Englas EM-ponny klarade inte mätningen

Hela systemet är ju fucked up. Om en ponny har tävlat internationellt under året, mätts och godkänts flera gånger, och sen helt plötsligt är "för stor"... Borde man inte reagera på hur jäkla märkligt det är då? Har FEI noll tilltro till sin egen mätning?
Som det fungerar nu är ju ett bra sätt att avveckla ponnysporten iallafall. Vem vågar satsa på en ponny när den när som helst kan bli för stor, efter att ha varit lagom i många år? Varenda internationell tävling kan vara det som sätter stopp i karriären, drömmarna och planerna?
Fattar verkligen inte hur FEI tänker med mätningarna. En FEI-slutmätning för internationellt tävlande borde räcka.
 
Hela systemet är ju fucked up. Om en ponny har tävlat internationellt under året, mätts och godkänts flera gånger, och sen helt plötsligt är "för stor"... Borde man inte reagera på hur jäkla märkligt det är då? Har FEI noll tilltro till sin egen mätning?
Som det fungerar nu är ju ett bra sätt att avveckla ponnysporten iallafall. Vem vågar satsa på en ponny när den när som helst kan bli för stor, efter att ha varit lagom i många år? Varenda internationell tävling kan vara det som sätter stopp i karriären, drömmarna och planerna?
Fattar verkligen inte hur FEI tänker med mätningarna. En FEI-slutmätning för internationellt tävlande borde räcka.

Indeed. Särskilt som de allt som oftast mäts hemma innan avresa också för att dubbelcheckas. Absolut att det väl förut, och även på lägre nivå i Sverige idag, fuskas med mätningar. Det tror jag absolut. Men inte att det skulle vara återkommande/storskaligt fusk med internationellt tävlande ponnyer i Sverige idag. Det kan omöjligt vara förklaringen. Snarare är det FEIs system som känns godtyckligt och instabilt. Särskilt i kölvattnet av den mångfaldigt internationellt tävlande hopp-ponnyn som alltid klarat mätningarna tidigare....
 
Detta bevisar ju egentligen bara att en manke inte är vad man förr trodde den var. Att den går att mixtra med borde vara bevis för de flesta att mätmetoden inte är tillförlitlig och att man kan hamna både över och under strecket trots att många vill göra gällande att så inte är fallet och att en mankhöjd under storhästmått alltid är felmätt om den senare visar sig vara större. Det skulle ju i teorin kunna vara tvärtom.


Men det jag beskrev är knappast att mixtra med manken, alltså verka hårt o inte ge vatten ex.

Det är väl att mixtra med höjden?

Och jag tycker det är kontstigt, jag mäter mina och har gjort regelbundet av o till och ingen har varierat sin höjd oavsett. Visst är mätningen jag gör synnerligen amatörmässig men jag gör på samma sätt varje gång.

Och den där dressyrponnyn som har mkt kända föräldrar som var för stor den har om jag inte minns helt fel alltid varit prick 148 cm , är inte det konstigt att en ponny som mäts ( till tdb ska tilläggas) alltid får exakt samma mått? men att ponnysar som är under typ 145 o 147 ja de varierar i sin höjd,nej jag tror det finns väl nitiska mätmän som har i sitt tankes uppdrag att se att så många som möjligt ska kunna krypa in under 148 cm sträcket om de ligger några cm över.
Och om det inte är så , så åker den för höga ponnyn till någon annan....
 
Sist jag var på mätning, i våras, så drog de av 2 cm för skor på en barfotaponny... Den blev maxad C.

Jag åkte själv iväg med en hemmamätt ponny som jag fått till 151 cm, ja som sagt mitt instrument är hemmagjort så jag åkte iväg till en mätstation. Ponnyn var 148 cm. Det tror jag fortfarande inte på.
 
Men där måste man ju som ägare/veterinär eller sällskap kunna säga stop och undra varför och ifrågasätta varför?
Varför gör man inte det?
Menar du mig? Jag hade inget med den hästen att göra, och är väl lite feg antagligen för att inte våga ifrågasätta.
 
Menar du mig? Jag hade inget med den hästen att göra, och är väl lite feg antagligen för att inte våga ifrågasätta.
Aha, det lät som att det var din häst. Ursäkta!

Men sånt borde inte förekomma hur som helst kan man tycka.
Det behöver ju vara konsekventa mätningar, utan skor och måttet är som det är eller med skor där man drar av ett visst mått för skon.
 
Jag åkte själv iväg med en hemmamätt ponny som jag fått till 151 cm, ja som sagt mitt instrument är hemmagjort så jag åkte iväg till en mätstation. Ponnyn var 148 cm. Det tror jag fortfarande inte på.
Och då tar du inte med den på internationella tävlingar antar jag?
Vad har du för förslag på lösning på problemet att man som ryttare/ägare/landslagsledare/köpare/lagkamrat inte kan veta från en tävling till nästa om ponnyn klarar mätningen eller inte? Och inte får veta det förrän mängder med pengar och tid har satsats och står där på startlinjen i ett annat land? Inte kul för dem som inte fått åka heller.
Har något annat land ett mätsystem som Sverige (om vi är sämst i klassen) och FEI kan ta efter?
 
Så då är ”ponnyn” 152...
Ja isåfall.
Men som sagt godkänt mätt i Sverige just innan..
Bara det liksom...
Man måste ju kunna lita på en mätning även i Sverige. (Tror fler länders ponnys var för stora(?) så inte bara i Sverige.

Vem lägger ner den tiden och dom pengarna på att chansa.. dessutom har de ju nu bara tre i laget och tror ingen lagledare tar ut ett potentiellt för stor ponny heller..
 
Och då tar du inte med den på internationella tävlingar antar jag?
Vad har du för förslag på lösning på problemet att man som ryttare/ägare/landslagsledare/köpare/lagkamrat inte kan veta från en tävling till nästa om ponnyn klarar mätningen eller inte? Och inte får veta det förrän mängder med pengar och tid har satsats och står där på startlinjen i ett annat land? Inte kul för dem som inte fått åka heller.
Har något annat land ett mätsystem som Sverige (om vi är sämst i klassen) och FEI kan ta efter?

Jag tänker också att man då börjar köpa ponnys som är så lågt i kategorin som möjligt eller hoppar över till stor häst så fort som möjligt. Vad gagnar det liksom?
Om man hela tiden måste köpa ponny som r så låg i sin kategori som möjligt så är det ju för att man ska ha ”några centimeter över för säkerhets skull” vilket helt motverkar syftet med kategorierna.

Ännu har ingen utom några få här (inklusive jag) ifrågasatt hur man vet att mätarna på FEI är bättre eller mer ärliga. Man slår sig för bröstet i alla länder och påstår sig ha ett svar som ingen annan klarar av att göra....
Alltså, det är ju bara att bestämma och hålla sig till slutmätningen. Hur den görs måste ses över och kanske ändras men en massa jäkla mellanmätningar drabbar BARA ponnyägaren/ryttaren, inte själva mätsystemet, vilket det givetvis borde göra.
 
Men det jag beskrev är knappast att mixtra med manken, alltså verka hårt o inte ge vatten ex.

Det är väl att mixtra med höjden?

Eh, och höjden mäts......?

Att verka hårt och sätta tunna dojjor är väl något jag kan sträcka mig till att hålla med. Men, att inte ge vatten är för att höjden ska bli mindre är att mixtra med manken som sänker sig, eftersom den inte är fast och statisk, som @kryddelydd beskrev.
Är hästen vätskehämmad så är musklerna som håller manken uppe direkt påverkade.
 
Ja isåfall.
Men som sagt godkänt mätt i Sverige just innan..
Bara det liksom...
Man måste ju kunna lita på en mätning även i Sverige. (Tror fler länders ponnys var för stora(?) så inte bara i Sverige.

Vem lägger ner den tiden och dom pengarna på att chansa.. dessutom har de ju nu bara tre i laget och tror ingen lagledare tar ut ett potentiellt för stor ponny heller..
Men mättes den till 148 i Sverige innan eller mättes den till 151 och så drog man bort 1 cm för skorna och sedan spänningscentimetrarna och var nöjd med det? I det senare fallet så har man ju ingenting till godo när man komme rtill tävlingsplatsen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sveriges hopplandslag hade säkrat EM-guldet redan innan sista ryttaren Rolf-Göran Bengtsson hade startat. Lagkamraterna försökte hålla...
Svar
0
· Visningar
237
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Landslagen till VM i sportkörning för ponny och EM i fyrspann för häst är uttagna.
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lena Bredberg, landslagsledare ponnyfälttävlan, har nominerat fem svenska ekipage till ponny-EM i fälttävlan i Le Mans, Frankrike, 27-30...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I dag, tisdag, smyger ponny-EM i Frankrike i gång med invigning, lottning av startordning i lagtävlingarna och besiktning av...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp