Engelska fullblodsttråden 9

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare Aliil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 819
  • Visningar Visningar 206 469
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Ett litet tips .
Vi har exakt såna lådor till alla våra hästar i hagarna . Skydda helst metall hörnen med kläppar . Det är nämligen lätt hänt att hästen ruckar lite på pallkragarna även om man fäst dem med tvärslå och de förefaller sitta stadigt . Om en krage ruckas , så böjer sig metallkläpparna i hörnen utåt vilket gör att ett täcke eller en grimma kan fastna . Likaså hade vi en häst som snittade upp ert djupt Jack precis ovanför knäleden bak .

Vi har lindat silvertejp runt alla kläppar och det är tre år sen och inga mera incidenter . Mot gnag är det bra att pensla in lite tjära runt överkanten men det ska Isåfall göras när det är varmt och torrt ute så träet "drar in " tjäran och det inte blir kladdigt .

Är ju lite trist när man får skit i en tråd för man longerar sin häst för den är ofräsch (när han nu inte var det.) Men men!

Annars går det bra. Vi har ridit ut - Tog med Hedwig (vovven) för första gången på tur. Gick jättebra. Jag har fortsatt tömköra/longera i djupsnön. Bra för honom med arbete utan en klumpedunsryttare på ryggen. :D Dessutom - nu är det ju typ plusglader och vi har inga vinterpjuck på så det blir mer vila än vanligt. Ska åka till ridhuset någon dag tänkte jag.

Såklart dras vi med klappetiklopp lösa skor och tappskor. Jag har världens mest fantastiska hovslagare som fixar tappskor gratis men eftersom jag egentligen kan det där så har jag nu fixat det själv, vilket känns skönt att inte behöva ringa hovis stup i kvarten. Jag var mest bara rädd i början att han typ skulle dö om jag satte en söm i hans hov men näe. Han är som en vanlig häst på det planet iaf.
Däremot är hans polare lite taskiga mot honom i hagen. Eller ja, dom föser runt honom. Han är lägst i rang. Gör lite ont i mitt hjärtat, fuxen är ju väldigt ranghög och har alltid tagit för sig. Så får man mesproppen PelleKatt i stallet som bara flyttar sig så fort dom andra tittar på honom. Stackars liten! :cry:

Hur går det för er?

Är ju lite trist när man får skit i en tråd för man longerar sin häst för den är ofräsch (när han nu inte var det.) Men men!

Du skrev själv att han såg halt ut + att en sa någon/några (?) dagar senare att han såg halt ut i hagen....
Då frågade jag varför du longerade hästen när det som sagt är det som sliter mest på dem, att gå på volt....

Det var en fråga, inte "kasta skit"...

Själv var jag och hopptränade för Janne Jönsson i fredags och det gick kalas. Har inte hoppat på 5.5 månader så vi var bara med ena dagen (behöver ju inte mörda kotan som förvisso är helt friskförklarad 2 gånger med 8 veckors mellanrum :angel: *nojjig morsa*).
Kotan såg tack och lov fin ut dagen efter å även idag och hästen blev tyvärr ännu mer pepp och glad å busig än innan :p
Hon hade nog saknat hoppning en del och hoppade både kombination och trippelbarr och oxer med stora paket under. Superkul att vara tillbaka igen!

Här rullar allt på i maklig takt! Magen börjar synas på Julie och jag har känt att det finns liv där inne:love::love::love:

No Joke får mest agera fotomodell i mina vinterbilder för att han är så vacker!

I vanlig ordning anar man inte ens att min dam är dräktig... Men så var det sist oxå, så jag ska nog bara vara lugn. Folk trodde ju inte ens på att hon var dräktig när hon var i 10e månaden sist... Hon bär dem högt :) Trodde att hon skulle bli tjockare nu när det var andra gången, men än så länge verkar hon inte visa några tecken på det.

Vad gäller ridningen har hon fått lite oplanerad vila. Jag har blivit sjuk, och har legat däckad hela helgen med feber. Inte alls okey. Hoppas jag blir bättre snart, man måste ju hinna med allt julstök...

Vi har en brorsa till No Joke i stallet :)
Samma mamma.
Supersnygg kille, har hunnit med att vinna en gång...enkelt :p

Du skrev själv att han såg halt ut + att en sa någon/några (?) dagar senare att han såg halt ut i hagen....
Då frågade jag varför du longerade hästen när det som sagt är det som sliter mest på dem, att gå på volt....

Det var en fråga, inte "kasta skit"...

Fast att ens tro att jag skulle snurra min häst i lina runt runt på en liten volt när den är halt tar jag nästan som en förolämpning. Någon form av hästvett har jag iaf. Hade du läst ordentligt hade du sett att den var ohalt och att jag longerar för jag vill se från marken att hästen är helt fräsch - spec iom att han är tre år då vill jag inte bara hoppa upp och rida.
Sen när jag longerar så går vi på en volt som är nästan lika stor som ridbanan (ca 22x50) så det är inga små cirklar direkt.

Men nu har vi rett ut det. :)

Vilka tränare är det som håller till i Angarn förresten? Någon som vet. Jag vill hälsa på PK's lillebror!

Ja han är allt en riktig godbit!

Ja då vet du ju var jag håller hus också ;) varit i det stallet sedan 99

Senast ändrad:

Jisses, jag hade typ glömt bort att denna tråden fanns! :p

Greven pajade ju sitt gaffelband i vänster fram i maj i år. Vet ville först inte ge honom en chans att läka knappt, men det slutade med att han fick gå som konvalescent hemma hos världens bästa hovis över sommaren. Var på återbesök i augusti, och vet trodde knappt sina ögon. Sa att han redan såg bättre ut än hon någonsin trodde han skulle bli, och sa att jag kunde skritta igång honom redan då om jag ville. Jag väntade dock en månad till, för säkerhets skull. NU är vi lite halvt igång, får galoppera max 5 min i taget. Herrn är jätteglad över att få vara igång igen, och är ambitiös som han aldrig förut varit! :)

74223_10152307743400531_1079569606_n.jpg

KL:

Bildbomb från första gången som vi vågade oss på¨att släppa honom i paddan och driva på honom framåt. (Han har ingen vidare respekt för eltråd.. )

version-3c74e5cc246b1e5915086e04f57f37c5

version-bab807080cc591874fb4e9990d908ce6

version-9490d00ee58600bb767c6f8949f84313

version-863c9f812507ae06a8ea324f1cdbcea0

Catch the Cat f 2011
e: Mr Wells - Leader of the Pack

KL

Jag har ju ett fullblod som jag hämtade på Täby, men denna tråd hade jag helt missat! :D

heter den något på K å är fux? Isf är den uppfödd på samma ställe som min :D
hälsade på där i somras och träffade syskon å mamma till min :)
Även samma pappa som min hästs syster :)

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka