En vänlig nos, med lite fart i (rasvalstråd)

Sv: En vänlig nos, med lite fart i (rasvalstråd)

Labbe låter ju som ett utmärkt val. T ex Mandylike's? Kelpie kan också funka, behändigare storlek, men många av hanarna kan vara lite sura mot andra hanar.

Varför inte en vanlig labbe med viltspårsmeriterade föräldrar? Om det är främst viltspår och tex apportering du vill hålla på ned? Vill du ha en hund som inte klättrar på väggarna under en dag utan aktiviteter vet jag inte om jaktlabbe är rätt? En vanlig labrador ska ju kunna spåra och apportera och ha en tydlig av och påknapp. De blir säkert aldrig lika snabba och intensiva som en jaktlabbe, men visst kan de både spåra och apportera. Man behöver inte göda upp dem till utställningstunnor utan kan ha dem lite mer slimmade.

..söker jag. Har funderat på Flat, men hur vet man att uppfödaren jobbar för friska djur? Som som vet nån bra uppfödare får gärna PM:a mig.

Har även tittat på Caanan-Dog, lite oskrivet blad, men en förhållandevis frisk ras.
Eller borde jag titta på något annat?

Vill ha en hund som hänger med, men som inte klättrar på väggarna om det blir en dag med kissrundor enbart. De måste lööööv människor och funka generellt med andra hundar. Spanniel tycker jag blir lite för platt, vill ha mer fart. Har även funderat på jakt-labbe.

Jag tävlar inte, är ganska ointresserad av tex tävlingslydnad, men fullständig freek på vardagslynad och jag gillar viltspår och nosaktivitet. Lite sugen på att gå nån kurs för räddningshund.

Har du funderat något på pudel? Dom är inte lika sociala med människor som tex spaniel eller retriver men dom är inte heller rädda. Jag har tränat en del sök med min (som är lite mer reserverad än rasen i stort) och hon tycker det är jättekul att hitta nya människor i skogen, jag känner 2-3 andra som också tränar/tävlar i sök med sina pudlar.

Jag upplever att de fungerar MYCKET bra med andra hundar, inga problem att stänga in 4-5 stycken tillsammans på en liten yta.

*KL*
De curlys jag har träffat har varit tämligen sega (om man jämför med andra retrievrar) och flera ägare har faktiskt varit ganska besvikna för att de har velat ha mer motivation och motor.

En sök/räddningshund MÅSTE faktiskt inte älska folk även om det är en fördel. Kompisens jaktlabbe t ex är lite osäker på folk men han tycker att det är så j-dra roligt att jobba och att dessutom få hämta en rulle och "apportera" den, ja då är hans dag gjord :laugh:.

Jaktlabbar är roliga hundar men de bör få arbeta en hel del - och absolut få köra jaktträning (sök- och apporteringsövningar)!
Det kan vara svårt att få köpa en ren jaktlabbe om man inte uttalat vill syssla med jakt men en del uppfödare säljer även till andra förutsatt att hunden kommer att få ett aktivt liv.
Dock så är det inte helt ovanligt med jaktlabbar som inte är särskilt sociala, på en del slår det tyvärr över i rädsla.
Tror ändå inte att det är särskilt svårt att hitta en bra labbe om man letar lite :).

Fast jaktlabbarna är väldigt förlåtande och inga monster om det bara är lojt en dag. Visst, labbeaveln har väl misslyckats lite när det gäller vissa jaktlabbar som är hyper, men de ska ha en tydlig On/Off även de. Jag är själv uppväxt med en jaktlabbe som sällan fick den stimulans hon borde fått, den hunden rymde iofs (men nåt fick hon ju göra för att få utlopp för energin) men hade tex aldrig i sönder nåt eller klättrade på väggarna inne.

Tycker man det är kul med klicker, uppletande, sök osv men vill ha en hund som inte har den där bruksskärpan är jaktlabbe ett bra val. Men kanske ännu bättre är jaktgolden då många jaktlabbar är avlade just för jakt och därför har en stor dos viltskärpa, typ tar katter och river ner klövvilt (förhoppningsvis under ordnade former gällande det sistnämnda).

Men vad är det fär såsiga curlys ni träffat? Jag umgås med ett gäng och de är energiska så det räcker.

Men visst, grannen var delägare i en importerad super-flat något år och den var i en klass för sig i energi. Jag har aldrig träffat något liknande i någon hund. Och trevlig och snygg var han.

Vi hade för länge sedan en Welshterrier. Grym på att spåra, fantastiskt lättlärd och lydig. Mkt hund men i ett mindre format. Kunde föja med på allt man ville göra men behövde inte motioneras timvis per dag. Helsystern ahde ett gäng medaljer i agility. Hade jag plats för hund i mitt liv idag hade det definitivt varit förstavalet!:love:

Glad när folk kom men inte på något sätt flamsig.
Enda negativa jag kan komma på är att det tog ett tag att forma honom rätt som unghund, han blev å andra sidan 16 år så tiden låg liksom på rätt sida.

Din ras skulle jag kunna tänka mig för de är så jäkla spännande till utseendet, vilket naturligtvis är fel anledning. Men de är nästan lite spöklikt snygga.:D

Jorå, jag ha tittat på pudel, sen blir det ju lite att de man träffar får liksom representera rasen. Och de jag har träffat har varit för mycket reserverade mot människor.
I övrigt tycker jag pudeln är en trevlig ras.

Jag är inte omöjlig, det är bara att de vanliga labbarna jag träffat har varit för mycket soff-potatis för mig. Men visst blir de lite vad man gör dem till.

Jag vet inte om den här videon går att se? Men gör den det så är det såhär det gärna ser ut när man ska ut och träna med en flat om ägaren (Jag :angel: ) inte lärt sin hund hålla tassarna i styr:

https://www.facebook.com/photo.php?v=10150467430546413&set=vb.685746412&type=3&theater

Hopp, studs, stress, flås. Här var min hund knappt ett år gammal och jag hade inte fattat vikten av ramar och regler innan träning. Det vet jag nu, 1,5 år senare, och det bör man veta innan man börjar träna sin flat ;)

Helt underbar! Ska man skratta eller gråta eller bara stirra på den.:love:

(Vill nog ha en sån)

Jag är inte omöjlig, det är bara att de vanliga labbarna jag träffat har varit för mycket soff-potatis för mig. Men visst blir de lite vad man gör dem till.

Nu menar jag inte att trampa någon på tårna men:
Frågan är vad en "vanlig labbe" är, gränserna är tämligen flytande och åsikterna torde gå isär.
Dessvärre är det rätt ofta så att de labbar (retrivers öht skulle jag vilja påstå) som inte jaktavlas eller åtminstone arbetsavlas på annat sätt tappar en hel del av sin "will to please", den där mjuka formbarheten och följsamheten.
De tappar även motivation och ffa förmågan att fokusera på uppgiften - vilket en labbe skall vara väldigt bra på.
Även dådkraften kan brista - den behövs annars för att t ex våga ta och apportera skadskjutet vilt.
Men det är klart att även en "vanlig labbe" kan vara en jättetrevlig hund både som sällskap och att jobba med :).
En nackdel om man vill skaffa jaktlabbe till annat än jakt är att det är få av uppfödarna som gör MH på sina avelsdjur/kullar då de helt enkelt tycker att jaktprov räcker.

Ja, alltså, en fartig retriver eller en jaktspaniel är ju väldigt roliga hundar, kika vidare på en sån du! Hade de där cockrarna bara funnits med mindre päls hade jag kunnat tänka mig en, de är så fräcka!

Och weimisar är roliga och fina, men det står typ i rasstandarden att de är enmanshundar. Självklart finns det väldigt sociala exemplar, men det är en träningssak och kommer inte bara sådär naturligt.

Håller med. Jag har stått på jakt som apportör med utställningsavlad - men apporteringstränad golden - bredvid mig där hunden inte vågar ta en flaxande, skadeskjuten anka. Jag fick skicka min hund till slut, goldenhanen vågade inte ta fågeln. Det är ju ingen större hit...

Om du vill ha en glad och social hund tycker jag inte du ska avfärda spaniels.

Vanlig cocker tycker jag är rätt tråkig, men jaktcocker är något helt annat. Kolla t.ex den här videon:
http://www.youtube.com/watch?v=xT7MMgqUldo

Ännu bättre är Springer Spaniel. både Engelsk och Welsh, eftersom de har något högre frigång, och därmed inte drar in lika mycket skit i pälsen.

Welshen är lättare, livligare och sundare än den engelska, men också flamsigare - det sägs att en Welsh i bästa fall är fullvuxen vid tre och ett halvt års ålder. Vill man tävla seriöst ska man nog välja en Engelsk Springer, annars kan jag inte tänka mig en bättre kompis än en Welsh - de är med på allting, och man har aldrig tråkigt i deras sällskap.

Jag hade tidigare Golden, men efter att ha hittat Springrarna, är det numera den enda ras jag kan tänka mig. Alla de här raserna är emellertid fantastiskt trevliga - naturligt lydiga, följsamma och med mycket "will to please".

Dock ska man inte glömma bort att både spaniels och retriever faktiskt är fågelhundar, och därmed behöver få utlopp för sin jaktdrift och energi på något sätt. De mår inte bra av att ständigt gå i koppel, de behöver få springa fritt - mycket och fort. Kan man inte hantera jaktdriften och ändå ge dem tillfälle att röra sig naturligt, bör man hellre välja en annan ras.

Jag har bara träffat trevliga spanniels, (va heter dem i plural?). Så jag avfärdar dem inte. Sen föredrar jag retrivern en smaksak bara.
Men jag håller med i allt, att spannieln ofta är mycket milda i sättet och väldigt trevliga i kombination med lagom mycket fart.

Skulle jag byta ras så skulle jag nog vilja ha en jaktcocker. Har sett ett antal i arbete (av någon anledning har münsterfolk och fågelhundsägare cocker rätt ofta) och det verkar vara hundar med mycket humor och motor.

Du ska inte ta jägarexamen och börja jaga? ;) Min unghund körde hela flatterejset och lite till när han var yngre och vi skulle göra något. Nu har han blivit coolare, men det är ändå drag. Münstern vete 17 dock om man ska ha utan att jaga. De är mest "familjehundar" så utomstående brukar vara ok och trevliga att vara med, men det är inte "HEJ, FÅR JAG SITTA PÅ DIG!!!" stilen på dem. Och går matte/husse i det läget så hänger hunden med. :) Just jakten kan dock vara knepig om du ska köra sök, lätt att hunden byter över och börjar jaga om man inte är tydlig.

Senast ändrad:

Helt OT, men en klubbkompis till mig har en Welsh. En underbar hund, så vansinnigt söt, älskar alla och man vill bara gosa med honom. Men av någon anledning HATAR nästan alla hundar den där stackars Welshen, han blir konstant utskälld. Jag förstår verkligen inte varför, han utstrålar bara mild dumsnällhet och borde inte ses som det minsta hot. Eller så kanske han är så söt att han ses som en konkurrent om uppmärksamheten? :idea:

Jag har 2 jaktlabbar, 1 gammal uv på 10år och 1 tik på snart 3.
Den gamle är väl mer år dp hållet, lite större, lite svårare att få till fokus. Den lilla är en lite räcer utan like! Alltid pigg på att jobba, en stor portion supernäsa, lättlärd till tusen!
En jättekul hund som va färdig för prov vid 8månaders ålder (jämfört med gamlingen som va färdig vid 2,5års ålder)

Hon är superkänslig, man får va riktigt mjuk när man tränar henne, samtidigt är hon en riktig tuffing i arbetet. Tvekar inte en sekund även om det blir svårt. Hämtar vingad fågel som pickar och flaxar, kastar sej upp på agility hinder utan minsta tvekan.
Tror dock hon skulle få väldigt dåligt resultat på mh. Hon är lite blyg mot nytt folk (speciellt karlar) gillar inte att bli överraskad.
(Hon är en ren arbetsmaskin.)
Inomhus är hon mattes kelgris, husse är inte speciellt intressant. Hon är med på jobbet och ligger då passiv under skrivbordet utan problem.
Bild på underverket ser du till vänster!

/LL

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 127
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 815
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två... 2
Svar
38
· Visningar
7 959
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Sängproblem...
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur