Bukefalos 28 år!

Enkel men lyxig vegomat?

Den här har jag inte testat men får stark lust att smaka när jag läser om den, enkelt med smördegsbotten så inte så många handgrepp: https://slangdigivego.se/recept/friterad-brysselkal-brynt-saffranssmor-potatispizza/

Det blir nog en del kalorier med smördeg och fritering och brynt smör men ibland kan det vara värt det! (och kål är ju nyttigt!) Fast smör-delen är kanske också gränsfall om man undviker mjölk.
Oj! Det låter verkligen annorlunda, men gott! Säger jag som inte äter brysselkål! :rofl:
 
FDC8238F-3B47-440A-A64E-4E0978BC998D.jpeg
Det här är en klassiker hos oss. Tipsar om den eftersom du skrev att han äter grillost.
Bulgur kokt med en tärning grönsaksbuljong och saffran. Stekt brysselkål och grillost, samt granatäpple.
Brukar göra en sås till på CF och citronjuice.
 
Pizza på tortillabröd som ni tillagar allt eftersom?

Min favoritpizza alla kategorier är Pizza con patate - potatispizza - som jag bara fått i Rom men nu lärt mig göra själv. Den består av ett tunt lager ost (och Västerbotten är faktiskt godare än Parmesan!) som läggs direkt på pizzadegen. På detta tunt skuren rå potatis. Lägg skivorna sida vid sida. Sedan flingsalt och efter ungefär halva tiden i ugnen färsk rosmarin. Vansinnigt gott!

Det finns ju mängder av vegetariska varianter av pizza och att göra tillsammans på tortillabröd är dessutom mysigt och ni kan experimentera. Tomatsås går enkelt att få genom att köpa en av t ex Barillas pastasåser. Pesto kan användas på någon pizza. Sedan olika grönsaker, svamp och olika ostar.

Till detta kanske en grönsallad av späda blad med körsbärstomater och om det finns någon vettig mozzarella att få tag på passar det som tilltugg/förrätt.

Obs! All pizza blir mycket godare om den läggs på het plåt. Då kan man få lite stenugnseffekt i en vanlig ugn.
 
Behöver lite hjälp från er vana vegomatlagare! :D
Jag och pojkvännen ska iväg på en romantisk weekend (hyra stuga) och ska "ha hand om" maten en dag var. Första kvällen bli restaurang och dag två ska pv göra tortillas/burritos med nån bönröra och grejer. :d
Själv så är jag ju allätare, även om det blir ganska mycket "köttfritt" så har jag inte så mycket veg på min repertoar ännu.
Det ska vara lätt att få ingredienser och det bör vara fritt från mjölk, gluten och fisk, pv är när nog vegan även om det kan slinka ner en räka eller två. :up:

Help?!

Spetskpl i ugn tycker jag är jättegott! Gjorde det till en middag i höstas och det blev väldigt uppskattat. Hade en marinad på soja, citron, honung och dijonsenap som jag penslade på innan jag satte in den i ugnen. Hade delat spetskålen i fyra delar. Sen strödde jag pinjenötter vid servering. Kanske kan du ha något veganskt till detta jag hade fisk men är dålig på veganska alternativ så där får någon annan råda.
 
Pizza på tortillabröd som ni tillagar allt eftersom?

Min favoritpizza alla kategorier är Pizza con patate - potatispizza - som jag bara fått i Rom men nu lärt mig göra själv. Den består av ett tunt lager ost (och Västerbotten är faktiskt godare än Parmesan!) som läggs direkt på pizzadegen. På detta tunt skuren rå potatis. Lägg skivorna sida vid sida. Sedan flingsalt och efter ungefär halva tiden i ugnen färsk rosmarin. Vansinnigt gott!

Det finns ju mängder av vegetariska varianter av pizza och att göra tillsammans på tortillabröd är dessutom mysigt och ni kan experimentera. Tomatsås går enkelt att få genom att köpa en av t ex Barillas pastasåser. Pesto kan användas på någon pizza. Sedan olika grönsaker, svamp och olika ostar.

Till detta kanske en grönsallad av späda blad med körsbärstomater och om det finns någon vettig mozzarella att få tag på passar det som tilltugg/förrätt.

Obs! All pizza blir mycket godare om den läggs på het plåt. Då kan man få lite stenugnseffekt i en vanlig ugn.
Pizza är gott, men det åt vi ganska nyligen, pv gjorde degen själv till och med. :up: :d
 
Spetskpl i ugn tycker jag är jättegott! Gjorde det till en middag i höstas och det blev väldigt uppskattat. Hade en marinad på soja, citron, honung och dijonsenap som jag penslade på innan jag satte in den i ugnen. Hade delat spetskålen i fyra delar. Sen strödde jag pinjenötter vid servering. Kanske kan du ha något veganskt till detta jag hade fisk men är dålig på veganska alternativ så där får någon annan råda.
Det låter inte dumt alls! Tror pv gjorde något med spetskål för nått år sen. 🤔
 
Oh, spännande! Soppor gillar vi. :D
Vietnamesisk nudelsoppa?
Packa med kryddor hemifrån till fonden och sedan är mina favoriter; sockerärtor, citrongräs, koriander, morötter, groddar, paprika morötter, pak choi, lime, bönor, salladslök och risnudlar. Vanligast är med kyckling eller nötkött men det går lite bra med svamp som tex shiitake eller tofu.
 
Vietnamesisk nudelsoppa?
Packa med kryddor hemifrån till fonden och sedan är mina favoriter; sockerärtor, citrongräs, koriander, morötter, groddar, paprika morötter, pak choi, lime, bönor, salladslök och risnudlar. Vanligast är med kyckling eller nötkött men det går lite bra med svamp som tex shiitake eller tofu.
Det lät verkligen inte dumt! Mysa ner sig framför en brasa med lite soppa med hetta. Min pv är som Chili-Klaus när det kommer till het mat. :eek:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Är ägg ett alternativ i maten?

Om ja så detta recept på kikärtsbiffar:
https://www.ica.se/recept/kikartsbiffar-med-fetaost-och-kalsallad-721744/

Om nej så går det väl att byta ut äggen mot t.ex äggersättningspulver.

Fetaosten som tillbehör ovan kan uteslutas och det går säkert bra att göra såsen på mjölkfri yoghurt.
Oj, hade helt missat ditt inlägg! 🙈 Ägg går bra ibland, men jag själv är lite sådär med kikärtor. :p
Annars är ju är ju hemmagjorda vegobiffar goda, gjorde några med halloumi, rödbetor och morötter för några veckor sen (recept och ingredienser från Hello Fresh). Och det går hem hos pv också. :)
 
Stekt potatisgnocchi med grönsakssås. Min standardvariant är det iof även halloumi i men det fungerar bra med bara en vanlig kryddad tomatsås med lite svamp, paprika och zucchini eller vad man nu gillar också. Till och med min "jag äter inte grönsaker"-sambo tycker att det är fullt ätbart :angel: Den gnocchi som brukar finnas vid glutenfria hyllan här är även vegansk.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp