- Svar: 76
- Visningar: 6 371
Det svenska fälttävlanslaget på ponny-EM har tappat en ryttare redan innan tävlingarna dragit igång. Engla Westerbergs Magnificent klarade inte mätningen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det svenska fälttävlanslaget på ponny-EM har tappat en ryttare redan innan tävlingarna dragit igång. Engla Westerbergs Magnificent klarade inte mätningen.
Fast nu mätte dom just innan avresa och då var det grönt.Äsch. Gråt ut i media. Bra att det blir rabalder om detta så folk nu på riktigt kan sluta fuska!
Synd om barnet? Ja, kanske. Men det är nog mer förräldrar och tränares fel i så fall som uppmuntrar fusk.
Rätt ska vara rätt. Fortsätt kontrollmät!
Självklart ska rätt vara rätt, men viss trygghet i tidigare gjorda mätningar måste också finnas. Förslaget med en "inmätning" per år som man sedan kan förlita sig på känns väl rimligt. Det är fruktansvärt ledsamt när det är barn det är fråga om och jag tycker att systemet känns alltför "hit or miss" för att vara okej för våra ungdomar.Äsch. Gråt ut i media. Bra att det blir rabalder om detta så folk nu på riktigt kan sluta fuska!
Synd om barnet? Ja, kanske. Men det är nog mer förräldrar och tränares fel i så fall som uppmuntrar fusk.
Rätt ska vara rätt. Fortsätt kontrollmät!
Tycker också att det är skönt att det kontrolleras, känns som det fuskas allt för mycket. Tycker mer synd om den/dom ryttarna som hamnar utanför placering/inte blir uttagen för att en med en för stor ponny går före. Har svårt att tro att ryttarna inte har koll om ponnyn ligger på gränsen/är för stor.
Hade varit intressant att veta vad den mättes till i Sverige och hur stor den var på mästerskapet (samma med dressyrponnyn).
Man måste ju kunna lita på en mätning.
Visst finns det de som fuskar men jag kan tycka att de både är få och knappast så utbrett som folk vill göra gällande. Den största majoriteten är ju ärliga människor som bara vill ha sin häst mätt för tävling.
Har du fått ett papper så ska det gälla, oavsett fusk eller inte.
Har du fått ett papper så ska det gälla, oavsett fusk eller inte.
Det är klart att prislappen för en internationell framgångsrik ponny på 148 cm som är likvärdig en annan på samma nivå på152 cm skiljer sig betydligt, kanske miljonen- jag tror fusket eller om man då säger viljan att mäta ner framgångsrika ponnys på hög nivå som de vet är lite för stora är mkt stor o om det räknas som fusk så är fusket utbrett, sedan att den klicken är förhållandevis liten i förhållande till stora skaran, men det är ju en annan sak.
Så du tycker att en ponny ska ha det måttet som står oavsett höjd bara en vet o mätman skrivit under?
Här mättes en fei ponny på 156 cm ner till 148 cm, gjorde såklart mkt på prislappen. Sedan blev den skadad så det " märktes" aldrig men jag vet hur de gjorde.
Det är ingen hemlighet att många ponnys har glädjemätts av blundande o slarviga mätmän/ veterinärer. Har säkert stramats upp men förr var det ju jättevanligt med D-ponnysar som låg i intervaller 152- och som högst 157 cm.
Självklart! Varför ska vi annars mäta? Varför ska annars en mätman och en veterinär vara där?
Vad som hände förr är ju ganska ointressant när ponnyn ifråga är åtta år och därmed s.k. slutmätt i år.
Bara för att veterinären o mätmannen vet inte att ponnyn inte ridits på en mån, snålfodrats, verkats hårt samt inte fått vatten före besöket. Är det sådana ponnys vi vill ha ut?
Jag tycker det är bra med kontrollmätningar, ja menar de kan ju mäta själv när de köper, var ju en dressyrponny nu som föll trots protester o flertal ommätningar så var den för stor. Tycker du det är rimligt?
Ingen annan kan stå för det beslutet än den som skrivit på intyget. Det är ju det som är essensen i det hela. Om dessa blev anmälda eller på något sätt fått en reprimand så skulle ju problemet bli betydligt mindre. Varför ska de som håller hästen vid mätning eller köper hästen vara de som straffas?
Det finns fortfarande för stora ponnysar på tävlingsbanorna, här har någon har slutmätt glatt eller på en ponny ur kondition och snålmatad. Det är ju inte så att ponnyn är mätt till 149 cm.
Jag tycker att det är helt jäkla orimligt med ständiga ommätningar hipp som happ. Det vore isf bättre att alla ponnyer mättes i början varje år och att SvRF har samstämmiga regler med FEI.