Enhästarstransport med lastutrymme.

Blandrastik

Trådstartare
Finns det?

Alltså om du tar ett tvåtonssläp, så får du lik förbaskat i princip aldrig dra två stora hästar. Lastvikten är för liten.

Jag har själv bara en häst, tänker inte dra mer än en häst, men ofta så har jag ju saker med mig. Sadel, mat, annan utrustning.

Varför finns det inte ett släp som storleksmässigt ser ut som ett tvåhästars, men där den andra spiltan inte är en spilta utan ett lastutrymme. Lägger man tex mat där i den andra spiltan och har mjuk mellanvägg så kan ju gjejorna åka omkring.

Idag har ju stora släp sadelkammare som man kan gå in i, klädkammare osv. Men du skulle ju rent viktmässigt få ett mindre släp om den högra spiltan kunde utnyttjas bättre, då du ändå inte kan ha en häst till där. Eller finns det?

Sv: Enhästarstransport med lastutrymme.

Såvitt jag vet finns det ju bara 1,5-hästars eller 1-hästarssläp som då är betydligt smalare än ett två-hästars. Mycket god tanke du har där, för det är ju precis som du säger att det är väldigt sällan ett släp verkligen kan lasta två fullvuxna hästar. Det vore ju smidigt om man i en tvåhästars med lastuttymme kunde göra hästens plats lite bredare och lastutrymmet lite smalare, så att hästar som vill åka brett kan stå lite bättre. Kanske det redan finns eller så kanske man skulle föreslå detta för en tillverkare:idea:.

Jag håller med dig, tycker det är knasigt.

Jag kan förvisso köra våra två samtidigt nu, den ena är liten och den andra normalstor. Men mer är det inte.

Jag vet faktiskt en tjej som fått en transport specialdesignad till sig. Där har de tagit av spilta 2 för att förlänga garderoben och göra en enkel övernattningsplats eftersom det inte alltid är kul att bo långt från tävlingsplatsen eller i tält (när man åker ensam).

Fungerar bra för henne, och går säkert att få byggt för andra användningsområden om man så önskar.

Vad är det för märke på transporten? Fick hon det gjort direkt vid tillverkningen eller gjordes det i efterhand?

Ett alternativ kan ju vara att ha assymetrisk bomsats o hård mellanvägg. Då kan man ju lasta i den mindre spiltan medans hästen får rejält utrymme att stå på :idea:
De finns ju "enhästars"-transporter att köpa både nya o begagnade ;) dom har ju iof bara en sadelkammare, men dock :) Då blir ju lastvikten oxå högre eftersom trailern är mindre på bredden :angel:

nämnde det till nån annan tidigare.. men,

om du har en assymetrisk bomsats med hård mellanvägg så kan du lasta i den smalare spiltan samtidigt som hästen står brett o stabilt!:idea:

Jo, visst kan jag hinka in saker brevid hästen om jag har hård mellanvägg. Men jag vill ha en riktigt lastutrymme, typ krokar på väggen och så. Samt att grejorna ska vara kvar vid en häftig inbromsning.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 893
Senast: Stereo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 991
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu... 2
Svar
26
· Visningar
3 661
Senast: Angel
·
Utrustning Jag har i nuläget en Ifor 510 som är allt jag vill ha av en transport :), stor, stabil och med bra lösningar. Men.. jag saknar bil för... 2 3
Svar
50
· Visningar
12 898
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka