekund. Jag är inte så insatt i linjer och så men jag kan pm:a min uppfödare (eller googla flat+Sävsjö). Annars så lita på squarepants förslag!

Min har inte kört så mkt jakt i sina dagar, visst har vi hållt på med både viltspår och apporteringsbiten men lydnaden och brukset fångade mig där någonstans på vägen.

Jag tycker med det intrycket jag har av flattarna att det är en hund man kan göra allt med och med människokärleken och arbetslusten så får man aldrig tråkigt :D Många pratar om flamsighet och stress men som jag ser det så behöver de bara tydlighet och konsekvens. Saknas det så tar de gärna egna initiativ och går lätt upp i stress, många gånger kommer flamsigheten när de inte förstår eller det blir för mycket.

Mitt råd blir: träffa så många flattar och uppfödare du kan och försök se förbi alla "beuty" avlade.

KL

Jag ska bara flika in att jag har inte träffat någon Curly som har kapacitet/arbetslust i närheten vad en jaktavlad flat, golden eller labbe har. Eller ens tollare (Och det är inte min favoritras, direkt). Det är hundar med en stor portion humor, helt klart. Men för mig är det mer än sällskapshund än arbetshund. Jag har sett ett par stycken på jaktprov och dom travade sävligt omkring och plockade upp fåglar som dom "trillade över", dom hade ingen som helst jaktlust (Även om det bör sägas att jaktlust och kapacitet inte sitter i farten).

Jaktlabbe säger jag! Har en kompis med två helt underbara individer som hänger med på allt från lydnad, spår till jakt eller bara bus hemma. Funderar själv på en labbe som nästa hund (om jag hittar en väldigt frisk schäfer linje)

Jag vet inte om den här videon går att se? Men gör den det så är det såhär det gärna ser ut när man ska ut och träna med en flat om ägaren (Jag :angel: ) inte lärt sin hund hålla tassarna i styr:

https://www.facebook.com/photo.php?v=10150467430546413&set=vb.685746412&type=3&theater

Hopp, studs, stress, flås. Här var min hund knappt ett år gammal och jag hade inte fattat vikten av ramar och regler innan träning. Det vet jag nu, 1,5 år senare, och det bör man veta innan man börjar träna sin flat ;)

Jag köpte en tibbeterrier när jag ville ha en sällskapshund men med mer utmaning än spaniels,sheltie,pappis och liknande.
Han visade sig vara perfekt för ändamålet, jag får gnugga mina grå när brukshundsapprpochen inte går men han kan lika gärna ligga i soffan en Vecka som att gå på fjälltur!

Absolut, det var lite det jag försökte få fram men du visualiserade det bra med videon ;)

Han löövar kanske inte människor sådär rent generellt, men han står ut med dagisbarn och att följa med på röjjarfester där folkträngs så att det knappt finns ståplats... Jag provade på Sök någragånger och det skulle nog funka, viltspårar vet jag att det finns de som gör, tror att någon kör eftersök om jag inte minns helt galet

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 658
Senast: Dentaku
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 887
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två... 2
Svar
38
· Visningar
7 971
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka