Energiberoende - vad gör du?

Problemet är inte främst överbefolkning utan att en del av jordens befolkning konsumerar långt över jordens tillgångarna. I Sverige började vi överkonsumera den 3 april 2023 efter det så snyltade vi. Så länge svenskar lever som vi gör så spelar det ingen roll om vi kör elbilar, inte köper kläder, har det kallare inomhus. Vi är en av de länder som bidrar mest till klimatförändringar och miljöförstörelse.

Skulle vi istället konsumera samma resurser som Jamaika (20 december) skulle jordens resurser räcka till. Med caveat att vissa länder inte ingår i analysen.

https://overshoot.footprintnetwork.org/newsroom/country-overshoot-days/dates/

Naturligtvis är det ingen svensk som skulle vara beredd att leva som i Jamaika, men är vi allvarliga med att bevara jordens resurser är det västländerna, Europa, USA. Kanada, Australien som är de länder där befolkningen borde minska mest och därmed (över)konsumtionen.
Precis. Allt annat är bortförklaringar från att slippa ändra levnadsstandard.

Tillägg: för mig är det också så märkligt att inte alla regeringar hjälper sina företag och medborgare med de extremt omfattande förändringar som måste ske, både genom stora strukturella förändringar och belöning av individuella. Sverige skulle tex kunna försörja 17 miljoner personer med all mat helt utan importer och enbart nyttjande nuvarande odlingsmark. Det skulle kräva tre miljoner personer ytterligare i lantbruksnäringen för att ske resursrimligt sett till fossila bränslen. Snacka förbereda för krig!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 114
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp