Jag har alltid ridit i engelsk sadel men i helgen var jag och red på min gamla häst som hade västern sadel på sej och jag tyckte det var så skönt, satt som en gud i sadeln. Tycker ni att man kan byta till västern sadel bara för att det är skönt eller måste man då rida på det sättet
Du kan rida precis hur du vill i vilken sadel som helst (nja kanske inte hoppa i westernsadel), bara du och hästen trivs. Om du rider ut mycket, kanske långturer också, är westernsadeln kanonbra för det. Du sitter stadigare och sadeln har ju en annan konstruktion på bommen, som gör att din vikt fördelas över en större yta av hästens rygg och därmed blir bekvämare för hästen också.
Vad är det för storlekar på västern sadlarna? På min häst har jag nu 17" med vid bom är det samma eller vad ska man kolla efter för sadel då?
Det finns några gamla trådar om storlekar på western - engelsksadlar, jag saxar lite från vad jag har skrivit tidigare:
Det är inte så himla lätt att förklara och översätta storlekar mellan sadeltyperna. Det är tillräckligt svårt bara mellan olika märken (jmf Stübben och Appaloosa som har olika system), oavsett sadelns användningsområde, men jag gör ett försök. Någon annan får gärna lägga till eller rätta mig.
Sitsen:
Storleken mäts lite olika på western resp. engelska sadlar. Dessutom kan man uppleva samma tum på westernsadel som olika stort beroende på om sitsen är flat eller skålad och om man är lång eller kort. Generellt sett kan man säga:
western 15" = engelsk 16-16,5"
western 15,5" = engelsk 16,5-17,5"
western 16" = engelsk 17,5-18"
Om du är över 170 cm lång bör du i regel ha 16" i sitsstorlek på westernsadel oavsett om du är smal eller fet och vilken storlek du har på engelsk sadel. Om du har en för liten sits och är lång hamnar benen fel. Detsamma gäller om du är kort och skaffar en för stor sadel.
Bomvidd:
Ännu svårare eftersom det varierar en hel del mellan olika märken, bommens form och längd samt hur hästens rygg, manke och bogblad är formade. Det kan t.ex medföra att en smal bom, konstigt nog, kan passa på en bred häst och tvärtom.
Generellt gäller att semiquarter horse-bars = smal bom, ca 29-30" i Zaldi/Stübben, quarter = ca 30-31", full quarter = ca 31-32" etc. Sedan kan bommarna vara modifierade så att t.ex. en semiQH är vidare fram än normalt och därför kan passa på exempelvis en smal häst med breda bogblad.
Om du funderar på att köpa en westernsadel, vänd dig till en westernbutik med kunnig personal eller prova bra begagnade sadlar, gärna med hjälp av en duktig westernryttare. Vanliga ridsportaffärer säljer ibland westernsadlar, men kan sällan något om inpassning. Åtminstone inte de jag har träffat på i min jakt på sadlar. En dåligt inpassad westernsadel är precis lika obekväm för hästen som en dåligt passande engelsk.
Köp inte en ny sadel under minst 5000:- (helst över 8000:-). De billiga sadlarna är tyvärr för det mesta riktiga skitsadlar som passar få hästar och är dåligt gjorda. I värsta fall kan de skada hästen om de har t.ex. skruvar, spikar eller häftor på olämpliga ställen. På de billiga sadlarna har man även sparat in på lädrets kvalitet och hantverket, vilket gör att ryttarens säkerhet äventyras.
Hoppas att det här var till lite hjälp för dig. Fråga gärna mera.