enkla nosövningar för valp!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare wtf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 255

wtf

Trådstartare
Lilla Tore har nu blivit 9 veckor gammal :)
vi har tränat på att sitta och ligga samt sitta på signal av visselpipa, allt har funkat jättebra och han lär sig oerhört fort.

alla hans syskon + några vuxna hundar har varit på nåt hundcampus i helgen (nos labb) men vi kunde inte följa med eftersom jag måste jobba.. så jag blev lite sugen på att testa :)

jag tänkte kolla vad det finns för roliga nosövningar man kan göra? som är enkelt för en valp att klara av :)

när Tore blir stor ska han apportera dummies och ankor, samt viltspåra. jag fick med en mini-dummie till honom, men jag är ju själv nybörjare med apport så jag vet inte var jag ska börja riktigt :)

tips mottages gärna! :)
(och så måste jag tvinga er att se en bild på mitt hjärtegryn :devil::D)
88869_1265510701.jpg

Sv: enkla nosövningar för valp!

mohahahaha :D
vänta du bara, det kommer komma massor med bilder på tore! :D jag är fotogalen heheheh, så det blir mycket av den varan. och jag vet att du vill se :devil: du är beroende av springervalpar :love: hihi

idag gömde jag mig lite halvdåligt bakom en snöhög när vi var ute och kissade, nånting luktade gott och han tappade fokus på mig så det var ju ett ypperligt tillfälle!
han såg ut att använda näsan till att leta rätt på mig :) å glaaaa blev han när han hittade mig!

Jag skulle göra innomhusövningar till att börja med, åtminstone nu när det är så mycket snö.

Fäst en korvbit i snöre, och dra ett spår genom två rum, avsluta med korvbiten som göms lite så näsan måste användas ända fram.

Du kan börja redan nu med dummyn också :)
Sätt dig och hunden i ett "mysigt" hörn av ett rum, gärna där hunden själv brukar välja att ligga. Lek lite med hunden och kasta iväg dummyn, beröm med lugn, glad röst och locka hunden till dig när den hämtat dummyn. Se sedan till så att den kommer in i ditt hörne och gosa loss med valpen. På sådant sätt får man naturliga ingångar, eftersom att komma till matte/husse när man har något i munnen blir supermysigt!

Liknande trådar

Hundavel & Ras inom kort kommer min eng. springer spaniel få vandra vidare, så jag och min sambo har bestämt oss för att skaffa en till hund när han är...
Svar
11
· Visningar
1 519
Senast: wtf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Tuggbensfavoriter