Engagerad i din BK?

movi

Trådstartare
Hur engagerad är du i din BK med ideellt arbete? Man läser/hör att det är svårt att få folk till styrelsen/tävlingar/sektorer mm.
Jag själv är köksansvarig på min BK. Så jag fixar allt till kurser/tävlingar/inköp mm, ja allt som hör köket till.
 
Hur engagerad är du i din BK med ideellt arbete? Man läser/hör att det är svårt att få folk till styrelsen/tävlingar/sektorer mm.
Jag själv är köksansvarig på min BK. Så jag fixar allt till kurser/tävlingar/inköp mm, ja allt som hör köket till.
:o jag vågar inte ens börja träna på mitt BK igen eftersom jag vet att jag inte har tid att engagera mig ideellt. Just nu lägger jag i genomsnitt 10-15 h i veckan i en annan förening som inte har med hundar att göra. Alltså väljer jag privata kurser, betalar lite mer och slipper ha dåligt samvete.

Rent generellt är det svårt att få folk att engagera sig, jag jobbar med det varje vecka. Får lite utbrott ibland för att folk tar saker och ting förgivet, tar ett djupt andetag och jobbar vidare. ;) Men det är synd att det är så här, jag skulle vilja kunna åka och träna, ställa upp någon gång ibland och kunna säga nej när jag inte vill och orkar. Men jag har väldigt svårt att säga nej tyvärr.
 
Jag är väldigt aktiv i min hundklubb. Problemet är att idag är många beredda på att betala för saker. De tänker att eftersom de betalar ska de inte göra något ideellt. Till sist finns det bara folk som vill betala men ingen som gör jobbet. Och anställer man folk för att göra jobbet blir priset så högt att ingen vill betala.

I min styrelse sitter det tre (!) personer som kräver att de ska börja få ersättning för bl.a. möten och för gjort jobb eftersom "det är ju inte direkt kul att göra det här". Hela poängen med ideellt arbete försvinner ju i såna fall. De kommer inte att sitta kvar i år tack och lov.
 
Inte BK men schäferhundklubb
Sekreterare i lokalklubben och jag förväntar mig att gå in som suppleant i distriktsstyrelsen efter årsmötet idag.
Sen är jag valberedningens förslag som sekreterare för SBK distriktet.

I lokalklubben är jag den som drar i ALLT utom köket. Klubben har varit lite vilande sedan förra ordförande gick bort och det är minst sagt segstartat.
Men jag fick till ett BH prov under hösten och i år ska vi ha UHP, BH och ett IGP/BSL prov. Jag vet att jag kommer få göra allt jobbet och sedan bara delegera ut specifika uppgifter att göra under provdagarna. Det är ok just nu men till 2020 kommer jag inte driva så hårt. Mest för att jag själv inte kommer "behöva" proven för egen del.
 
Min man är ordförande och jag hjälper till på agility och rallylydnadstävlingar. Jag är också hjälpinstruktör (inte så avancerat 😜) på agilitykurser. Jag gillar föreningslivet om man är ett roligt gäng. Hjälper gärna till på tävlingar när våra hundar tävlar.
Tidigare var jag tävlingsansvarig i min ridklubb, satt i styrelsen i över 10 år, men det blev för stort och för mycket jobb. Försakade ibland mina egna barns tävlingar, och det var det inte värt. Slutade när det kom in personer i styrelsen som hade en annan syn på ideellt arbete och inte var beredda att lägga speciellt mycket tid. Då såg jag heller ingen anledning att slita. Tog av mig koftan och började säga nej.
 
Sitter med i agilitystyrelsen samt driver min BK's ungdomsgrupp tillsammans med en annan.
Det räcker väl för mig men hjälper till på alla hörn där det behövs på klubben.
 
Jag skulle kunna bli mycket bättre. Jag hjälper till på en del tävlingar men skulle kunnat göra mer faktiskt. Är bara bekväm av mig :/
 
Jag hjälper till som funktionär på arrangemang så gott jag kan, gör lite grovjobb på klubbstugan, försöker vara med och arrangera lite grejer och sådant, men jag är inte särskilt drivande. Håller ideella kurser plus en del event för andra ideellt engagerade några gånger per år, men jag håller även kurser mot betalning. Har varit tillfrågad om att sitta i styrelsen men jag tycker inte det funkar ihop med mitt företag (risk för intressekonflikt) plus att jag är riktigt dålig på att hantera folk när det blir mer snack än verkstad, och den sortens humör är inget som någon tjänar på.

Jag kunde/borde helt klart göra mer, samtidigt gör jag nog så mycket jag klarar av... De allra flesta gör ingenting (några gör sin beskärda del och några gör ohyggligt mycket!) och det tror jag är den verklighet vi måste anpassa oss till.

Jag får alltfler förfrågningar om att hålla kurser på andra klubbar, men ofta backar de när de får veta mina priser (som är minst sagt rimliga och med sympati för hur klubbarna fungerar). De har inte folk som kan hålla kurser ideellt men vill fortfarande kunna hålla ideella priser...
 
Är engagerad i vår Schäferhundklubb där vi tränar.
Jag hjälper till på plan som grupp vid prov. Om inte maken tävlar. Då är jag i kök/servering.
Vid träningar är jag behjälplig med det man önskar. Tex grupp, störning mm
Maken är mer engagerad då han är skyddsträningsfiggurant på samtliga träningar. Han är även spårläggare på tävlingar klubben arrangerar (om han inte tävlar själv) och provledare vid prov.
 
Jag sitter i styrelsen för boxerklubbens västra lokalområde. Blev tillfrågad om att sitta i styrelsen på den lokala BK:n också och hade gärna hjälpt till med det, men sitter också i ridklubbens styrelse så jag fick dra gränsen där. Hade kunnat göra lite mer om jag hade haft körkort, men nu tar alla engagemang upp både min och makens tid, så måste begränsa mig. Som tur är jobbar vi hemifrån.
 
Inte alls just nu men däremot i rasklubben. Sitter med i styrelsen för ett lokalområde och i flera kommiteer. Försöker ställa upp som funktionär på klubbens tävlingar men ofta krockar de med mitt jobb eller egna tävlingar.
 
Ansvarig och sammankallande för tävlingssektorn, funktionär på tävlingar, engagerad i klubbens öppna träningar osv.
 
Kul att läsa att flertal är engagerade i sin BK eller rasklubb. Jag har nyligen bytit klubb, till en som legat lite i dvala men börjar komma igång med gruppträningar/kurser. I förra klubben var jag även köksansvarig och la ibland tävlingsspår. I denna klubb är jag då köksansvarig och har även dragit igång en liten spårgrupp.
 
Jag håller i rallylydnaden på min klubb: håller grundkurser (är allmänlydnadsinstruktör) och är tävlingssekreterare. Jag har inga problem med att få hjälp, men om jag skulle hoppa av undrar jag om någon annan tar över.

I stort sett är det samma strävsamma gäng som drar runt det mesta, när någon vill sluta/göra uppehåll blir det nästan panik, det finns ingen som vill ta över.
 
Jag håller i rallylydnaden på min klubb: håller grundkurser (är allmänlydnadsinstruktör) och är tävlingssekreterare. Jag har inga problem med att få hjälp, men om jag skulle hoppa av undrar jag om någon annan tar över.

I stort sett är det samma strävsamma gäng som drar runt det mesta, när någon vill sluta/göra uppehåll blir det nästan panik, det finns ingen som vill ta över.
Precis. Folk vill inte jobba ideellt. Det är som på ridskolor, där barn för köade för att mocka boxar, men nu vill de typ bara rida och tävla.
 
Jag sitter i styrgruppen för den största aktivitetsgruppen inom Svenska agilityklubben och samt är funktionärsansvarig för en av de största inomhustävlingarna i agility.
 
Jag är sekreterare i klubben och jag startade upp rallylydnadskommitten förra året och är även sammankallande för den. Har gått grundmodulen och siktar på att bli rallylydnadsinstruktör på ett par års sikt. Vi är tillräckligt många engagerade i klubben för att det inte ska bli alltför tungt för någon, i alla fall just nu.
 
Är inte alls engagerad i min BK längre för jag har inte tid, men åkte på att vara suppleant i rasklubbens lokalområde idag ;)
Är webmaster där sedan innan.
 
Är mycket engagerad i rasklubben och måttligt engagerad i min lokala brukshundsklubb. Sitter i styrelsen på båda. Försöker hjälpa till vid flera tävlingar varje år på den lokala BK, tänker att om jag vill tävla så bör jag vara funktionär för det är andra som är det när jag tävlar och utan dem skulle inte jag få tävla. Agility är smidigt då de ofta går att vara funktionär och tävla samma dag. Har även varit hjälpinstruktör på kurs och skulle vilja utbilda mig till instruktör och hålla någon egen kurs varje år men just nu är inte läge för det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Med lite mer information om arbetsförmågetest och vägen till arbete. När jag kom på plats, var det folk som själva var "inskrivna", som...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Hej! Jag pluggar i Skåne och det är väldigt lite häst i mitt liv för tillfället. Jag är därför sugen på att engagera mig i en ridklubb...
Svar
1
· Visningar
670
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp