Engelsk nosgrimma

Sv: Engelsk nosgrimma

Om du tittar på detta helt NYA träns så ser du flärpen som sitter under den fyrkantiga "ringen" som remmen löper genom....
32305429.jpg

Här ser du hur den flärpen viker sej inåt mot hästens mun när det har använts ett tag...
32305430.jpg

Aha okej, du menar så... Det kanske är förklaringen till att jag inte har sett det: Mina träns är rätt nya båda två (som har denna nosgrimman alltså). Får hålla utkik efter det :)

den flärpen och remmen tog jag också bort med en gång.
Rider jag med nosgrimma så är det engelsk som sitter mycket löst.
I senaste islandshästen var det en mycket bra artikel om en clinic för Gerd Heushmann. Dressyrryttare och veterinär.Hans motto rid från sadeln inte från bettet.
enligt undersökningar så Gör en hårt/ normal spänd nosgrimma att hästen låser käken och kan då inte slappna av i nacken och jobba på rätt sätt. Hästen böjer hela halsen går bakom lod och på bogarna och går med spända ryggmuskler så som det premieras på dressyr.
Nackens position är mycket viktig för balans och smidighet.
En häst som är stel och styv i ryggen får problem med munnen.
rekommenderar den artikeln.

Jag har gjort så när det varit oundvikligt att ha en annan nosgrimma att jag har skurit bort flärpen och delat på remmen och sytt dit en del på var sida så det har knäppts som en "vanlig" engelsk nosgrimma.

sprang ner till mitt stall o kollade mina träns. endast en av mina med pullback har lite stelare sådana, retsen som är lite "billigare/tunnare" träns har bara typ tunnt skinn som då inte vikt sig inåt, och som jag inte kan tänka mig kan skada. hårdast- mest likt de på din bild är det på ett globusträns utan pullback (med med liten metalgrej där o därmed sådana där flärpar).

och som skrivi tinnan så har jag mkt löst spända nosgrimmor (när jag tävlad ehoppning o hade pullar så var den ofta så lös så den runt nosne lossnad eunder ritten, så numera försöke rjag spänna så den iaf inte lossnar. men som sagt mest engelskt, och då löst oavsett hur dne ser ut under.

Om du inte är stilla i handen och inte har en stadig kontakt så blir resultatet små ryck i hästens mun som är otroligt skarpa, ofta skarpare än en kontakt som är stadig om än lite ojämn. Kanske därför hon ville att du skulle korta tyglarna.

Vad gäller en nosgrimma så vet jag inte om en engelsk nosgrimma stabiliserar bettet men den avlastar munnen. När du drar i tygeln så trycker bettet på underkäken. För att underkäken inte ska glappa helt öppen så måste hästen aktivt hålla munnen stängd - det skapar spänningar. Man kan prova själv att bita ihop en längre stund... (Jag fick skäll av min tandläkare sist för att jag biter ihop för mkt och det kan leda till huvudvärk. Jag skulle inte bli förvånad om en häst med spänd käke också kan få ont i huvudet) Om man har en nosgrimma - engelsk eller annan som är rätt anpassad så tillåter den att hästen tuggar på bettet, men den stöttar också upp underkäken så att hästen kan slappna av i munnen utan att leden som öpnnar och stänger käken blir belastad.

+ Jate Volim

Detta låter ju faktisk som en vettig förklaring. Att hästen ska kunna få lite stöd av nosgrimman, för att kunna ta bettet utan att behöva spänna sig.

Jag ska se om jag jag hittar en engelsk nosgrimma (har märkt att det inte är det lättaste att få tag i), då kan jag ju testa i alla fall och se hur han reagerar.

Men rider jag på helt lång tygel t.ex. i skogen, borde det väl inte ha någon betydelse, eller?

Nej det borde det inte. Tränset blir kanske mer instabilt men det borde hästen inte direkt känna av under skritt på lång tygel. Så länge du inte tar i bettet så borde tränset ligga still ifall det är rätt storlek och modell.

Mvh JV

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Ramona
·
Utrustning Jag skrev ju ett inlägg om hur ni brukar göra då ni behöver hoppa av och leda hästen i träns och fick många bra svar :) Jag har använt... 2
Svar
21
· Visningar
2 871
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite... 2
Svar
23
· Visningar
2 984
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025