Enkel och stabil mur till gödselplatta

Targa

Trådstartare
Jag måste ha någon enkel och stadig mur runt gödselplattan. Utan mur är det lite knepigt att tömma plattan med traktorskopa utan att hälften av gödseln hamnar utanför.
Jag är ingen fena på att mura - de gånger jag har hållit i en murslev är lätträknade ... Men det vore väl katten om jag inte skulle kunna fixa det själv ändå!
Så har ni något bra förslag på hur jag enklast kan få till en ca meterhög mur som står så stabilt att den inte rasar när man kör emot med traktorskopan?
 
Sv: Enkel och stabil mur till gödselplatta

Du kan köpa så kallade L-stöd. Det är färdiggjutna L-formade stöd som är till för gödselplattor. De är säkert dyra. Kan du inte gjuta själv? Du behöver göra en gjutform i trä och gärna stärka formationen med armeringsjärn. En bekant fick tag i begagnade L-stöd, lite kantstötta men fullt dugliga.
 
Sv: Enkel och stabil mur till gödselplatta

Nja, gjuta själv ger jag mig inte på ....

Jag behöver bara en enkel mur i kanten på två sidor av gödselplattan. Och helst av material som jag kan klara av att hantera själv. Grannen här hemma har också fått tag i begagnade L-stöd, men de ser rysligt stora och "ohanterliga" ut.
 
Sv: Enkel och stabil mur till gödselplatta

Ja, L-stöden är väldigt tunga och stora. Det blir ju en hel del jobb för dig att mura själv, bricka för bricka. Men visst går det. Du kan ju mura med s.k blåsten. Det är de där större grå bitarna. Då går det väl relativt snabbt. Släng på lite puts också så borde det väl hålla tycker man.
 
Sv: Enkel och stabil mur till gödselplatta

Är blåsten det samma som lättbetongblock?

Man vill ju inte göra bort sig på byggvaruhuset ...
 
Sv: Enkel och stabil mur till gödselplatta

Vi kommer att sätta upp ett staket av trä.
Nu har jag bara 2 hästar och räknar inte med att behöva använda traktorn så ofta....

Dessutom kan vi byta ut trät många gånger innan vi kommer upp i priset på L-stöd t ex.
 
Sv: Enkel och stabil mur till gödselplatta

Jag hade ett staket med trästolp och plåt innan, men det lyckades lantbrukaren som hämtar min gödsel demolera ganska enkelt med sin stora traktorskopa. Så det var han som förslog att jag skulle bygga en ordentlig mur.
 
Sv: Enkel och stabil mur till gödselplatta

Jag pratade med en som arbetar med gjutning o som även är en hästmänniska.
Han menade att man kunde bygga sidor av tryckt trä- lite beroende av hur kommunen ställer som krav på täthet.

har du en täckt dyngplatta så blir det inga flytande gödselavfall. Räcker med en pressening ovanpå.
 
Sv: Enkel och stabil mur till gödselplatta

*kl*

- Hoppar in och kapar tråden lite grann, inget personligt utan bara delar bara med mig av lite erfarenheter till de som vill läsa -

Bara lite plank håller aldrig i livet för en traktor skopa, ett hörn på en skopa river sönder 2-tumsplank (45mm) lika effektivt som man hyvlar ost med osthyvel. (har själv sett folk som har "snuddat" 2-tumsplank med skopan och hörnet har rivit hål i trät utan att ens knäcka virket).

Ska du ha såpass stabil träkonstruktion i tryckt virke att det kan tänkas hålla som mothåll vid lastning går det åt så mycket virke av så hög kvalitet att det kostar lika mycket som att gjuta i armerarad betong, högkvalitetsvirke i grova dimensioner är inte gratis !

Att gjuta stödmurar utan att armera dessa är en synnerligen dålig idé, dom har en förmåga att "välta" efter att man har kört på dom med skopan... vilket också är risken om man murar med tegel, lättklinker eller liknande.

Traktorer är starka och tunga och även om man kör i max 2-3 km/h när man råkar "snudda" lite med skopan så räcker det i de flesta fall för att förstöra tex en husvägg - ibland tom utan att man ens märker av det inne i traktorn :o.

L-stöd är väldigt bra - men dom väger sådär 3-4 ton stycket och kostar jättemycket... så för de flesta blir det till att bygga gjutformar och najja/svetsa ihop armering och börjar blanda betong.

Ps. kan berätta om en kille som var ute och snöröjde i okänd terräng (faktiskt inte jag då)... när han tittade i snöhögen så såg han en brunnsring i betong som väger typ ett ton - vilken han hade skyfflat med sig från en brunn utan att märka att han fock med sig den i skopan !
 
Senast ändrad:
Sv: Enkel och stabil mur till gödselplatta

Jag skulle föredra trä o sen be traktorföraren att inte ta på sidorna. jag skulle skotta loss där själv-först.

Man behöver inte ha tjockt tryckt virke mer än nertill.

har även funderat på att ha gummitransportband där:grin: då dessa är nästan gratis.
 
Sv: Enkel och stabil mur till gödselplatta

Tack Tacitus - det var väl ungefär det jag har misstänkt också, att hur stadig mur jag än försöker göra, så kan den enkelt falla som ett korthus när en traktorskopa trycker på.

Axel - skotta rent längs sidorna är vad jag/vi har fått göra hittills. Ganska svettigt - men visst går det.
Flytande gödsel behöver jag inte bekymra mig över eftersom jag använder spån som suger åt sig så pass bra att det inte blir någon avrinning från plattan. Det är egentligen bara vid själva tömningstillfället som det skulle vara bra att ha något stadigt som höll emot trycket från en traktorskopa och några ton gödsel.
 
Sv: Enkel och stabil mur till gödselplatta

Vill du ha det stadigt och hållbart, men inte L-stöd så rekommenderar jag att du bygger upp mur av skalblock. Det är en ihålig betongsten som man pusslar på varandra och sedan sticker ner armeringsjärn (både lod- och våg-rät) i och slutligen fyller med betong.
Inte mycket annat håller för en traktorskopa.
 
Sv: Enkel och stabil mur till gödselplatta

Jo det förstår jag, men jag har som sagt bara två hästar och täknar med att kunna lägga mycket av stacken på våra land.

Sen har jag en moster som har kollonistuga som vill ha + alla andra där.
Vi kommer dessutom att gjuta upp ca 20 cm och fästa staketet uppepå det.
 
Sv: Enkel och stabil mur till gödselplatta

Vill du ha det stadigt och hållbart, men inte L-stöd så rekommenderar jag att du bygger upp mur av skalblock. Det är en ihålig betongsten som man pusslar på varandra och sedan sticker ner armeringsjärn (både lod- och våg-rät) i och slutligen fyller med betong.
Inte mycket annat håller för en traktorskopa.

Det låter som det mest rimligaste i detta läget. Mycket svårt att bygga något i trä. L-stöden är väl snordyra kan jag tänka...
En traktor har ju benägenhet att skyffla med sig det mesta..
 
Sv: Enkel och stabil mur till gödselplatta

Ja, L-stöd funderade vi på men avstod pga priset. Detta är också rätt dyrt, men billigare om man jämför och förhoppningsvis (byggt i år) är det underhållsfritt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp