Enhästars transport

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cosonic
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 696
C

cosonic

Är det någon här som har erfarenhet av enhästars transporter ? Jag har endast B-körkort och det verkar lite onödigt att ha en transport gjord för 2 när jag inte får köra 2 hästar utan att ha körkort för tungt släp...
Har kollat annonser både privat och företag, och det verkar inte precis krylla av enhästars transporter, var får man tag i en ? :confused:
Finns det med boogie ?
Ja det blev mycket frågor, hoppas på svar !

Sv: Enhästars transport

Det finns med boggie. Jag har en enaxlad värmlandsvagn som är nertypad till 930 kg så jag lagligt kan dra med vår tunga Chrysler. Den får lasta 430kg och det är bara 1 av mina hästar som väger mer (450kg) så det duger utmärkt åt oss. Nu har vi en 2 hästars med för att köra de större i.
Undrar om inte Henra har boggie varianten.

De flesta sk tvåhästarstransporterna fungerar endast till ponnyer och inte till stora hästar, dvs du kan inte köra två hästar lagligt även om du har E-kort eftersom lastvikten är för låg. Det finns tom 2-hästars där man knappt får lasta ett stort hbl pga låg lastvikt! :eek:

*trådnappning*

Någon som vet hur det är med de små hästbussarna som man ska kunna köra på B-kort??? Kan man inte lasta två stora hästar i dem heller utan att det blir olagligt???

Hej!

Vi har haft hästar i vad som känns som 100 år ;) och jag har faktiskt bara kört två vuxna hästar i ett tvåhästars släp en gång. Var iof inte vuxna, 1,5 åringar. Annars kör vi sto plus föl utan mellanvägg i tvåhästars.
Jag anser att enhästars släpen är alldeles för trånga för en normalstor hst att åka i. Vi har numera lyxen att ha en B-bil att köra två stora i - mycket rymligare. Om jag vore dig skulle jag nog hellre satsa på ett två hästars, även till en häst. Det är givetvis andra aspekter som ekonomi men jag tror att du förstår vad jag menar.

Mvh / A

Du måste titta på lastvikten oavsett vad du ska köra om det är lagligt eller inte att lasta två stora hästar.

Min eget släp får jag lasta 740 kg, men de flesta släp som man får dra med B-kort kommer inte upp i den vikten.

Senast ändrad:

Jag rekommenderar Ifor Williams 1,5-hästarstransport (sto med föl).
Inuti är den 121 cm bred, vilket räcker alldeles utmärkt även till mitt stora kallblodssto.

Totalvikten på mitt släp är 1400, jag valde själv när det registrerades för en månad sedan. Nu får jag lasta 680 kg, vilket innebär att jag kör lagligt.
Mitt gamla Ifor Williamssläp var ett likadant, en 93-a, men det var inregistrerat på 1300 kg.

Boggie naturligtvis. :) Samt urlastning fram, lastbilsfjädring mm mm.

Läs mer på www.harvidssonochdotter.se

Immer

Jag kan rekomendera Fautras JMS ( sto m. föl )
Jag har en stor häst, högrest (168 mkh) och hon åker utmärkt i denna. Har även haft en på 175 i den och han åkte oxå mycket bra i den.
Vi köpte till så vi fick höjt taket 10cm därför hon står alltid högt med huvudet.

Mått & vikt
Längd 3,05 4,27*
Bredd 1,30 1,87*
Höjd 2,15 2,53*
Vikt (kg) ca 700

* Yttermått

www.fautras-skandinavien.com

Hittade ett fotot där Transporten råkat komma men på ett hörn...

/ Kitara_

Kolla först och främst hur mkt du får dra med din bil, det kan ju vara så att du får dra tyngre än du tror med B-kort. Jag tycker att du ska åka till en butik som säljer hästtransporter och rådfråga dem, de är oftast mkt kunniga och hjälpsamma.

Fick rådet när jag köpte min transport att ta ett "2-hästars" ändå istället för ett "1-hästars", jag tyckte precis som du, varför jag ska ha ett för två när jag alltid bara kan köra en häst. Det som vägde över för mig att ta ett "2-hästars" var att ett "1-hästars" tydligen inte går lika stabilt på väg t ex om det blåser väldigt. Då är ett "2-hästars" stabilare. Sen är det ju nästan alltid så att man har med sig en massa grejjer, hö, strö eller annan utrustning och då kan det vara bra att ha det på andra sidan mellanväggen.

Ang. det här med boggie vs. 1-axlat, jag har hört/läst någonstans att det ska bli lag på att man inte får köra med ett 1-axlat släp så småningom!?? Det var någon EU-anpassning eller nåt. Någon som vet om det kommer att införlivas? Isf är det lite jobbigt att äga ett 1-axlat, eftersom det varken går att bygga om det eller sälja det.

Henra har sin Henra Amazone enhästars, och den är underbar... ljus och luftig, gott om rum för även en stor häst..... de är dessutom jättetrevliga försäljare - pratat med dem flera gånger då jag är intresserad, de är seriösa, jättetrevliga, försöker inte pracka på en nånting, vill gärna att man kommer och hälsar på och tittar osv noga... de har utställnings trailers till reducerat pris ibland, alltså sprillans nya bara att de varit utställda....ring dem och prata med dem!

http://www.henra.se/amazone1.html

Vad jag vet så om det blir aktuellt så kommer det även fortsättningsvis att vara tillåtet att köra med de enkelaxlade som redan finns, däremot så kommer det bara att säljas ny dubbelaxlade.

Jag har ett 1,5-hästars blomert släp och jag är super nöjd med det. Totalvikten på mitt är 1300 kg och egenvikten 600 kg, vilket innebär en lastvikt på 700 kg (kan fås med lägre totalvikt). Det är ett boggiesläp.

Min häst var tidigare svårlastad med i detta släp går han rakt in och står som en ängel. Den inre bredden är 132 cm och höjden 228 cm, så jag förstår inte hur någon kan tycka att de är trånga. Dessutom kommer det mycket bättre efter bilen än de tvåhästarssläp jag tidigare dragit.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
1 335
Senast: tomte
·
Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera... 2
Svar
27
· Visningar
3 021
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
792
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈