Enaxlat eller boggie?

Sv: Enaxlat eller boggie?

Jag hade tidigare ett enaxlat umesläp.
Fungerade alldeles utmärkt.
Gick bra efter vägen och tog ingen vind.

En gång när jag och en vän åkte ner till Norrköping för att hämta hästar blåste det rejält.

Jag kunde köra på våra 30 mil hem medan hon fick ta det riktigt lugnt för att hennes stora Ume Boggi tog enormt med vind.

Tycker att det är enklare att backa med en enaxlad.
Kör mkt på små små skogsvägar där man lär in bland träden och det är lättare att få runt den enaxlade.

Vårt nya Boj Boggisläp är dock helt outstanding.
Vi har en extra bred och den går klockrent efter vägen.

Min häst går mkt fram o tillbaka i transporten och i den enaxlade kändes det rejält. Vart lite svajigt. Nu märks det inte att han står där bak.
Dock är det inte lika lätt att ta sig fram på skogsvägarna då transporten är bredare än bilen.
Men men.....

På väg till tävlingar/träningar går den klockrent.

Jag tycker att du ska köpa en transport efter dina egna behov.
Hur mkt ska den användas?
En idé vore att köpa en beg. enaxlad då de nya sjunker mkt i pris.
Du kan nog göra en bra affär där.

Vill du ha en ny så spar till en boggi.
 
Sv: Enaxlat eller boggie?

Jag har sett hur ett enkelaxlat släp vinglar fram och tillbaks på vägen. Det är ju oftast så smalt också, så blåser det minsta lilla eller hästen inte står still så välter det ju nästan.

Hmm ja inte är man skyddad bara för att man kör en 2-axlad, samkörde vid ett tillfälle med kompisen som har en 2-axlad. Hon hade rejäla problem med sin kärra pga väglaget, den började vobbla så fort hastigheten ökade till över 60 km med 2 hästar i. Jag körde bakom med min en-axlade och 2 hästar i lasten, men hade inga sådana problem.
 
Sv: Enaxlat eller boggie?

Eftersom du riktar svaret om enaxlat till mig så måste jag väl svara...
Jag håller med i sak. En boggi är säkrare, stabilare, trögare, tyngre och dyrare. Sen får man själv välja hur man vill prioritera.

Sammels säljer väl transporter? Tvåaxlade sådana...

Vidare till den andra frågan. Du har inte en enda gång skrivit "lär" när det gäller huruvida enaxlade hästtransporter ska få fortsätta tillverkas. "Lär" har du använt när det gäller 750/450 diskussionen och i den frågan har jag inte heller "hackat" på dig, bara sagt att dina fakta stämmer dåligt överens med de jag har. Att man inte får dra något över 750 kg med B-kort är ju inte rätt heller, eller hur?
 
Sv: Enaxlat eller boggie?

Möjligen kanske de inte får tillverkas, men det innebär inte ett förbud på ett bra tag framöver. En stor möjlighet då är att de en-axlade faktiskt ökar markant i pris som begagnat pga att nytillverkningen har slutat. Det är många som varken vill eller kan köra en två-axlad eller boogie, det är väl vad som kan hända.

Dock har vi nu hört detta att en-axlade ej skall vara tillåtna under en lång tid, men något sådant finns ännu ej pågång enligt en vän som säljer transporter.
 
Sv: Enaxlat eller boggie?

Det finns många släp med den totalvikten, men man skall då komma ihåg att lastvikten försvinner radikalt. På ett 1300 släp 2-axlat kanske man har en lastvikt av 400 kg eller strax över, för dessa 2-axlade brukar ofta väga rätt mycket.
 
Sv: Enaxlat eller boggie?

AnnaKarinA skrev:
Off topic, och ursäkta att jag lånar din tråd, men finns det några boogiesläp med totalvikt 1300 kg? Ingen av mina bilar får dra mer och jag lär inte köpa ngn ny inom de närmsta tjugo åren...

Min första Ifor Williams (1,5-hästars) var inregistrerad på 1300 kg. Då fick jag lasta 580 kg.

Immer
 
Sv: Enaxlat eller boggie?

Här är det som står på vägverkets hemsida om B-och E-behörighet och vikter.
B-körkort Alt 1

Släpvagnens totalvikt är högst 750 kg

B-körkort Alt 2

Om släpvagnens totalvikt är över 750 kg ska två villkor vara uppfyllda:

Släpvagnens totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt och
Släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3.500 kg.

BE-körkort
Släpvagnens totalvikt är högre än bilens tjänstevikt

eller
Släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt är = över 3.500 kg
----------------------------------------------------------------

Pratade med Carina som jag tar E-kort för nu på em under övningskörningen. Det kommer inte att få tillverkas enaxlade släp så småningom. Inget exakt datum satt eftersom det tydligen är flyttat flera gånger. Dom enaxlade som finns kommer inte att få användas om dom inte byggs om till boggi(ska finnas ombyggnadssatser ute på marknaden, redan nu tydligen) Inga djur kommer att få köras i enkelaxlat öht, precis som i Tyskland nu. Det är därför "importvagnar" endast erbjuder boggi. Ex Christ,Paragan, Maroo, Sluis, IFOR. Detta är någon EU-regel som Sverige haft dispens på förut, men dispensen kommer att tas bort. Som sagt inget slut datum är satt.

Får se när Peter kommer med länkarna till Eu-kommissionen, där han läste det, så kan jag ge närmre info, både om detta och vikterna.. Det var han som sade det med 450kg istället för 750kg, se om det står där eller om han helt enkelt sa fel till mig..
 
Sv: Enaxlat eller boggie?

Det du klippt ur från VV's hemsida är ju exakt det jag skriver i mitt inlägg. Det var du som sa att "Det lär ska finnas ett förslag till.. Att man inte ska få dra något släp överhuvudtaget över 450kg, jämfört med som nu 750kg, på B-kort, ska kolla det med .." Detta är ju fel om man jämför med mitt inlägg eller med ditt urklipp från VV hemsida, eller hur?

Ok, ingen skillnad på bevisläget från igår med andra ord? Ledsen, men "Carina" räcker inte som källa för mig.

Jag skulle vilja se en lagstiftning som över en natt gör mer än hälften av landets hästtransporter olagliga. Kan man ens göra en sådan förändring?
 
Sv: Enaxlat eller boggie?

Det som är från VV:s hemsida är det som gäller NU! Tror knappast att VV går ut på deras regelsida med att EU-kommissionen tycker det och det.. Regelsidan tar inte heller upp förslag som ligger på någons bord utan REGLER och LAGAR som gäller NU. Som jag skrev med så FINNS det INGET datum ännu iom att det finns så många enkelaxlade släp i sverige. Datumet som varit på förlag är flyttat ett antal gånger, precis som med ex hästpassen, som också kommer från EU..

Ska man hitta dokument om förslag om kommande regler får man leta på EU-nivå ännu. (och det är inte lätt) Men kan du hitta något så är det välkommet.

Om du inte tror på mig så ta kontakt med dom dom utbildar för E-kort med hästtransporter, dom har nog mer koll på det än både du och jag.. Och jag litar nog mer på henne än på dig, hon har utbildat B,C,E förare över 10år..

Ang 450kg, visste inte hon något om det. Det är därför jag fortfarande väntar på att Peter varit på jobbet, så jag kan få länkarna (från Eu-kommissionen) från honom och se med egna ögon om han har vimsat och sagt fel till mig eller om det är så.. Som jag har skrivit ett par gånger nu med..

Dom som kan besluta sånt är samma folk som belutar att hela EU SKA ha raka gurkor, jordgubbar i viss storlek, Båspallsstorlek, hästpass. Detta är som jag skrivit ett antal gånger nu iom EU.
 
Sv: Enaxlat eller boggie?

Dom som kan besluta sånt är samma folk som belutar att hela EU SKA ha raka gurkor, jordgubbar i viss storlek, Båspallsstorlek, hästpass. Detta är som jag skrivit ett antal gånger nu iom EU.

Ja det vara ju ett vådligt ramaskri om det, fast sanningen i detta ligger på ett annat plan. Det handlar inte om att det bestämmer, läser man detta mera ingående så upptäcker man att det mesta faktiskt endast är REKOMMENDATIONER.

Det här var något vi fick erfara när föreningen skulle byta sand i sandlådorna, johodå det skulle vara en speciell sand annars kunde barnen bryta benen.:crazy: Som om de inte skulle göra det ändå om olyckan är framme, och när man läste om denna EU sand vad står då att läsa. Jo man rekommenderar denna sand i sandlådorna, inte ett ord någonstans att man måste ha den. Och de måste man inte, detta är endast rekommendationer vilket många av dessa regler faktiskt är.
 
Sv: Enaxlat eller boggie?

Om det bara är rekommendationer, varför ska varje häst ha pass from 1/1-06? Det kanske bara är rekommendationer först men att det ändras till ska efter ett tag. Det är ju många kvarnar som ska dras innan det är klart, och ramaskri det blir det alltid när det drabbar många.

(ska gudarna veta.. fick bygga om hela stallet pga "bör och dispenser" som helt plötsligt ändrades 1/1-05.. Vår djurskyddsinspektör hade gett oss och alla andra stall i kommunen godkännande för vår verksamhet för två år sedan, sedan togs det tillbaka pga millimeterprecision när det gäller takhöjden, stallgång osv. (fattades ett par cm på ett par ställen ställen) Vet ett enda stall i kommunen som inte behövde göra något.. Ramaskri kan man säga, men skulel vi fortsätta är det bara att finna sig i det, tyvärr. Lite OT, men känner att som det varit, så blir ett "bör" "ska" så småningom)
 
Sv: Enaxlat eller boggie?

Jag kör sällan trnsport själv och äger ingen egen..

men om jag någon gång ska köpa transport blir det defenitivt en boggie. Är livrädd för att köra min häst i en enaxlad sedan vi tappade ena hjulet på ett enaxlat släp. Usch.. Sedan dess har min häst alltid åkt boggie.

Jag har kört transport några gånger och en boggie är defentivt behagligare att köra.. :)
 
Sv: Enaxlat eller boggie?

Rek att du köper en boggi elller en trippel axel. Trippelaxel används mycket i tyskland men är iofs dyrare att inhandla just nu. Har pratat med en polis (trafik) och det är på tal om att det ska bli lag på minst boggi. Vet dock inte om det kommer att bli så eller inte. Tänk bara på att om/när du köper en transport, om du typar ner den så kan du inte höja den igen (gäller dock nya transporter).
 
Sv: Enaxlat eller boggie?

Bara för att krångla till det kan jag bara meddela att vi höjde vikten på vårt nya släp (bilbyte) för några månader sen utan några problem.

Även här ryktas om nya regler. Det senaste de sa till mig på besiktningen var att det svåra var att typa NER vikten, inte upp. Luddigt är det i alla fall. Hör olika då och då.
 
Sv: Enaxlat eller boggie?

Ja det är väl så att alla tror sig ha hört rätt och andra fel :D Hörde detta från en polis men det behöver ju inte betyda att det är rätt.

Har bestämt mig för att endast lita till paper. :)
 
Sv: Enaxlat eller boggie?

Har en Boj boggie nu, men har haft ett enaxlat Bojsläp.
Har dock inga bra erfarenheter ifrån det, då jag välte med det på motorväg, anledningen till att vi välte var att min häst (bara 150 hög) fick svajning på släppet. Vi hade verkligen änglavakt, då varken vi eller hästen blev skadade. Hästen fick inte ett enda skrapsår (han hade täcke men inga transportskydd) täcket fick ett litet hål endast. Taket gick sönder och hästen for ur genom taket och landade i vägrenen. Som tur var det mkt snö, så jag han ur bilen och kunde få tag i honom innan han hann ut på vägen. Vi fick stå brevidd E4 i en timme, så det var en himla tur att min häst var så lugn. Mitt råd är att du ska köpa ett Boj Boggisläpp, för jag vill inte att någon annan ska råka ut för detta. Om du har en stor dragbil typ Nissan King Cab, kanske du kan köra med ett enkelaxlat och det går stadigt ändå. Jag är mkt nöjd med Boj, stora fördelar med nedfällbara säkerhetsbommar fram och aluminumgolv.
Hoppas du hittar ett bra släp för en rimlig penning!! Men man får nog räkna med att lägga 10.000:- extra för att få en boggi.
 
Sv: Enaxlat eller boggie?

Just ja, glömde svara på frågan i tråden. Jag tycker helt klart att boggie är att föredra. Främst pga stabiliteten o säkerheten.

Har haft enkelaxlat många år innan och boggisesläpet vi har nu är enklare att backa o hantera (inte att skjuta för hand dock...) En intressant sak är att det drar mindre bensin när vi drar nya släpet jämfört med de tidigare enaxlade släpen, så det går inte att generalisera att boggie går tyngre. Aerodynamik spelar in också.

Nackdelar med boggie då? Som sagt skjuta för hand är tyngre. Dubbelt så mkt prylar att serva o köpa. Men fördelarna väger definitivt över.
 
Sv: Enaxlat eller boggie?

Ja men jag har väl inte sagt något annat än att det som VV säger är gällande rätt?

Det är du som i ditt inlägg i början av vår diskussion sa "men enkelaxlade ska inte få tillverkas under så lång tid till." Det är säkert så att det finns ett sådant förslag som du mycket riktigt har sagt ett antal gånger, men det betyder ju inte att det kommer att bli så och det är det jag vänder mig mot i din argumentation. Säg inte saker som sanningar när det är ett förslag som kanske kommer att klubbas igenom.

Om du inte inser varför gurkor ska vara på ett visst sätt rekommenderar jag en kurs i EG-rätt, mycket upplysande även för en rabiat motståndare. Om ett beslut har direkt effekt i ett medlems

Men du måste väl ändå inse att det är en skillnad mellan pass och hästtransporter. Ett hästpass är ju bara en administrativ sak medans kapitalförstörelsen som det skulle innebära att förbjuda en massa fullt fungerande utrustning är en helt annan.
 
Sv: Enaxlat eller boggie?

Har Peter levererat någon länk än? Eller var det lösa skott?
 

Liknande trådar

Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 462
Senast: lillkillen
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 403
Senast: Liten
·
Utrustning Sitter lite i valet och kvalet med min gamla transport. Det är en gammal kärra, Boj (eller Hydro som det hette då) från 1972 men i fint...
Svar
14
· Visningar
2 380
Utrustning Jag har hittat ett jättefint beg. släp som jag ska åka och titta på i morgon seeer verkligen jättefräscht ut men två kompisar till mig...
Svar
7
· Visningar
5 697
Senast: linzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp