Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om du inte är stilla i handen och inte har en stadig kontakt så blir resultatet små ryck i hästens mun som är otroligt skarpa, ofta skarpare än en kontakt som är stadig om än lite ojämn. Kanske därför hon ville att du skulle korta tyglarna.
Vad gäller en nosgrimma så vet jag inte om en engelsk nosgrimma stabiliserar bettet men den avlastar munnen. När du drar i tygeln så trycker bettet på underkäken. För att underkäken inte ska glappa helt öppen så måste hästen aktivt hålla munnen stängd - det skapar spänningar. Man kan prova själv att bita ihop en längre stund... (Jag fick skäll av min tandläkare sist för att jag biter ihop för mkt och det kan leda till huvudvärk. Jag skulle inte bli förvånad om en häst med spänd käke också kan få ont i huvudet) Om man har en nosgrimma - engelsk eller annan som är rätt anpassad så tillåter den att hästen tuggar på bettet, men den stöttar också upp underkäken så att hästen kan slappna av i munnen utan att leden som öpnnar och stänger käken blir belastad.