Endast en fungerande spena?

F

Flora85

Upptäckte ett STORT problem idag!! Våran katt ska få kattungar vilken dag som helst, så idag kände jag igenom hennes spenar för att kolla så att hon har fyllt på dem. Detta är andra gången hon får kattungar nu. Förra gången så fick hon två stycken, och plötsligt efter ca 2-3 veckor så dog en. Och nu upptäckte jag vad problemet antagligen var. Hon har bara en fungerande spena, hon har iaf bara fyllt på en. Vad kan jag göra för att hjälpa henne och kattungarna? Jag känner lite panik över detta. Kan man mata dem med nappflaska med nån ersättning? Eller kan jag se till att alla får äta och inte bara den starkaste. Någon som har erfarenhet av liknande?
 
Sv: Endast en fungerande spena?

Ta det lugnt. Mjölkproduktionen behöver stimulering för att komma igång ordentligt. Att hon är tom nu innebär inte att hon inte kommer kunna ge sina ungar mat när de väl är födda.

Vad du gör är helt enkelt att se till att du har vätskeersättning om mjölkersättning hemma OM hon inte skulle ha tillräckligt med mat. När kattungarna är födda väger du dem och sedan väger du dem med 12 timmars mellanrum. Första dygnet är det normalt med lite viktnedgång men blir kattungarna slöa och/eller tappar vikt under flera dygn behöver du hjälpa till.

Så ta ett djupt andetag, handla hem grejer "utifallatt" men ta det lugnt.
 
Sv: Endast en fungerande spena?

tack för ditt svar :) känner mig redan lugnare.
 
Sv: Endast en fungerande spena?

Inget svar på din fråga. MEN i en annan tråd från dig så reagerade jag på att jag uppfattade det som att du har en fertil hankatt med sin mor och syster. Då gav du mig kommentaren att honorna var kastrerade. Men nu har du en honkatt som ska ha ungar ändå?

Jag får f*rbannat taskig känsla att detta är en "otrevlig" parning..
 
Sv: Endast en fungerande spena?

Hans syster är kastrerad, men inte mamman. Men hon blev dräktig när han var ca 4,5 månad och enligt veterinären så ska katten vara 6 månader när den kastreras...

Sen vet jag vem pappan är..känner mig rätt påhoppad av dig, du dömmer ut mig som dålig kattägare med en gång. Tycker inte detta är ditt problem. Jag tar väl hand om mina katter.
 
Sv: Endast en fungerande spena?

Hankatter kan bli könsmogna redan vid 4 månader, så sonen kan mkt möjligt vara fadern till ungarna. Och hittar du ingen veterinär som vill kastrera tidigare, ja då får man ju faktiskt hålla katterna isär. Du får känna dig hur påhoppad du vill, jag tycker det är väldigt ansvarslöst att ha mor och son ihop fertila med risk för parning.

Hur kan du vara säker på vem pappan är?

Jag her heller inte nämt något om att du inte skulle sköta och ta hand om dina katter, det gör du säkert. Men din sk. avel ger jag inte mkt för.
 
Sv: Endast en fungerande spena?

Hans syster är kastrerad, men inte mamman. Men hon blev dräktig när han var ca 4,5 månad och enligt veterinären så ska katten vara 6 månader när den kastreras...

Sen vet jag vem pappan är..känner mig rätt påhoppad av dig, du dömmer ut mig som dålig kattägare med en gång. Tycker inte detta är ditt problem. Jag tar väl hand om mina katter.

Har haft 2 hanar i 2 olika kullar som började para vid 15 veckors ålder. Den sista hanen hade jag separerade från mamman till han såldes som kastrat vid ca 4 månaders ålder. Så visst kan hanar bli pappa före 6 månaders ålder för din skull hoppas jag att sonen ej parat sin mor i ditt fall.

Hur kan du vara säker på vem fadern är om du nu ej haft mamman separerad från sonen?:crazy:

Som svar på din första fråga, ibland tar de ett tag innan mjölken runnit till och du bör väga och markera ungarna åt då de kommer. Sedan väga dem samma tid varje dag.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag söker tipps på hållbar laddkabel (2 meter) till IPhone. Nu vet jag inte om jag haft extrem otur, eller om jag misshandlat...
2
Svar
37
· Visningar
1 471
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 346
Senast: Hazel
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 230
Senast: manda
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp