- Svar: 76
- Visningar: 6 371
Det svenska fälttävlanslaget på ponny-EM har tappat en ryttare redan innan tävlingarna dragit igång. Engla Westerbergs Magnificent klarade inte mätningen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eller en bit in i tävlingssäsongen. Ingen ide att mäta i början varje år när det finns gott om tid att sänka måttet.
Sedan är det ju ointressant att hålla på att mäta de som ligger väl i ramen för sin kategori, ex 146 cm slutmätt ponny växer sannolikt inte över.
Hur kan du påstå detta? Känner du till ponnyn och ägarna sen innan?
Sedan är det ju ointressant att hålla på att mäta de som ligger väl i ramen för sin kategori, ex 146 cm slutmätt ponny växer sannolikt inte över.
Bara för att veterinären o mätmannen vet inte att ponnyn inte ridits på en mån, snålfodrats, verkats hårt samt inte fått vatten före besöket. Är det sådana ponnys vi vill ha ut?
Jag tycker det är bra med kontrollmätningar, ja menar de kan ju mäta själv när de köper, var ju en dressyrponny nu som föll trots protester o flertal ommätningar så var den för stor. Tycker du det är rimligt?
Och tävlingarna i januari är helt ointressanta eller hur menar du?
Inlägget försvann, vet inte var.
Jo jag kände till ponnyn väl samt ägaren till stallet där ponnyn stod. Och jag vet vilka problem de hade att få ner den och vilka åtgärder de la in. Tycker du det är ett konstigt påståeende?
Inte tro du väl att ponnysar som tävlat internationellt för Sverige och upptäckts vara 157 cm ex är 147 cm hemma?
Inlägget försvann, vet inte var.
Jo jag kände till ponnyn väl samt ägaren till stallet där ponnyn stod. Och jag vet vilka problem de hade att få ner den och vilka åtgärder de la in. Tycker du det är ett konstigt påståeende?
Inte tro du väl att ponnysar som tävlat internationellt för Sverige och upptäckts vara 157 cm ex är 147 cm hemma?
Jag förstår inte......bara för att jag tycker att en mätning är något veterinär och mätare ska stå för eftersom det är de som skriver på så kan jag ju fortfarande inte tycka att det är rimligt att några få människor är så förbannat dumma att de mutar, svälter eller på annat sätt får genom sin häst till ponny.
Inte helt, men generellt mindre attraktiva då det är färre tävlingar.
Första ? obs tävlingen i år för ponny låg väl i slutet av jan ( Halmstad) och den följs ju av fler senare på säsongen.
Har du uppgifter om det?
Nej inte senaste dressyrfallet men det borde gå att skaka fram. Men ville de inte höja lägsta måttet till152? jag får återkomma om det om jag hittar det.
Återkommer redan, hittar inte just den önskan men när de mättes om av Fei så gällde 148 cm och det klarade ingen som var uttagen.
I januari 2018 var det bl.a. Trettonspelen, Baltic cup och Sverigeponnyn-kval. Ganska intressanta tävlingar.
Men problemet är ju att du kan inte veta om det är några få om man ser till den klicken där intresse kan finnas. Det kanske tom är en ganska stor % som slier med olika lösningar för att få ner måtten på gränsfall beroende på hur bra ponnyn är.
Det är ju ganska ointressant ex om en ponny knotar i LB o LA ex.
Har du uppgifter om det?
Jag vet att skimmelponnyn ( int nat ft bla o nat dressyr) från förr va 157 cm, den gick väl aldrig in i ponnysvängen igen efter att det som alla visste uppdagades.
Skimmel? Du menar inte Englas ponny? Är det något som hände förr, innan nya mätreglerna, så är det ju inte relevant idag.Jag vet att skimmelponnyn ( int nat ft bla o nat dressyr) från förr va 157 cm, den gick väl aldrig in i ponnysvängen igen efter att det som alla visste uppdagades.
Jag tycker Lenas förslag om en FEI-mätning av aktuella ponnyer i början av året är bra. Då vet alla vad som gäller..
Jag vet att skimmelponnyn ( int nat ft bla o nat dressyr) från förr va 157 cm, den gick väl aldrig in i ponnysvängen igen efter att det som alla visste uppdagades.