Enhästars eller tvåhästars?

Poison-heart

Trådstartare
Ja - den stora frågan. Har bestämt mig för att byta upp mig från min Värmlandsvagn och jag är sugen på en Cheval, bland annat för step-upen. Frågan är nu om man ska slå till på en enhästars? Jag kör alltid bara en häst och hon är inte speciellt stor (haflinger, d-ponny). Sen har jag inte en jättestor bil heller (Audi a6 avant) som får dra 1500 kg.

För och nackdelar med en och tvåhästars? Vad tycker ni?

Sv: Enhästars eller tvåhästars?

fördel med enhästars; mycket utrymme för hästen, lägra total vikt.
nackdel med enhästars; man kan inte ta med sig foder/spån i transporten, kan inte ha tävlings skåp med sig, finns oftast ingen sadelkammare.

Sv: Enhästars eller tvåhästars?

Vidare fördelar:
  • Det är rätt mkt billigare med ett 1,5-hästars än motsvarande modell i 2-hästars.
  • Man kan lasta tunga hästar på B-körkort (det var därför vi köpte vår 1,5-Ifor. Vi hade en häst på 700 kg och det var svårt/omöjligt att hitta tvåaxlade 2-hästars med tillräckligt med lastvikt kvar för en vanlig bil).
  • De är smidiga! Jag har erfarenhet av precis samma släp i både 1,5 och 2-hästars Henra samt Ifor, och 1,5:orna är så himla nätta o trevliga på alla sätt och vis i jämförelse!
Vidare nackdelar:
  • Man kan inte göra iordning hästen i transporten som man kan i en 2-hästars utan mellanvägg
  • Kanske lite svårare att sälja? Alltså färre potentiella köpare.. (Vi fick dock vår Ifor såld tämligen lätt).

Liknande trådar

Utrustning Jag står i begrepp att investera i en egen hästtransport och har de senaste dagarna läst in mig på allehanda information om aluminium...
Svar
18
· Visningar
3 045
Senast: Novalisa
·
Utrustning Har efter ett par års velande bestämt mig för att nu är det dags att byta bil, jag måste verkligen ha en 4WD! Kör alldeles för mycket...
Svar
3
· Visningar
862
Senast: Fredag
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 640
Senast: moonstruck
·
Ekonomi & Juridik Ja så föll det sig så att min syster blev nya Ridläraren på klubben här hemma.:) Pga att en del hästar sålts av var där jätteont om...
Svar
18
· Visningar
4 446
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31