Energisparartråden

Jag reflekterade över elransonering när hag var nere i set lokala badhuset där det var ett evigt städande med varmvatten som spolades över en mängd med ytor - lägg till fulll belysning osv för ett badhus med begränsad användning (vi var max 10 pers i motionspoolen med 8 banor)

Vad är kommunernas roll i att minska elförbrukningen? Har se fått rekomme datkoner?
De har förmodligen hygienrutiner för sin städning som de inte bara kan skippa. Och rätt många simhallar lär ha fjärrvärme.

Vad menar du med rekommendationer? Kommunerna vet lika väl som alla andra hur situationen ser ut men fattar sina egna beslut och gör prioriteringar utifrån hur behov och tekniska förutsättningar ser ut i deras olika verksamheter.
 
De har förmodligen hygienrutiner för sin städning som de inte bara kan skippa. Och rätt många simhallar lär ha fjärrvärme.

Vad menar du med rekommendationer? Kommunerna vet lika väl som alla andra hur situationen ser ut men fattar sina egna beslut och gör prioriteringar utifrån hur behov och tekniska förutsättningar ser ut i deras olika verksamheter.

Jag menar att om det å ena sidan är akut och individer ska hänga filtar framför fönstren, så känns det inkongruent att åka till simhall som värms, belyses och städas för en väldigt liten grupp människor.
Alltså är det kris och bältet ska spännas, så borde det väl kännas i alma delad av samhället?

Gällande hygien förstår jag denna vinkel, men just detta badhus är utan tvekan det absolut renaste ställe jag någonsin besökt, så jag skulle gissa att de ligger långt över industristandsrd/miniminivå . Det finns doxk ingen större vinst i att diskutera just detta badhus i större detalj
 
Jag reflekterade över elransonering när hag var nere i set lokala badhuset där det var ett evigt städande med varmvatten som spolades över en mängd med ytor - lägg till fulll belysning osv för ett badhus med begränsad användning (vi var max 10 pers i motionspoolen med 8 banor)

Vad är kommunernas roll i att minska elförbrukningen? Har se fått rekomme datkoner?
Vad jag vet har Sveriges myndigheter uppmanats att spara el, men inte kommuner.
 
Jag reflekterade över elransonering när hag var nere i set lokala badhuset där det var ett evigt städande med varmvatten som spolades över en mängd med ytor - lägg till fulll belysning osv för ett badhus med begränsad användning (vi var max 10 pers i motionspoolen med 8 banor)

Vad är kommunernas roll i att minska elförbrukningen? Har se fått rekomme datkoner?

Kommunerna har självstyre, så de rekommenderas ingenting av någon. Vill man se vad enskilda kommuner rekommenderar och vad de själva gör för att spara el så får man uppsöka respektive kommuns hemsida.
 
Vad jag vet har Sveriges myndigheter uppmanats att spara el, men inte kommuner.
Det beror ju på att det är statliga myndigheter som regeringen har befogenhet att ge direktiv för hur de ska sköta verksamheten. Inte på att någon menar att kommunerna inte ska göra något.

Är inte alla rätt ense om att det inte spelar roll om man är privatperson, företag, offentlig eller ideell aktör? Den som är någorlunda ansvarsfull gör vad som är rimligt utifrån ens förutsättningar. Och några gör i desperation ännu mer av ekonomiska skäl. Medan andra av olika skäl har begränsat handlingsutrymme.
 
Det beror ju på att det är statliga myndigheter som regeringen har befogenhet att ge direktiv för hur de ska sköta verksamheten. Inte på att någon menar att kommunerna inte ska göra något.

Är inte alla rätt ense om att det inte spelar roll om man är privatperson, företag, offentlig eller ideell aktör? Den som är någorlunda ansvarsfull gör vad som är rimligt utifrån ens förutsättningar. Och några gör i desperation ännu mer av ekonomiska skäl. Medan andra av olika skäl har begränsat handlingsutrymme.
Ja, du har helt rätt i det. Jag hoppas och tror att de flesta gör någon form av insats för att spara ström. Dock gör inte min kommun det, de har intervjuats i tidningen och säger att de kör på som vanligt. Mitt jobb har gjort ganska många insatser och har fått tydliga resultat.
 
Jag menar att om det å ena sidan är akut och individer ska hänga filtar framför fönstren, så känns det inkongruent att åka till simhall som värms, belyses och städas för en väldigt liten grupp människor.
Alltså är det kris och bältet ska spännas, så borde det väl kännas i alma delad av samhället?

Gällande hygien förstår jag denna vinkel, men just detta badhus är utan tvekan det absolut renaste ställe jag någonsin besökt, så jag skulle gissa att de ligger långt över industristandsrd/miniminivå . Det finns doxk ingen större vinst i att diskutera just detta badhus i större detalj
Kommunerna har väldigt många uppdrag som behöver balanseras och andra konsekvenser de behöver tänka på när det gäller att dra in och stänga ner verksamheter.

Ungdomsidrotten undantogs från coronarestriktionerna, ska man då stänga ner för att ishallen inte får dra el. Det finns de som är beroende av bassängträning i simhallen för vardagsfunktionalitet och välmående. osv. Speciellt när fler som är socialt utsatta eller har svag ekonomi får det svårare av alla prisökningar och åtstramningar behöver man tänka i flera led om konsekvenserna av att stänga ner kommunala verksamheter.

Det jag sett är att man dragit ner värmen i förvaltningshus och möteslokaler, men att man samtidigt inte kan göra det i många andra lokaler pga. där vistas personer med särskilda behov. Kommuner som redan innan gick på knäna ekonomiskt sitter knappast och betalar elräkningar bara för att de inte brytt sig om frågan.
 
Hur många är det som brukar ha termojacka, vantar och mössa när det är 19 grader varmt? Vilket märkligt resonemang.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/b...llbaka-temperatursankning-i-karlshamns-skolor

Tyvärr är det så det sett ut, då det snabbt blir väldigt kallt när man sitter helt still. Även om det är 19 grader. Å visst, vantar är det inte många elever som har, men jacka... ja. Och skall jag sitta still i klassrummen väljer jag att ta med mig en extra tjock fleece.

Att sedan hela värmesystemet där jag jobbar ballade ur när de gjorde sänkningen och vissa klassrum är 14 grader ... det hjälper inte :cautious:
 
Intressant fråga som ställs på Expressen idag, https://www.expressen.se/ledare/ylva-nilsson/varfor-har-alla-fatt-elstod-utom-svenskarna/
Läste tidigare bara för någon vecka sedan att statsfinanserna är bättre än på länge, så låg som statsskulden är idag har den inte varit på många decennier, så varför ska folk behöva välja mellan att gå från hus och hem eller köpa mat och kläder till ungarna? Kul julklapp han som fick en elräkning på 24 000 kr efter att hans gamla avtal med e.on gick ut och det nya bundna kostar 8,71 kr/kWh! Något som @Snubbelfot hann upptäcka i tid.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
1 986
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp