Bukefalos 28 år!

Engångsplast förbjuds i EU från 2021

Bor man vid strandkant med trafikerade färdvatten får man plockar sopor. Ofta.
Eller vid en väg/promenadstråk/naturreservat. Jag är rätt säker på att det inte är jag som kastar ut plastskräp eller ölburkar i min trädgård ändå dyker det upp mycket där :meh:. Och jag plockar skräp på nästan varje promenad (som inte är mitt skräp då så att säga), vilket är himla dåligt att det behövs med tanke på att jag ofta går i ett naturreservat. Men nej, naturreservat är inte heller skonade från nerskräpning :down:
 
Bor man vid strandkant med trafikerade färdvatten får man plockar sopor. Ofta.

Jag bor visserligen inte i Sverige, men tyskarna är ju också ganska ordningsamma ab sig. Trots det ligger det massor av skräp överallt. Om man börjar titta efter det märker man att man ofta varit blind för det innan (trots att jag själv aldrig kastat mitt skräp i naturen).
 
Hm tänkte inte på det.
Fast de kanske inte slutar att sälja plastfolie, det var inte så tydligt att de ingick i listan?

Näe, jag läste faktiskt inte listan så noga. Plastfolie av tatueringsskäl var det enda jag kunde komma på att jag skulle sakna, av engångsartiklar i plast :)
 
Ang tetrapack så är de "värre" än rena plastförpackningar iaf om man utgår från resursavändning vid återvinning. Det går åt stora mängder energi för att skilja kartongen från plastskiktet.
Fast att tillverka en förpackning av återvunnen kartong kräver bara en tredjedel av energin jämfört med att tillverka en kartongförpackning från början. Plast vinner ytterst sällan ur ett livscykelperspektiv.
 
Näten och plasten från ensilage balarna är långa plast ”remsor” som fastnar i sorterings maskinerna och då blir det stopp. Där av i brännbart.

Men bättre att elda våra egna sopor som är sorterade än de osorterade sopor som importeras bla från italien till en del värmeverk i vårt land.
Ja fast fortfarande handlar det inte om ensilageplast. Jag har ingen ensilageplast, använder inte ensilage utan har hela tiden pratat om plasten runt torv och näten runt rundbalar.
 
Tänker också att vissa matförpackningar redan idag inte innehåller plast, bestruken kartong borde kunna fungera bra rätt långt...
 
Ja fast fortfarande handlar det inte om ensilageplast. Jag har ingen ensilageplast, använder inte ensilage utan har hela tiden pratat om plasten runt torv och näten runt rundbalar.


Näten är samma långa bitar som ensilage plasten eller? De fastnar i sorterings maskinerna. Då blir det stopp.
Vi brukarde få lägga de näten i brännbart. Vi samlade i plastsäckar.

Plasten på torvbalar, menar du vanliga som typ granngården säljer?
Lägg i plastsäckar och kasta i plast alt brännbart.
Lite olika på olika återvingings centraler.

Men har du verksamhet/ företag ska plasten till insamlingen av jordbruksplast.
 
All silageplast ska lämnas in på en speciell retur som är öppet ett par dagar om året. Återvinningscentraler får inte ta emot.
 
Och framförallt tror jag folk börjar ställa om redan nu innan förbudet införs. Jag själv gör det absolut! Ska genast leta andra bomullspinnar till exempel :D

Jag är som vanligt pessimist när det gäller människors beteenden.
Jag tror att några kommer att ändra innan förbudet införs.
Men jag tror att nyheten passerar obemärkt förbi de flesta, och de flesta som köper de aktuella produkterna kommer att fortsätta att göra det tills de försvinner i butik. Och när det händer, kommer de individerna att bli arga...
 
Jag ser fram emot alla lösningar som får tas fram för att lösa tex de "problem" som togs upp i den här tråden, blir spännande att se! Man kommer ju på en massa saker som har plast som man inte tänker på i vardagen.

Förresten, sugrör. Jag har läst att det finns alternativ till de i plast som finns idag men vet inte vad de är? Papper fungerar väl inte så bra i kombination med vätska?

Sugrör är det ju rätt OK att förbjuda rakt av i detaljhandeln. Ingen behöver sugrör till vardags.
De individer som verkligen behöver sugrör skulle kunna få hjälp med beställning av hjälpmedel via sjukvård eller kommun.
 
Jag har åtm börjat återanvända dem. Kände mig så korkad när jag kom på det. Har ju i en massa år alltid haft rejäla matkassar och köper de i plast någon enstaka gång om året. Frukt o gröntpåsen har jag dock alltid direkt sorterat som plastförpackning när jag packat upp för den har inte hållit att samla plast i ens. Nu lägger jag dem tillbaka i mina matkassar så de är med till affären igen alltid :)
Jag använder mina när jag städar kattsandlådan. Väldigt bra påsar faktiskt, när de inte gått sönder i botten.
 
Hörde någon butik som uppmanade till att man kunde få ta kompostpåsarna till frukt/grönt. Eftersom man ändå hämtar dem i butik så känns det ju som ett bra alternativ

Eftersom jag använder sådana påsar till kattsanden, köper jag hel rulle med jämna mellanrum. Lokala konsum tar omkring tjugo kronor för en ny rulle. Jättebra att ha till mycket. Inklusive i kylen (har nog inte haft plastfolie på tio år tror jag), och sedan till kattsanden.
 
Eftersom jag använder sådana påsar till kattsanden, köper jag hel rulle med jämna mellanrum. Lokala konsum tar omkring tjugo kronor för en ny rulle. Jättebra att ha till mycket. Inklusive i kylen (har nog inte haft plastfolie på tio år tror jag), och sedan till kattsanden.
Här handlade det dock om papperspåsarna som delas ut till hushållen, de är ju gratis :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp