enkelaxlat vs boogie??

Cira

Trådstartare
Någon som kan hjälpa mej med att reda ut fördelar och nackdelar med enkelaxlat och boogiesläp!?

Sv: enkelaxlat vs boogie??

vad jag tycker då.....

boggie
+ man får ofta stadigare gång
- släpet är tungt att koppla på när man är ensam
- kan vara svårt att få totalvikten på släpet att stämma överens med bilen
- kan vara trixigare att backa med

enkelaxlat
tja. i stort sett motsatsen till ovanstående

boggie - säkrare att köra med än enaxlat. skulle du å punktering på ett däck på boggin så kan du ändå köra vidare och undan åt sidan lugnt. har du ett enaxlat så är det ju kört.

Jag har nyss bytt från enkelaxlat till boggiesläp. Så här tycker jag så här långt:

Enkel:
+ lägre tjänstevikt = bra om man har en bil som inte kan dra så mycket
+ ofta lätt att flytta för hand
+ billigare att köpa däck till eftersom det bara behövs 2 st
- mycket riskabelt vid punktering
- rangligare vid lastning
- obekvämare för hästen

Boggie:
+ stadigare vid lastning och körning
+ bekvämare för hästen
+ lättare att backa med (det viker sig inte lika lätt som ett enaxlat)
+ säkrare vid punktering
- högre tjänstevikt
- dyrare med däck
- svårare att flytta för hand, men om man hissar ned stödhjulet tillräckligt mycket lättar det främre hjulparet från marken och då kan man flytta släpet lite hit och dit.

Däcken är dyrare.

Det är väl de nackdelar jag ser med boggie.

Annars bara fördelar.

Varför skulle man flytta runt på släpet för hand?

Den enda fördelen med enkelaxlat lär väl vara däckskostnaden, och möjligen vikten om vagnen skall framföras på b-kort.

Varför skulle man flytta runt på släpet för hand?

För att man inte är så duktig på att backa med millimeterpreciscion?;)

Sambon och jag försökte flytta nästan 800 kg boggiesläp häromdagen, det behövdes bara några cm för att pricka dragkroken, men icke... Han fick backa om istället.:D

Såg i en tråd nu att man kan hissa ner stödhjulet så att det främre hjulparet lyfter lite, men det kom vi inte på att prova då.

Såg i en tråd nu att man kan hissa ner stödhjulet så att det främre hjulparet lyfter lite, men det kom vi inte på att prova då.

Det fungerar inte om du har ett Umesläp som har "äkta" boggie.
Jag har inga problem att flytta boggiesläpet för hand när det handlar om några centimetrar hit och dit.

Ett boggiesläp anser jag är överlägset ett enkelaxlat släp. Att det är dyrare att köpa och underhålla är väl det enda som är negativt. Men jag har behållit det enkelaxlade släpet när jag köpte boggivagnen för att kunna åka och köpa foder och annat då jag inte behöver tänka säkerhet och komfort för hästarna.

TACK för alla svar
hmmm... ja det var nog så jag åxå hade funderat.

Frågan är åxå hur man kör lagligt med boogie... känns som om totalvikten blir för hög ofta... tyvärr!

Om man väger ner släpet får man väl inte lasta så mycket, svårt med stor häst!

Vad har ni för bil och släp?? B-körkort

Fråga hästen. Vi har haft ett enkelaxlat o ett boogiesläp i stallet och en häst som är mkt svårlastad i enkelaxlade men glatt skuttar in i boogin! Den åker mycket stadigare i boogin...

Vi har en Toyota RAV4, en ganska dyr bil men en bra kompromiss för oss.

Vi drar häst och båt med den, och sambon fick en leksak att pimpa och leka lite med "på köpet"...:angel:

Vi har inget eget släp, men med denna bil kan vi låna nästan vilket som helst utan att tänka så mycket på vikten. Mindre krångel så...

Sambon har BE-kort och jag ska fixa det nu till hösten.
Även det minskar begränsningarna (tror vi får dra typ 1300 kg med B-kort) om vi ska ut och åka, och så känns det bra att lära sig köra med släpet "ordentligt" innan man ger sig ut med levande last.:cool:

När jag hade B så körde jag med mitt Ume, 1350kg totalt, lastade 600 något. Bilen får dra 1450 på B och 1600 på BE.

(Nu kör jag Kylinge 1500kg (får lasta 860, kommer ha två ponnyer och då behövs det) med 245an eller pappas Mitsubishi L200 (skönt när man ska åka långt).)

Jag har bara B-kort. Kör Saab 93, -98, 2,2 TID. Får dra 1500 kg på B, 1600 kg på BE. Släpet är en XX-Trail, -07, 1500 kg totalvikt, 770 kg tjänstevikt och får alltså lasta 730 kg. Det räcker gott för mig som bara har en häst, vilken är 155-160 cm hög och väger ca 600 kg.

Senast ändrad:

Måste bara säga att jag är GRYMT nöjd med mitt Kylinge än så länge. Det ligger lika slickat på vägen som UMEsläpet gjorde. Och brorsan kör inte långsamt...

Liknande trådar

Fordon Vilket är smartast rent ekonomiskt? Vad tjänar man mest på? Vad är fördelar vs nackdelar med att leasa bil? 2
Svar
32
· Visningar
1 473
Senast: julgrisen
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 485
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
726
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025