Energiberoende - vad gör du?

Jag tillverkar inte fler människor. Det är typ det mest "ekonomiska" man kan göra om vi pratar energiförbrukning.
Det hjälper ju inte för stunden.
Jag tänker nog mer typ just nu.
Dessutom så ger det andra problem litet längre fram i tiden om alla gör så.
 
Det hjälper ju inte för stunden.
Jag tänker nog mer typ just nu.
Dessutom så ger det andra problem litet längre fram i tiden om alla gör så.
Klart att det gör. Jag är liksom snart 40 så hade jag velat ha barn så hade de redan existerat och varit energiberoende.
Och givetvis är det ingen lösning för alla. Men de som inte vill ha barn, eller är osäkra behöver ju inte skaffa. De som vill ha barn ska givetvis fortsätta skaffa så många barn de vill ha.

Annars är det inte så mycket jag kan göra. Jag bor i en hyresrätt. Elen ingår så jag kan inte ens välja elleverantör. Hade jag haft eget hus så hade målet varit att ha solpaneler och elbil, men det är frågan om jag någonsin kommer kunna köpa hus. Jag kör i dagsläget väldigt lite bil. Köper mycket saker begagnat. Reser inte nämnvärt om man inte räknar bilresorna till familjen, 30 mil bort. Visst hade jag kanske kunnat ta tåget, men det blir dyrare, tar längre tid och utsätter mig också för smittrisker som jag inte är sådär jätteintresserad av.
Hade elbilar varit billigare så hade jag bytit in dieselbilen alla dagar i veckan. Senaste volvon är lite intressant, men lite liten när man vill dra släp. Så i slutändan blir det nog två bilar, en stor, tung, diesel. Och en liten elbil som pendlingsbil.

Var på kanarieöarna 2019, innan dess var jag i Thailand med exet och det är så länge sen att jag inte ens minns när det var.
Köper lokala varor när vi har råd med det, köper aldrig import av varor som man kan köpa svenskt, som kött, ägg, mjölk ost osv osv.
 
Men de som inte vill ha barn, eller är osäkra behöver ju inte skaffa. De som vill ha barn ska givetvis fortsätta skaffa så många barn de vill ha.
Jag ser det mer som att frånvaro av barn inte ger frikort till att f.ö. strunta i energiproblemet och bara köra på.
 
Jag bor i hyresrätt och har begränsat med möjligheter att påverka. Jag anser att energiproblemet ligger på samhällsnivå att lösa och inte på individnivå.
 
Det här gäller väl mer allmänna resurser och inte specifikt bara el men:

Plus: Har inga barn. Har inget körkort, cyklar e-cykel istället. Konsumerar väldigt lite kläder/prylar. Äter väldigt begränsat med kött och då från lokal bonde. Har inte onödigt varmt inne. Försöker duscha mer sällan och kortare tid än jag vill. Fyller alltid tvättmaskin och diskmaskin helt. Släcker alla lampor mm som inte verkligen behövs.

Minus: Bor lite onödigt stort. Har två (ganska små) hundar. Reser ibland sådär bara på kul. Använder internet för mycket (där kan man snacka elförbrukning)…

Det blir alltid lite ”ta igen på gungorna vad man förlorat på karusellen” av det hela. Jag tror att det som egentligen behövs för att få ordning på våra massiva problem är färre människor. Speciellt eftersom i stort sett ingen är beredd att offra så mycket bekvämligheter som det skulle behövas, när det väl kommer till kritan… Det finns liksom ingen ”neutral/helt miljövänlig energikälla”. Än iaf. :bag:
Vänta, va? Säger du att folkmord och/eller massdöd är en enklare/mer realistisk lösning än att folk solidariskt anpassar sin konsumtion och livsstil efter tillgängliga resurser? Eller vad är det du säger egentligen?
 
Jag har inga barn, förbrukar ca 500 kWh i månaden i el. Odlar egen mat till stor del och en del eget foder till mina djur.
För att jag ska har råd med det och hinna med det så jobbar jag mycket och har en äldre bensinbil. Visst att en hybrid skulle fungera rent transportmässigt men kommer inte skaffa en större hybridsuv med ok dragvikt för >500k och förr eller senare så blir det väl att investera i en sån och solceller av praktiska skäl.
Men den som tror att elbilar är lösningen lurar sig själv grovt. Skulle definitivt vara mer miljövänligt att skaffa en gammal 740 och etanolkonvertera…. Det som behövs är att inte transportera sig så mycket och konsumera mindre.
 
Vänta, va? Säger du att folkmord och/eller massdöd är en enklare/mer realistisk lösning än att folk solidariskt anpassar sin konsumtion och livsstil efter tillgängliga resurser? Eller vad är det du säger egentligen?

Rent krasst är det stora problemet för många människor. Det kräver mer resurser än vad som är hållbart. Att från det anklaga en användare för att förespråka folkmord är att dra det på tok för långt. Jag tänker anmäla det här.
 
Vänta, va? Säger du att folkmord och/eller massdöd är en enklare/mer realistisk lösning än att folk solidariskt anpassar sin konsumtion och livsstil efter tillgängliga resurser? Eller vad är det du säger egentligen?
Vänta, va? Ja precis. Självklart förespråkar jag folkmord. :banghead::banghead::banghead: (Massdöd skapar vi ju iofs ändå åt oss själva om vi fortsätter i samma stil som nu.)

Fy f-n vad förbannad jag blir! Lägg gärna inte åsikter på mig som jag är så jäkla långt ifrån att ha. :yuck: Tack.

Det är så sjukt tröttsamt att höra att om man är av åsikten att ingen population kan växa i oändlighet, så vill man plocka fram kulsprutan och börja massakern. Gärna börja skjutandet i fattiga länder långt borta också, så att man själv kan fortsätta sitta i sin rika hörn av världen och konsumera på som vanligt. :grin:

Nej. Jag tror att de flesta tänkande människor åtminstone kan föreställa sig vad jag menar. Jag är fullt medveten om att en populationsminskning hänger ihop med en hel massa etiska frågor och problem men jag är också helt säker på att vi gräver våran egen grav som art om vi inte ens vågar diskutera det här.

Tack för mig.
 
Jag ser det mer som att frånvaro av barn inte ger frikort till att f.ö. strunta i energiproblemet och bara köra på.
Jag har lite svårt att se vad jag skulle kunna påverka med den boendesituation jag har idag. Visst, jag skulle kunna åka till Linköping mer sällan. Men det känns inte riktigt som ett alternativ när både sambons och min mormor börjar bli så gamla att denna gång kan vara sista gången vi ser dem. Och svärmor har också fått en cancerdiagnos som gör att vi förmodligen har begränsad tid med henne med, och då prioriterar jag att åka dit lite mer än vad vi gjort innan.

Och detta är typ det enda jag kan påverka just exakt nu. Och som sagt- jag är inte villig att dra ner på de resorna.

Men oavsett så gör jag mer än de flesta när jag inte skaffar barn. Sen att det är absolut noll och ingen uppoffring från min sida - det är ju en annan sak.
 
Vänta, va? Säger du att folkmord och/eller massdöd är en enklare/mer realistisk lösning än att folk solidariskt anpassar sin konsumtion och livsstil efter tillgängliga resurser? Eller vad är det du säger egentligen?
Va?!? Det var väl ingenting i inlägget du citerade som förespråkade varken massdöd eller folkmord? Bästa sättet att bli färre människor på jorden är att inte tillverka lika många nya.
 
Vänta, va? Ja precis. Självklart förespråkar jag folkmord. :banghead::banghead::banghead: (Massdöd skapar vi ju iofs ändå åt oss själva om vi fortsätter i samma stil som nu.)

Fy f-n vad förbannad jag blir! Lägg gärna inte åsikter på mig som jag är så jäkla långt ifrån att ha. :yuck: Tack.

Det är så sjukt tröttsamt att höra att om man är av åsikten att ingen population kan växa i oändlighet, så vill man plocka fram kulsprutan och börja massakern. Gärna börja skjutandet i fattiga länder långt borta också, så att man själv kan fortsätta sitta i sin rika hörn av världen och konsumera på som vanligt. :grin:

Nej. Jag tror att de flesta tänkande människor åtminstone kan föreställa sig vad jag menar. Jag är fullt medveten om att en populationsminskning hänger ihop med en hel massa etiska frågor och problem men jag är också helt säker på att vi gräver våran egen grav som art om vi inte ens vågar diskutera det här.

Tack för mig.
Ja men precis, vi har en pågående massdöd. Men att det skulle göra att vi inte behöver försöka - eftersom folk inte vill - vilket jag ändå läser i ditt inlägg, tänker jag inte direkt optimerar förutsättningarna under tiden.
 
Rent krasst är det stora problemet för många människor. Det kräver mer resurser än vad som är hållbart. Att från det anklaga en användare för att förespråka folkmord är att dra det på tok för långt. Jag tänker anmäla det här.
Det finns vad jag vet inget som pekar på att jordens resurser inte räcker till den peak befolkning som kommer att ligga ca 2050-2070. Att prata om det som någon opåverkbar sanning, när det bara är det inom rådande paradigm är allvarligt och riskerar frånta folk viktigt agens.
 
Alla populationer kollapsar förr eller senare när de blir för stora, vi står inför en mänsklig kollaps redan nu med massutdöenden genom krig, sjukdomar och svält.
Det har ju dock funnits civilisationer som inte försvunnit pga kollaps utan pga utplåning/kolonialisering vi vet inte om de också spontankollapsat över tid. Att tidigare civilisationer kollapsat säger ju dock inte mer än att tidigare civilisationer kollapsat. Jag tror också att nuvarande kommer kollapsa om den inte omformas. Men att historien skulle vara en anledning att inte försöka optimera nuläget är inte en grundsanning.
 
Det har ju dock funnits civilisationer som inte försvunnit pga kollaps utan pga utplåning/kolonialisering vi vet inte om de också spontankollapsat över tid. Att tidigare civilisationer kollapsat säger ju dock inte mer än att tidigare civilisationer kollapsat. Jag tror också att nuvarande kommer kollapsa om den inte omformas. Men att historien skulle vara en anledning att inte försöka optimera nuläget är inte en grundsanning.
Fast jag pratar inte om civilisationer utan arter varav människan är en.
 
Fast jag pratar inte om civilisationer utan arter varav människan är en.
det finns ju civilisationer bland andra arter också så jag anser inte heller att jag pratat om människan specifikt. Om vi tar med andra arters civilisationer blir det ännu tydligare att kollaps inte är en självklarhet. Rekommenderar verkligen boken eller bloggen Biocivilizations av
Predrag Slijepcevic där en biolog och filosof analyserar icke-mänskliga civilisationer på jorden och lärdomar att hämta från dem inför den kris våra arter och våra civilisationer står inför.
 
Jag bor energieffektivt (i lägenhet, med möjlighet att åka kollektivt till det mesta), konsumerar ytterst begränsat (alltid begagnat hellre än nytt, gillar inte att äga saker i onödan), reser med tåg i alla situationer där det går (vilket tyvärr blir svårare och svårare inom Sverige :banghead:).

Äger en liten, bränslesnål bil som är äldre och sköts mycket noga för att få en maximal livslängd. Den körs 1-2 dagar i veckan. Hade jag behövt köra bil till jobbet hade jag satsat på el, men det är helt orimligt kostnadsmässigt för de få mil jag kör i veckan och med de laddmöjligheter vi (inte) har här.

Men, framförallt; jag jobbar med att förbättra både transportsystem och elproduktion ur miljösynpunkt. På strukturell nivå och lång sikt (tidshorisonten just nu är 2060 för de största projekten). Internationellt och nationellt. Hela mitt syfte på jobbet är att framtidens Sverige ska vara mer hållbart och mer resilient. Och att vi ska dela de kunskaper vi har med övriga världen.
 
Problemet är inte främst överbefolkning utan att en del av jordens befolkning konsumerar långt över jordens tillgångarna. I Sverige började vi överkonsumera den 3 april 2023 efter det så snyltade vi. Så länge svenskar lever som vi gör så spelar det ingen roll om vi kör elbilar, inte köper kläder, har det kallare inomhus. Vi är en av de länder som bidrar mest till klimatförändringar och miljöförstörelse.

Skulle vi istället konsumera samma resurser som Jamaika (20 december) skulle jordens resurser räcka till. Med caveat att vissa länder inte ingår i analysen.

https://overshoot.footprintnetwork.org/newsroom/country-overshoot-days/dates/

Naturligtvis är det ingen svensk som skulle vara beredd att leva som i Jamaika, men är vi allvarliga med att bevara jordens resurser är det västländerna, Europa, USA. Kanada, Australien som är de länder där befolkningen borde minska mest och därmed (över)konsumtionen.
 
Jag köper så lokal mat jag kan. Övervägande från närmaste tre milen, absolut övervägande svenskt, en liten del europeiska grönsaker vintertid, dock kryddor från hela världen. Jag försöker stötta livsmedelsproducenter som skapar resiliens i mat- och ekosystemen. Det känns som en stor trygghet att ha etablerat kontakter med producenter i den absoluta närmiljön, som skulle gå att handla av även under mycket svårare transportförhållanden. Det känns också som min största möjlighet att påverka både för mig själv och sett till att mina pengar går till små, lokala intressen snarare än till Innan jag blev sjuk köpte jag enbart svensk mat. Dels pga transporter men också för att minimera risk för exploatering av mänskliga resurser eller deras levnadsomständigheter.

Tyvärr blev jag beroende av bil pga sjukdom men åker sällan över tre mil i veckan, ofta noll. Men egentligen borde hemtjänstens transportkostnader för att komma till mig också vara ”min pott” och där har jag svårt att påverka i nuläget. Dessutom sker hela min sociala samvaro online/med hjälp av internet så det kanske går jämnt ut med när jag var mer mobil och använde internet mindre?

Jag bodde tidigare med utedass vilket placerar min resurs gödslet i ett kretslopp där jag har nytta av det utan annan energiåtgång än tid och handkraft. Jag vet att det finns olika åsikter om det, men för mig är det en möjlig energibesparing att låta en avfallsprodukt gå direkt via tid till resurs snarare än via reningsprocessen som brukar energi. Nu bor jag på (häst)gård vilket verkligen ger bra förhållanden att kunna odla utan torvbaserade eller andra köpta ändliga resurser. Det boendet var också litet vilket sparar el och ved. Nuvarande boende är tre gånger större med sina nästan 60 kvadratmeter. Jag flyttade inte för att få större utan för att höja standarden för hälsans skull.

I det stora hela är ju omställning till ett mindre fossilberoende liv för individen tyvärr i nuläget väldigt beroende av god kroppslig förmåga. Dessutom gör jag genom nyttjande av samhällsstrukturer av med mer resurser än den påverkbara delen. Jag såg i någon dokumentär på ämnet att även en uteliggare i USA kan beräknas förbruka ”2 jordklot per år” just på grund av samhällets grundstruktur. Jag har inte undersökt den exakta sanningshalten i det men tänker att den dynamiken att vi alla är samhällsmedborgare påverkar hur mycket vi kan reducera vår energiförbrukning.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 114
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp