Bukefalos 28 år!

Engångsplast förbjuds i EU från 2021

Då hoppas jag verkligen att den helt onödiga plastförpackandet av tidningar och tidskrifter som kommer med posten också upphör!
Alltså posten vill jag gärna få, som nu fem dagar i veckan, men tidningarna kan få vara utan plast.

Det är ett rätt nytt fenomen. De flesta veckotidningar kom utan "plastkläder" långt in på 1990-talet. Så började någon/några, och nu har de flesta plast runt sig. Några är fortfarande plastfria.
T.o.m. vissa dagstidningar har plast på sig.

Jag misstänker att det kommer sig av att man samförpackar diverse reklambrev, och fakturor med tidningen/tidskriften.

När faktura behöver skickas, så kan man slå in tidningen i papper istället.
Reklamlapparna kan häftas i tidningen. Kunde man det på 1980-talet, så har jag svårt att förstå, att det inte skulle gå nu.
 
Men är inte dessa papptallrikar och muggar klädda med plast i någon form på insidan? Jag tänker att den plasten på själva takeaway-muggen inte är så mycket att orda om i sammanhanget engångsartiklar helt i plast, men jag tänker produktion av tetraförpackningar och alla dessa pappersprodukter med ett ytskikt som då inte är absorberande - är inte det plast och jag tänker ren kemikaliehantering i produktionsledet? Nån som vet?

Det finns t.ex. miljöbägare (muggar) med beläggning i PLA och CPLA. Det är biologiskt nedbrytbart och tillverkat av t.ex. sockerrör eller majsstärkelse.
 
Är det någon som har en bra idé för när man handlar frukt och grönt, istället för att plocka i de små plastpåsarna?
Förutom att lägga det löst i korgen/vagnen?
 
Är det någon som har en bra idé för när man handlar frukt och grönt, istället för att plocka i de små plastpåsarna?
Förutom att lägga det löst i korgen/vagnen?
För 30 år sedan när en handlade frukt och grönsaker i saluhall eller vid torghandel fick man alltid varorna i papperspåsar. För 20 år sedan fick man fortfarande kött och ost inslaget i papper och inte i plast som idag när en handlade vid delidiskarna i vanliga matvaruaffärer.
 
Ang tetrapack så är de "värre" än rena plastförpackningar iaf om man utgår från resursavändning vid återvinning. Det går åt stora mängder energi för att skilja kartongen från plastskiktet.
 
Utan att ha läst på källnivå så tror jag ändå att det måste finnas rätt tydliga avgränsningar i ett sådant förbud. Exempelvis skulle inte sjukvården ha möjlighet att på så kort tid ställa om till en verksamhet utan ”engångsartiklar av plast” i en vid bemärkelse.
 
Jag ser fram emot alla lösningar som får tas fram för att lösa tex de "problem" som togs upp i den här tråden, blir spännande att se! Man kommer ju på en massa saker som har plast som man inte tänker på i vardagen.

Förresten, sugrör. Jag har läst att det finns alternativ till de i plast som finns idag men vet inte vad de är? Papper fungerar väl inte så bra i kombination med vätska?
 
Om man inte vill virka själv så finns det massor av "produce bags" att köpa.
Dum fråga men tvättar man dem mellan användningarna? Går det inte åt med vatten då istället? 🤔


Papper lät smart för min del, men samtidigt blir jag rädd att man blir mera beroende av papper samtidigt som att man pratar om att inte hugga ned träd ... eller blandar jag ihop äpplen och apelsiner nu?
 
Förresten, sugrör. Jag har läst att det finns alternativ till de i plast som finns idag men vet inte vad de är? Papper fungerar väl inte så bra i kombination med vätska?
De jag har stött på är gjorda av någon slags papper. Men hur det kan tänkas fungera överlåter jag till någon annan att förklara :D
 
Jag ser fram emot alla lösningar som får tas fram för att lösa tex de "problem" som togs upp i den här tråden, blir spännande att se! Man kommer ju på en massa saker som har plast som man inte tänker på i vardagen.

Förresten, sugrör. Jag har läst att det finns alternativ till de i plast som finns idag men vet inte vad de är? Papper fungerar väl inte så bra i kombination med vätska?
Jag har sugrör av glas och av metall, visserligen inga engångsgrejer men metallsugröret kan en ju ha med sig i väskan utan att det går sönder. :)
 
Ang tetrapack så är de "värre" än rena plastförpackningar iaf om man utgår från resursavändning vid återvinning. Det går åt stora mängder energi för att skilja kartongen från plastskiktet.
Huh. Hur gör man med mjölkpaket? Eller juice flaskorna osv. Glasförpackningar? Räknas de som engångsartiklar?
(Eller för all del, alla plastflaskor man använder idag. Eller de kanske inte räknas som engångsartiklar de som går att panta?)
 
De jag har stött på är gjorda av någon slags papper. Men hur det kan tänkas fungera överlåter jag till någon annan att förklara :D
Har du använt någon själv? Jag har inte haft den möjligheten så jag är nyfiken på hur de är att använda. Uppenbarligen så ska de fungera iallafall :laugh:
 
Ang tetrapack så är de "värre" än rena plastförpackningar iaf om man utgår från resursavändning vid återvinning. Det går åt stora mängder energi för att skilja kartongen från plastskiktet.
Det var ungefär så jag tänkte med min fråga.

Men vad jag förstår av detta beslut, handlar det i stora drag också om att industrin kommer ha något slags ekonomiskt ansvar för det restavfall som blir av sina produkter. Det är ganska klart vilka produkter just detta beslut handlar om får jag uppfattnin som.
 
Jag ser fram emot alla lösningar som får tas fram för att lösa tex de "problem" som togs upp i den här tråden, blir spännande att se! Man kommer ju på en massa saker som har plast som man inte tänker på i vardagen.

Förresten, sugrör. Jag har läst att det finns alternativ till de i plast som finns idag men vet inte vad de är? Papper fungerar väl inte så bra i kombination med vätska?
Det finns sugrör i metall
 
Jag har sugrör av glas och av metall, visserligen inga engångsgrejer men metallsugröret kan en ju ha med sig i väskan utan att det går sönder. :)
Jag tänkte på tex mcd, de ger ju i praktiken bort massor med sugrör i plast (Jag får skamset erkänna att jag gillar att använda dem då :o Jag är en av dem som tuggar på änden :angel:) - jag tror inte att de säljer dem i metall sen (inte så lönsamt), tror du att de slutar med sugrör helt då? Fast nu kom jag på att de där plastlocken som de använder blir ju knappast godkända heller att använda då, men det går väl att tillverka i samma material som resten av muggen. Blir nog papper ... vilket är ju bra, jag blir vansinnig ibland på dessa muggar som kommer från mcd och skräpar ute i naturen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp