Energiberoende - vad gör du?

Inte_Ung

Trådstartare
Vad gör ni personligen för att minska ert beroende av importerad eller miljöfarlig energi?

Min plan är att klara mig främst på solceller och biobränsle i framtiden.
Ved från egen skog har jag på fastigheten.
Solceller har jag investerat en förmögenhet i.

I framtiden så kommer jag att skaffa en elbil och åka på egen el större delen av året samt byta ut oljepannan i mitt största hus till en luft - vatten - värmepump.
Och färdigställa min vedpanna med ackumulatortank och kulvert till 2 av husen.

Det som begränsar mig är ekonomin.
Investeringarna är stora.

Jag har en nästan 30 år gammal Audi som går på E85 och den håller jag igång.
På det sättet kör jag med min egen reduktion på bränsle.
 
All el, inkl solenergi, är framställd på mer eller mindre miljöfarligt sätt. Sen får man ju väga produktionen, livslängd och återvinning av panelerna mot andra alternativ såklart. Som det ser ut nu är ju solpaneler definitivt inte en del av en cirkulär ekonomi men förhoppningsvis blir de det framöver. Kanske kan de inom "rimlig tid" framställas med hjälp av icke-fossil energi och av återvunnet material också och att de då kan ses som mindre dåliga.

Ved är ju inte heller det bästa alternativet då det frigör kol i en snabbare takt än vad som är naturligt. Det gör att koldioxid ökar trots att vi inte kan ta hand om det vi redan kan se som ett problem.

Med det sagt: vi kör också på solpaneler men det är ett rent egoistiskt val. Vi tjänar på det helt enkelt. Framöver blir det elbil här med helt ärligt vetesjutton om det faktiskt är lösningen på miljöproblemet, egentligen. Det finns ju fler faktorer än drivmedel att blanda in här (gummi från däcken och tillverkning t.ex). Även om jag tror att det kan vara bättre än olja. Men visst vore det en bonus att kunna tanka den med hjälp av solpanelerna :)
 
Inget. Jag bor i hyresrätt och kan inte göra något alls.

Det stora plusset är väl att fjärrvärmen vi har är spillvärme från en fabrik i närheten.
 
Har bytt bostad från 100kvm till 40kvm.

Kör elbil.

Men jag tänker att jag inte kan göra så mkt mer än att tänka på min förbrukning. Jag tror värmen i lägenheterna kommer från en gemensam bergvärmepump som är ganska nybytt.
 
Inget. Jag bor i hyresrätt och kan inte göra något alls.

Det stora plusset är väl att fjärrvärmen vi har är spillvärme från en fabrik i närheten.
Men det kan du väl?
Transporter och andra val påverkar ju också.

Hur konsumerar du energi?
Bil?
Fritidsintressen?

Konsumtion kostar också energi.
 
Men det kan du väl?
Transporter och andra val påverkar ju också.

Hur konsumerar du energi?
Bil?
Fritidsintressen?

Konsumtion kostar också energi.

Jag äter mat? Det måste jag.

Jag har häst = konsumerar mycket

Jag har bensinbil eftersom det är det enda som funkar där jag bor (elbil går inte att ladda på vettigt sätt, kör för korta sträckor för diesel, laddhybrid bli för tungt för att dra släp). Kör till jobbet varje dag även om det är kort pga autism (orkar inte med folk på buss/tåg) och det OTROLIGT ONÖDIGA TIDSSLÖSANDE som är pendling via tåg/buss (6min dörr till dörr med bil, 45 med tåg/buss).

Köper iofs i stort sett inte mer kläder än att ersätta det jag sliter ut och min snittförbrukning av el per månad ligger på under 70kWh
 
Jag bor på egen gård sedan tre år tillbaka. Första året gjorde jag "ingenting" och körde hela vintern med samma inställningar på värmepumpen och de kompletterande elelementen (direktverkande) som de förra ägarna haft. Blev snordyrt när elpriserna gick upp. Så år nummer två inledde jag det stora elsparandet och lyckades halvera (!) min energikonsumtion. Eldar mer i braskaminen än första året och accepterar också att det är kallare inne periodvis. Nu i år har jag väl inte varit riktigt lika nitisk i sparandet (unnar mig att ha lite varmare i badrummet till exempel - det var väl kyligt med 15 grader...), men håller mig fortfarande på en mycket snål nivå.

I övrigt använder jag saker tills de går sönder, renoverar inte i onödan, reser inte i någon större utsträckning. Jobbar dessutom hemma stor del av tiden, så använder varken tid eller fossilbränsle för att pendla :)

Mina stora "synder" är att jag har en dieseldriven Toyota Hilux som onekligen drar en del bränsle även om den är guld värd att ha på gården och en fantastisk dragbil, och så åker dottern och jag på tävlingar med hästarna (med sagda Toyota som dragbil). Det sistnämnda är ju egentligen helt "onödigt" men samtidigt en omistlig del av våra liv. Vore vi rika skulle vi ha någon sorts elbil som dragbil istället, men jag misstänker att vi skulle behöva punga ut med någon miljon då, om vi skulle komma upp i någonting som matchar Toyotan i dragvikt.
 
Jag har väl framförallt jobbat hårt på att minska min konsumtion. Jag skriver upp vartenda inköp jag gör, kategoriserar och analyserar det på flera olika sätt, och har lyckats komma åt mina djupt rotade shoppingvanor så att jag nu har dragit ner på de allra flesta inköp. Försöker återbruka, lappa och laga så mycket jag kan och ifrågasätta mina "behov".
Jag har en pytteliten bil med pytteliten motor som drar så lite bensin som det bara går, försöker lära mig ligga under hastighetsgränserna där det är möjligt för att spara bensin. Jobbar även hemifrån så mycket jag kan och försöker planera mitt bilåkande så att jag alltid gör flera ärenden på samma gång och inte åker i onödan.
Har sänkt inomhustemperaturen på vintern och håller ca 16 grader inne (jämfört mot 23 när jag var sambo).
Bevakar min elkonsumtion noga timme för timme och försöker på så sätt spåra energislösande beteenden så att jag kan minska min elanvändning genom att byta vanor, tex byta ugnsrostad potatis mot kokat ris (=ugnen drar jäääättemycket) och byta ut nån dusch mot att tvätta av mig med tvättlappar över handfatet istället.
 
Är vedspisen i köket igång så används den frekvent till att laga och värma mat på istället för elspisen
Veden har de senaste tio åren eller kanske ännu längre enbart kommit från träd som fallit av sig själva eller träd som behöver bort samt en och annan gammal planka
Just nu har jag två stora träd och ett mindre som fallit över mina staket de måste bort och borde räcka nästa vinter
Försöker att inte tvätta när elpriset är högt
Lappar kläder så länge det går
 
Jag har häst = konsumerar mycket
Men måste det verkligen vara likhetstecken mellan att ha häst och att konsumera mycket? Jag tänker att det finns väldigt många olika sätt att ha häst, och det är ju milsvid skillnad mellan t.ex. russen på Lojstahed och världselitens hopphästar vad gäller klimatavtryck! Det här tycker jag att vi borde prata mer om inom hästvärlden - hur vi som ändå väljer att ha häst kan ha det med så lågt klimatavtryck som möjligt. I mitt eget hästinnehav (4 islandshästar) är det absolut tävlingarna som är "miljöboven". I övrigt äter mina/våra hästar gräs under stor del av året och i övrigt lokalproducerat hö/hösilage samt tämligen små mängder kraftforder. Eftersom jag har en del outnyttjad betesmark så är jag lite sugen på att prova åretrunt-bete i större utsträckning än nu, tror kanske inte vi kan göra oss helt oberoende av hö under vintern men vi kan komma en bit på väg. Både ekonomiskt och miljömässigt skulle det ju göra ganska mycket i positiv riktning! Ska man ha kraftfoder kan man ju välja så närproducerat som möjligt och vara noga med att inte ge tillskott i onödan utan bara det hästen behöver. Gödsel går att återföra till marken och/eller använda för odling av egna grönsaker etc. om man har egen gård. Jag ser massor som kan göras!
 
Men måste det verkligen vara likhetstecken mellan att ha häst och att konsumera mycket? Jag tänker att det finns väldigt många olika sätt att ha häst, och det är ju milsvid skillnad mellan t.ex. russen på Lojstahed och världselitens hopphästar vad gäller klimatavtryck! Det här tycker jag att vi borde prata mer om inom hästvärlden - hur vi som ändå väljer att ha häst kan ha det med så lågt klimatavtryck som möjligt. I mitt eget hästinnehav (4 islandshästar) är det absolut tävlingarna som är "miljöboven". I övrigt äter mina/våra hästar gräs under stor del av året och i övrigt lokalproducerat hö/hösilage samt tämligen små mängder kraftforder. Eftersom jag har en del outnyttjad betesmark så är jag lite sugen på att prova åretrunt-bete i större utsträckning än nu, tror kanske inte vi kan göra oss helt oberoende av hö under vintern men vi kan komma en bit på väg. Både ekonomiskt och miljömässigt skulle det ju göra ganska mycket i positiv riktning! Ska man ha kraftfoder kan man ju välja så närproducerat som möjligt och vara noga med att inte ge tillskott i onödan utan bara det hästen behöver. Gödsel går att återföra till marken och/eller använda för odling av egna grönsaker etc. om man har egen gård. Jag ser massor som kan göras!

Min klarar sig tyvärr inte på bete i någon större utsträckning. Och visst, vi köper in hö/silage från grannbonden som endast gödslar med det som kommer från våra hästar + sina kor och får.

Men, fodret skall slås, vändas, balas, plastas och transporteras.

Ridbanorna ska preppas (saltas, vattnas, harvas och sladdas) och även betena/hagarna ska underhållas.

Pga att jag vill ha möjlighet att ha häst i vettig hage behöver jag också ha häst utanför bostadsområden och därför finns det inte heller, tex, fungerande kollektivtrafik att ta sig dit med.

Så jo. Även om man håller hästar 'halvschysst' så drar det bra mycket mer resurser än om man inte hade haft häst. Oavsett om man tävlar eller inte.
 
Vad gör ni personligen för att minska ert beroende av importerad eller miljöfarlig energi?

Min plan är att klara mig främst på solceller och biobränsle i framtiden.
Ved från egen skog har jag på fastigheten.
Solceller har jag investerat en förmögenhet i.

I framtiden så kommer jag att skaffa en elbil och åka på egen el större delen av året samt byta ut oljepannan i mitt största hus till en luft - vatten - värmepump.
Och färdigställa min vedpanna med ackumulatortank och kulvert till 2 av husen.

Det som begränsar mig är ekonomin.
Investeringarna är stora.

Jag har en nästan 30 år gammal Audi som går på E85 och den håller jag igång.
På det sättet kör jag med min egen reduktion på bränsle.
Inte så mycket kanske, försöker resa med tåg eller buss. Inte konsumera för mycket kläder. Lägga ut leksaker och annat i omlopp i närområdet :) o köpa sportgrejor begagnat också. Äter inte så mycket kött dvs framför allt genom att använda mindre mängd av det i en måltid och ersätta med grönsaker. Två kycklingfiléer räcker till tre personer som wok och en lunch. (och har hittat att linser går att äta som tex daal och egen ärtsoppa är gott)

Puttar på hyresvärden om att det ska gå att ansluta elbil någonstans i området, helst min carport.

Försöker undvika att handla på postorder utan helst cykla eller ta buss in till stan för att handla i affärer. (emballage och transporter är ju inte så bra)
 
Min klarar sig tyvärr inte på bete i någon större utsträckning. Och visst, vi köper in hö/silage från grannbonden som endast gödslar med det som kommer från våra hästar + sina kor och får.

Men, fodret skall slås, vändas, balas, plastas och transporteras.

Ridbanorna ska preppas (saltas, vattnas, harvas och sladdas) och även betena/hagarna ska underhållas.

Pga att jag vill ha möjlighet att ha häst i vettig hage behöver jag också ha häst utanför bostadsområden och därför finns det inte heller, tex, fungerande kollektivtrafik att ta sig dit med.

Så jo. Även om man håller hästar 'halvschysst' så drar det bra mycket mer resurser än om man inte hade haft häst. Oavsett om man tävlar eller inte.
Visst, alla levande varelser har ett klimatavtryck (inte minst så andas vi ut koldioxid heeela tiden!), men jag menar att det ändå går att påverka sitt klimatavtryck en hel del, oavsett om man väljer att ha häst eller inte. Jag kommer personligen inte att avstå från att ha häst(ar) för klimatets skull, men jag ser ändå att det går att tänka sig för "inom hästägandet". Allt i livet är inte statiskt och oföränderligt.
 
Inget.
Jag kan inte direkt påverka elleverantör till bostaden, så det jag kan göra är att inte slösa med el i onödan.
Jag väljer energisnåla produkter där det är möjligt och låter inte el-prylar stå igång om de inte används. Sedan försöker jag i möjligaste mån att inte vara beroende av varken kollektivtrafik eller bil. Jobbar tex nära hemmet och kan därför cykla eller gå dit, vilket jag också gör om inte bilen samtidigt behövs till annat (som när jag handlar mat i samband med att jag åker till jobbet, då behövs bilen för att få hem allt).
 
Jag kommer inom de närmaste åren flytta från hus på 100 kvadrat plus källare till lägenhet på gissningsvis 50 kvadrat. Tänker mig en relativt nybyggd lägenhet som då borde vara relativt energieffektiv.

Flytten kommer att gå till en småstad där det är gång eller cykelavstånd till det mesta. Det gör att jag kommer att använda bil ännu mindre än idag.
Bilen är dock bensindriven. Den drar runt 0,45 liter/mil sommarhalvåret och något mer vintertid.
Den är bara ett år gammal så jag räknar med att den hänger med ett bra tag till. När det är dags för byte hoppas jag att priset på elbilar har sjunkit dramatiskt och att laddning går att lösa även för boende i lägenhet.

För övrigt har jag dragit ner rejält på konsumtionen. Försöker köpa kläder i naturmaterial osv.
 
Gör väl inte så mycket.
Har elbil (och en snål diselbil) har dragit ner på värmen inne och kompenserar det med att elda i kaminen. Tajmer på belysning, snålmunstycken i duschen, torktummlar mycket sällan utan hängtorkar istället. Köper en hel del närproducerat kött. I övrigt får plånboken styra inköp och levene.
 
Det här gäller väl mer allmänna resurser och inte specifikt bara el men:

Plus: Har inga barn. Har inget körkort, cyklar e-cykel istället. Konsumerar väldigt lite kläder/prylar. Äter väldigt begränsat med kött och då från lokal bonde. Har inte onödigt varmt inne. Försöker duscha mer sällan och kortare tid än jag vill. Fyller alltid tvättmaskin och diskmaskin helt. Släcker alla lampor mm som inte verkligen behövs.

Minus: Bor lite onödigt stort. Har två (ganska små) hundar. Reser ibland sådär bara på kul. Använder internet för mycket (där kan man snacka elförbrukning)…

Det blir alltid lite ”ta igen på gungorna vad man förlorat på karusellen” av det hela. Jag tror att det som egentligen behövs för att få ordning på våra massiva problem är färre människor. Speciellt eftersom i stort sett ingen är beredd att offra så mycket bekvämligheter som det skulle behövas, när det väl kommer till kritan… Det finns liksom ingen ”neutral/helt miljövänlig energikälla”. Än iaf. :bag:
 
Kör Volvon allt mindre och väljer Golfen när jag behöver köra. Den drar otroligt mycket mindre bensin.

Elbil vet jag inte, än... Batterier är ju som batterier är; de går inte att ladda om i all evighet. Och om max 20 år är den slutkörd - och hela bilen består ju i princip av ett jättestort batteri så det är liksom inte bara att byta batteri. Att sälja en gammal elbil lär bli omöjligt. Så dagens elbilar lär behöva bytas ut ganska tidigt och då vet jag inte om det miljömässigt är SÅ effektivt. Elbilar kommer att skrotas i enorm usträckning medan en snål bensinbil håller länge. Eller? Jag vet inte, jag funderar.....
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 111
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp