Energisparartråden

Jo akut gör det stor skillnad om man har dåliga fönster.

På lång sikt är min lösning att investera i en gigantisk solel-anläggning, som anländer V10 2023, för att försörja min gård och hyresgäster med grön el. Det skall också vara möjligt att komplettera värmen med ved från gårdens egen skog. Vedhanteringen skall ske med eldriven utrustningen som då går på solel.

Jag är oerhört medveten och gör vad jag kan för egen del.
Så vad gör du då som gör att du känner att du behöver anklaga mig för att inte förstå?

Jag hade kunnat resa upp mina pengar istället och på så sätt bidragit till en massa flygresor. Men det ger ju ingen miljövinst.
Precis. Var och en bör göra det man kan och hjälpas åt att ta ansvar. Vi kommer i snitt producera mer el än vi förbrukar över ett år. Men fortfarande måste vi köpa el på vintern och sparar. Såsom alla behöver göra just nu på grund av det ansträngda och akuta läget.
 
Sen kan man så klart spara på jordens resurser, alltid. Men det får ju finnas en gräns någonstans. Det går ju att duscha i kallvatten. Det går ju att cykla flera mil till jobbet varje dag. Det går ju att täcka alla sina fönster med filtar hela vintern. Det går ju att dela boende så att man har max 1 rum per person eller 1 rum per par. Det finns väldigt mycket man kan göra
Det går att skaffa solel-anläggning och elda med ved.
Sedan kan man köra elbil och elcykel på el som inte belastar jordens resurser alls.
På det kan man lägga till med ett litet vindkraftverk.

Det är vad vi kommer att göra för miljön och klimatet.
På ena gården sitter solpanelerna redan uppe och väntar på att bli inkopplade.
Så det är faktiskt oförskämt av dig att påstå att jag inte ser eller förstår problemet.

Vad gör du själv som ger dig rätten att kritisera mig?
 
Överlag kan man väl säga att vi i Sverige bor väldigt stort. Mina kusiner bor i Ungern. Där bodde dom två barn en vuxen i en tvåa. Det var fullt normalt. I tvrummet stod det en bäddsoffa. Där bäddade mamman ut varje kväll.
Ja och därför så stängde vi av värmen och kallställde 2/3 av huset och makade ihop oss på resten även om vi har råd att ha värmen på. Naturligtvis så påverkar det oss och vår bekvämlighet att leva i 2 rum i stället för i 6 rum.
Vissa personliga uppoffringar måste man göra i detta trängda läge.
 
Det går att skaffa solel-anläggning och elda med ved.
Sedan kan man köra elbil och elcykel på el som inte belastar jordens resurser alls.
På det kan man lägga till med ett litet vindkraftverk.

Det är vad vi kommer att göra för miljön och klimatet.
På ena gården sitter solpanelerna redan uppe och väntar på att bli inkopplade.
Så det är faktiskt oförskämt av dig att påstå att jag inte ser eller förstår problemet.

Vad gör du själv som ger dig rätten att kritisera mig?

Va? Det jag skrev var liksom för att sätta saker i lite perspektiv. Visa att gränsen måste gå nånstans och nånstans blir det absurt. Inte för att kritisera dig.

Ja, i princip alla i västvärlden lever osolidariskt och slösaktigt ur ett globalt perspektiv. Menar inte att ställa globala problem mot vårat el-problem men känner att jag måste poängtera att jag anser att vi lever slösaktigt. Men det är som grupp. Inte så att vi ska titta snett på grannen för att han inte gör samma besparingar som oss så länge grannen lever på normal svensk nivå. Det är ett gemensamt problem vi har.

Tanken att man ska ha mer rätt att kritisera andra för att man tycker att man själv är så jävla duktig har jag aldrig förstått. Jag använder troligtvis mindre energi än dig men det ger mig ingen rätt att kritisera dig. Jag har heller inte kritiserat ditt elanvändande och utan det du tolkade som kritik var att jag skrev att du inte förstod min poäng. Dina el-anläggningar hjälper dig inte att förstå min poäng heller.

Jag känner inte att jag kommit fram så bra med vad jag menade. Det tror jag beror på att jag kraftigt underskattat intresset av att få kalla sina medmänniskor fula ord (slösaktig, osolidarisk) baserat på att de upprätthåller vad som är vanlig svensk standard. Jag trodde verkligen att du missat var konversationen du svarade på handlade om. Tanken att du faktiskt tyckte att alla med äldre fönster borde täcka dem för att inte vara osolidariska med såna duktiga individer som dig slog mig inte. Om jag förstått från början att det var en seriös åsikt hade jag uttryckt mig mer omsorgsfullt.

Avslutningsvis så håller jag med @Motacilla om att när det verkligen är allvar så kommer nog myndigheterna att gå ut med rekommendationer. De har översikten som behövs för att veta vilka insatser som är viktigast. Får se om de kräver fönsterfiltar i vinter men det skulle förvåna mig faktiskt.

Nu gör jag en sån där fuling och svarar med massa åsikter och sen avslutar jag med att jag inte kommer engagera mig mer.

Jag ville mest göra klart att jag inte kritiserar varken dig eller din elanvändning utan tycker att vi medborgare (och andra som befinner sig i detta land) kan ha lite överseende och förståelse med att vi alla har olika villkor. Speciellt nu, det är ju ändå jul. Hoppas ni har en fin jul på din gård!
 
så att vi ska titta snett på grannen för att han inte gör samma besparingar som oss så länge grannen lever på normal svensk nivå. Det är ett gemensamt problem vi har.
Läge med det stora akuta problemet med energi som vi har är att vi inte kan leva på vad som räknas som "normal svensk nivå". Den är för hög.
 
Avslutningsvis så håller jag med @Motacilla om att när det verkligen är allvar så kommer nog myndigheterna att gå ut med rekommendationer. De har översikten som behövs för att veta vilka insatser som är viktigast. Får se om de kräver fönsterfiltar i vinter men det skulle förvåna mig faktiskt.
Regeringen har ju gått ut med vädjan om att spara.
Då så gör man ju lämpligtvis vad man kan.
Viss egen förmåga att komma på vad som hjälper i det enskilda fallet borde man ju då ha.
Regeringens vädjan
https://www.tv4.se/artikel/7wVsDo2AecdpNNhvixMZFf/regeringen-haller-presstraeff-om-tuffa-ellaget
 
Regeringen har ju gått ut med vädjan om att spara.
Då så gör man ju lämpligtvis vad man kan.
Viss egen förmåga att komma på vad som hjälper i det enskilda fallet borde man ju då ha.
Regeringens vädjan
https://www.tv4.se/artikel/7wVsDo2AecdpNNhvixMZFf/regeringen-haller-presstraeff-om-tuffa-ellaget
Jag sa ju att jag skulle sluta egnagera mig i detta. Det är ju ändå jul. Men vafan, why not liksom?

Okej, du har rätt. Jag trodde att regeringen ville att alla själva skulle tänka över vad som var rimligt att spara i deras eget hushåll. Men jag hade totalt missuppfattat. I själva verket så räknas varje kilowatt. Vilket innebär att det är vår plikt som medborgare att titta snett på våra grannar och medmänniskor så fort de använder en kilowatt som inte var livsnödvändig. Elbilstankande, varmvatten, TV-tittande, julgransbelysning, genomskinliga fönster. Varje kilowatt räknas och framförallt inte dina egna utan grannens.

En extra bonus är att alla som haft råd att investera i energibesparande åtgärder nu kan gå runt och känna sig som bättre än andra.

Den som har tid över i jul och är trött på elsnobberi kan roa sig med ett southpark-avsnitt, Smug Alert, riktigt kul faktiskt.
https://www.southparkstudios.nu/episodes/o0wg88/south-park-smug-alert-season-10-ep-2
 
Jag sa ju att jag skulle sluta egnagera mig i detta. Det är ju ändå jul. Men vafan, why not liksom?

Okej, du har rätt. Jag trodde att regeringen ville att alla själva skulle tänka över vad som var rimligt att spara i deras eget hushåll. Men jag hade totalt missuppfattat. I själva verket så räknas varje kilowatt. Vilket innebär att det är vår plikt som medborgare att titta snett på våra grannar och medmänniskor så fort de använder en kilowatt som inte var livsnödvändig. Elbilstankande, varmvatten, TV-tittande, julgransbelysning, genomskinliga fönster. Varje kilowatt räknas och framförallt inte dina egna utan grannens.

En extra bonus är att alla som haft råd att investera i energibesparande åtgärder nu kan gå runt och känna sig som bättre än andra.

Den som har tid över i jul och är trött på elsnobberi kan roa sig med ett southpark-avsnitt, Smug Alert, riktigt kul faktiskt.
https://www.southparkstudios.nu/episodes/o0wg88/south-park-smug-alert-season-10-ep-2
Detta har myndigheterna gått ut med.

Behåll värmen i ditt hus
En villas värmeförluster kan vara stora. Se över tätningslister i fönster och dörrar. Planerar du att renovera – passa på att exempelvis tilläggsisolera, byta fönster eller förbättra ventilationen.

https://www.energimyndigheten.se/varje-kilowattimme-raknas/
 
Jag sa ju att jag skulle sluta egnagera mig i detta. Det är ju ändå jul. Men vafan, why not liksom?

Okej, du har rätt. Jag trodde att regeringen ville att alla själva skulle tänka över vad som var rimligt att spara i deras eget hushåll. Men jag hade totalt missuppfattat. I själva verket så räknas varje kilowatt. Vilket innebär att det är vår plikt som medborgare att titta snett på våra grannar och medmänniskor så fort de använder en kilowatt som inte var livsnödvändig. Elbilstankande, varmvatten, TV-tittande, julgransbelysning, genomskinliga fönster. Varje kilowatt räknas och framförallt inte dina egna utan grannens.

En extra bonus är att alla som haft råd att investera i energibesparande åtgärder nu kan gå runt och känna sig som bättre än andra.

Den som har tid över i jul och är trött på elsnobberi kan roa sig med ett southpark-avsnitt, Smug Alert, riktigt kul faktiskt.
https://www.southparkstudios.nu/episodes/o0wg88/south-park-smug-alert-season-10-ep-2
Jag tänker att det är de egna kilowatten man har makt över och dessutom måste betala för. Och de bör man göra vad man kan för att hålla lågt, eftersom vi genom årtionden av misskötsel av elnät och elproduktionssystem är där vi är. Vad som är rimligt att spara måste var och en fundera över och givetvis är man mer utsatt om man har ont om pengar.

Själv sitter jag i ett hus med direktverkande el stött av lite luftluftpump som huvudsaklig värme där huvudströmbrytaren för radiatorerna har lämnats i läge noll och kommer där att förbli. Det kanske inte är rimligt men för MIG innebär det att jag förmodligen har möjlighet att betala denna och kommande räkningar för elenergi.

Nu har jag tillgång till braskamin och har jobbat med ved hela året på egen mark, så frysa mer än temporärt behövs inte. Har också ägnat mycket tid åt att täta och isolera där det behövs. Privilegierat. Mina 69% i besparad energi under december kostar komfort. Gör jag det av solidariska skäl? Ja. Gör jag det av ekonomiska skäl? Ja.

Det är ett stort problem för mig om elen försvinner en längre tid. Även om beredskapsplan finns.

Men en God Jul i ett land fritt från krig tänker jag fira ändå. God Jul!
 
Avslutningsvis så håller jag med @Motacilla om att när det verkligen är allvar så kommer nog myndigheterna att gå ut med rekommendationer. De har översikten som behövs för att veta vilka insatser som är viktigast. Får se om de kräver fönsterfiltar i vinter men det skulle förvåna mig faktiskt.
Här hittar du myndigheternas information om energiförluster genom fönster och dörrar.
https://www.energimyndigheten.se/en...-ditt/minska-behovet-av-varme-och-varmvatten/
 
Detta har myndigheterna gått ut med.

Behåll värmen i ditt hus
En villas värmeförluster kan vara stora. Se över tätningslister i fönster och dörrar. Planerar du att renovera – passa på att exempelvis tilläggsisolera, byta fönster eller förbättra ventilationen.

https://www.energimyndigheten.se/varje-kilowattimme-raknas/
Jag fattar inte? Läste ditt citat och även hela länken och hittar inget om att de rekommenderar att man ska täcka över sina fönster?

Att se över tätningslisterna är superbra, billigt, enkelt och höjer komforten inne!

Bra tips.
 
Jag tänker att det är de egna kilowatten man har makt över och dessutom måste betala för. Och de bör man göra vad man kan för att hålla lågt, eftersom vi genom årtionden av misskötsel av elnät och elproduktionssystem är där vi är. Vad som är rimligt att spara måste var och en fundera över och givetvis är man mer utsatt om man har ont om pengar.

Själv sitter jag i ett hus med direktverkande el stött av lite luftluftpump som huvudsaklig värme där huvudströmbrytaren för radiatorerna har lämnats i läge noll och kommer där att förbli. Det kanske inte är rimligt men för MIG innebär det att jag förmodligen har möjlighet att betala denna och kommande räkningar för elenergi.

Nu har jag tillgång till braskamin och har jobbat med ved hela året på egen mark, så frysa mer än temporärt behövs inte. Har också ägnat mycket tid åt att täta och isolera där det behövs. Privilegierat. Mina 69% i besparad energi under december kostar komfort. Gör jag det av solidariska skäl? Ja. Gör jag det av ekonomiska skäl? Ja.

Det är ett stort problem för mig om elen försvinner en längre tid. Även om beredskapsplan finns.

Men en God Jul i ett land fritt från krig tänker jag fira ändå. God Jul!
Tack för nyanserat svar på obstinat inlägg. Go jul.
 
En extra bonus är att alla som haft råd att investera i energibesparande åtgärder nu kan gå runt och känna sig som bättre än andra.
Jag anser att alla skall göra vad de kan.
Jag kan investera och andra kan hänga filtar för sina gamla trasiga läckande fönster.
Den som har 3-glasfönster med ett fantastiskt K-värde har ju redan löst problemet.
 
Jag fattar inte? Läste ditt citat och även hela länken och hittar inget om att de rekommenderar att man ska täcka över sina fönster?

Att se över tätningslisterna är superbra, billigt, enkelt och höjer komforten inne!

Bra tips.
Måste du ha instruktioner på den nivån?
Räcker det inte med den allmänna instruktionen att förhindra värmeläckage genom dåliga fönster?
Och så ta den billiga och enkla lösningen med tjocka gardiner eller billiga filtar?
 
Gör jag det av solidariska skäl? Ja. Gör jag det av ekonomiska skäl? Ja.
Jag sparar och späker mig samt betalar mera för värmen genom att köra på olja.
Och detta bara av solidaritet med elnätet.
Jag blir provocerad av att människor inte kan acceptera att hänga filtar för dåliga läckande fönster för att de måste kunna se ut i mörkret när det är minus 20° och elnätet riskerar att kollapsa med totalt mörker som följd.

Och detta med enda motivering att "det inte är rimligt".
Då har man inte förstått hur illa som det är.
 
Behöver du ha instruktioner på den nivån?
Räcker det inte med den allmänna instruktionen att förhindra värmeläckage genom dåliga fönster?
Och så ta den billiga och enkla lösningen med tjocka gardiner eller billiga filtar?

Mina fönster har tjock med frost på utsidan idag, känns inte som att de behöver ytterligare isolering så jag behöver inga instruktioner på någon nivå. När jag har bott med dåliga fönster har jag täckt över de flesta kalla dagar.

Jag tolkar inte det regeringen skrivit som att de håller med dig om att det är oaolidariskt att inte täcka sina fönster. Det står inte heller där. Men det står dig fritt att läsa vad du vill mellan raderna så klart.
 
Jag tolkar inte det regeringen skrivit som att de håller med dig om att det är oaolidariskt att inte täcka sina fönster. Det står inte heller där. Men det står dig fritt att läsa vad du vill mellan raderna så klart.
Då så skulle du inte heller tolka det som osolidarisk av mig att köra på min billiga el från mitt fasta pris på 47 öre i stället för olja för 2:- /kWh?
Så det är bara för mig att köra på då?
8 kW belastning på elnätet i område 3 här kommer vi.
Jag vill ju spara 8 sek/timme och 5 760:-/månad.

Solidaritet vad fan är det?
 
Jag tycker att det går rätt bra i år... :)
20221226_081043.jpg
 
Jag reflekterade över elransonering när hag var nere i set lokala badhuset där det var ett evigt städande med varmvatten som spolades över en mängd med ytor - lägg till fulll belysning osv för ett badhus med begränsad användning (vi var max 10 pers i motionspoolen med 8 banor)

Vad är kommunernas roll i att minska elförbrukningen? Har se fått rekomme datkoner?
 

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
1 997
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp