Bukefalos 28 år!

Engångsplast förbjuds i EU från 2021

Huh. Hur gör man med mjölkpaket? Eller juice flaskorna osv. Glasförpackningar? Räknas de som engångsartiklar?
(Eller för all del, alla plastflaskor man använder idag. Eller de kanske inte räknas som engångsartiklar de som går att panta?)
Från natursidan.se

"Förbudet gäller bland annat för plastbestick och tallrikar, tops, sugrör och ballongpinnar. Det innebär också krav på minskad plastmängd för engångsartiklar för mat och dryck. Dessa produkter måste minska med 25 procent till år 2025. Plasten i cigarettfimpar måste reduceras med 50 procent till år 2025 och med 80 procent till år 2030. Dessutom ska 90 procent av alla plastflaskor återvinnas till år 2025"
 
Är det någon som har en bra idé för när man handlar frukt och grönt, istället för att plocka i de små plastpåsarna?
Förutom att lägga det löst i korgen/vagnen?

Jag har åtm börjat återanvända dem. Kände mig så korkad när jag kom på det. Har ju i en massa år alltid haft rejäla matkassar och köper de i plast någon enstaka gång om året. Frukt o gröntpåsen har jag dock alltid direkt sorterat som plastförpackning när jag packat upp för den har inte hållit att samla plast i ens. Nu lägger jag dem tillbaka i mina matkassar så de är med till affären igen alltid :)
 
Det var ungefär så jag tänkte med min fråga.

Men vad jag förstår av detta beslut, handlar det i stora drag också om att industrin kommer ha något slags ekonomiskt ansvar för det restavfall som blir av sina produkter. Det är ganska klart vilka produkter just detta beslut handlar om får jag uppfattnin som.
Åh, finns det någon slags lista över produkter? Jag blir nyfiken.

Edit: never mind, ser att du svarat redan med något liknande.
 
Från natursidan.se

"Förbudet gäller bland annat för plastbestick och tallrikar, tops, sugrör och ballongpinnar. Det innebär också krav på minskad plastmängd för engångsartiklar för mat och dryck. Dessa produkter måste minska med 25 procent till år 2025. Plasten i cigarettfimpar måste reduceras med 50 procent till år 2025 och med 80 procent till år 2030. Dessutom ska 90 procent av alla plastflaskor återvinnas till år 2025"
Tack! :up:

Jag undrar hur de tänker minska på plastmängden för matförpackningar.. Jag tror att mycket kan göras där. Jag blir faktiskt ibland förfärad över hur mycket som används på jobbet. Jag jobbar som vaktmästare så jag ser soprummet ofta och så ser man ju köket efter bara en lunch. Det finns kärl för plast, papper och mat för sig vilket är ju bra. Men man ser verkligen hur mycket plast som går åt, den blir full varje dag tror jag :crazy: Men det är inte så märkligt, den mat/mackor som finns att köpa är ju till 90% alla skyddade i plast.
 
Den här tråden påminner mig när jag idag irriterat såg en plastbytta med tom vindruveklase i - i soptunnan för endast papper :banghead: Mat ska inte slängas där alls men plastbyttan kunde slängas i soptunnan som stod alldeles intill..! (De räknas visst till brännbart hos oss.)
Ni anar inte hur mycket folk slänger i fel kärl!

För övrigt så kan jag informera att kuvert och postits inte räknas till papper, de har lim på sig - good to know :D
 
Förresten, förpackningar åt andra saker då? Som teknik eller ikeavaror osv. De slängs ju mest efter man packat upp dem, jag vet ingen som återanvänder dem. Dvs plasten som skyddar ytorna. Borde de inte räknas till?
 
Dum fråga men tvättar man dem mellan användningarna? Går det inte åt med vatten då istället? 🤔


Papper lät smart för min del, men samtidigt blir jag rädd att man blir mera beroende av papper samtidigt som att man pratar om att inte hugga ned träd ... eller blandar jag ihop äpplen och apelsiner nu?

Jag tvättar om de blir smutsiga. Och det blir de i regel inte så snabbt.
 
Förresten, förpackningar åt andra saker då? Som teknik eller ikeavaror osv. De slängs ju mest efter man packat upp dem, jag vet ingen som återanvänder dem. Dvs plasten som skyddar ytorna. Borde de inte räknas till?

Jag gillar Ikea för de märker allt förpackningsmaterial med hur det ska sorteras!
 
Har du använt någon själv? Jag har inte haft den möjligheten så jag är nyfiken på hur de är att använda. Uppenbarligen så ska de fungera iallafall :laugh:
Ja, jag har fått det på några ställen! Tycker inte att man märker någon större skillnad faktiskt. Det känns ju lite annorlunda förstås, men inte annars. Å andra sidan är jag ingen sugrörstuggare, så hur det funkar med den biten kan jag inte redogöra för!
 
Ja, jag har fått det på några ställen! Tycker inte att man märker någon större skillnad faktiskt. Det känns ju lite annorlunda förstås, men inte annars. Å andra sidan är jag ingen sugrörstuggare, så hur det funkar med den biten kan jag inte redogöra för!
Man blir nyfiken på hur det funkar ... papper har ju en tendens att bli trasigt när det blir blött :laugh::D
 
Jag tänkte på tex mcd, de ger ju i praktiken bort massor med sugrör i plast (Jag får skamset erkänna att jag gillar att använda dem då :o Jag är en av dem som tuggar på änden :angel:) - jag tror inte att de säljer dem i metall sen (inte så lönsamt), tror du att de slutar med sugrör helt då? Fast nu kom jag på att de där plastlocken som de använder blir ju knappast godkända heller att använda då, men det går väl att tillverka i samma material som resten av muggen. Blir nog papper ... vilket är ju bra, jag blir vansinnig ibland på dessa muggar som kommer från mcd och skräpar ute i naturen.

Vet inte riktigt om någon svarat. Menmen här i Västerås på ena McDonaldes har de sugrör i papp, så där är svaret :up: . Funkar helt ok, men lite ovant. Dock är plastvarianter tyvärr mer gnagbara enligt mig :o:laugh:
 
Jag ser fram emot alla lösningar som får tas fram för att lösa tex de "problem" som togs upp i den här tråden, blir spännande att se! Man kommer ju på en massa saker som har plast som man inte tänker på i vardagen.

Förresten, sugrör. Jag har läst att det finns alternativ till de i plast som finns idag men vet inte vad de är? Papper fungerar väl inte så bra i kombination med vätska?

Vi har sugrör av papp på resturanger och pubar här på ön. Det gäller att dricka fort!

Finns även i bambu eller rostfritt stål men ingen jag vet gillar dom pga "hur vet man att de är rena inuti/diska dom
 
Det är helt rätt väg att gå! Jag tycker att man får absurda mängder plast varenda gång man köper med sig mat. Jag är ju noga att sortera, men vad jag förstått så är det inte speciellt många som sorterar plast hemma. Enbart 40% av förpackningsplasten i Sverige når en återvinningsstation. Och vi kan bara återvinna cirka 40% av det..
Jag stör mig på att endel av den plast som lämnas in på återvinningsstationerna inte ens kommer i närheten av återvinning. Jag sorterar plasten även i stallet vilket jag ser som självklart, det blir en del plast därifrån på ett år bara med det nät som är runt rundbalarna och den plast som är runt torvbalarna men, när plasten lämnades in fick vi höra att den ska gå som brännbart?! Varför? Det var inte så att det var slarvigt sorterat, att det var smutsigt eller så och de kollade inte ens utan det skulle bara i brännbart (på bemannad återvinningsstation). Vet du varför? Någon annan kanske vet? De kunde inte ge något svar ens på varför eller hur jag kunde sorterat istället och jag blev såpass osäker att jag inte vågar lämna det på en obemannad station om det nu verkligen är så att den inte går att återvinna så vill jag ju inte riskera att en hel container med plast bränns bara för att jag har sorterat fel. Jag har utgått ifrån att mjukplast är mjukplast oavsett vad det har använts till men så kanske det inte är? Eller kan det vara så illa att vissa återvinningsstationer bränner all plast?
 
Vet inte riktigt om någon svarat. Menmen här i Västerås på ena McDonaldes har de sugrör i papp, så där är svaret :up: . Funkar helt ok, men lite ovant. Dock är plastvarianter tyvärr mer gnagbara enligt mig :o:laugh:
Vi har sugrör av papp på resturanger och pubar här på ön. Det gäller att dricka fort!

Finns även i bambu eller rostfritt stål men ingen jag vet gillar dom pga "hur vet man att de är rena inuti/diska dom
Men åh :cry: Jag som gillar att ta min tid och bita ihop sugröret :o Får kanske lära av mig den vanan :cautious:
 
Jag stör mig på att endel av den plast som lämnas in på återvinningsstationerna inte ens kommer i närheten av återvinning. Jag sorterar plasten även i stallet vilket jag ser som självklart, det blir en del plast därifrån på ett år bara med det nät som är runt rundbalarna och den plast som är runt torvbalarna men, när plasten lämnades in fick vi höra att den ska gå som brännbart?! Varför? Det var inte så att det var slarvigt sorterat, att det var smutsigt eller så och de kollade inte ens utan det skulle bara i brännbart (på bemannad återvinningsstation). Vet du varför? Någon annan kanske vet? De kunde inte ge något svar ens på varför eller hur jag kunde sorterat istället och jag blev såpass osäker att jag inte vågar lämna det på en obemannad station om det nu verkligen är så att den inte går att återvinna så vill jag ju inte riskera att en hel container med plast bränns bara för att jag har sorterat fel. Jag har utgått ifrån att mjukplast är mjukplast oavsett vad det har använts till men så kanske det inte är? Eller kan det vara så illa att vissa återvinningsstationer bränner all plast?
Jag VET inte, men jag TROR att den inlämnade plasten sorteras. Det går bara att återvinna ca 40% av den inlämnade plasten pga att olika plaster innehåller blandningar av olika ämnen (typ ftalater, bromerade flamskyddsmedel osv) och färger som gör att dom är svåra att återvinna.

Våran stora återvinningsstation har "bara" brännbart och så en liten behållare för förpackningsplast. Så all annan plast bränns, inklusive allt från stallet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp