Ensam hane!

paradiset

Trådstartare
Vi har köpt ett marsvin på prov innan vi köper ett till!
Han gick ihop med en äldre hane som uppvaktade honom (kurrade och gick på stela ben och jagade honom runt i buren HELA tiden) pga detta kunde vår hane inte äta och var jätteliten och smal, vägde 410 g vid 8 veckor, är det normalt?
När blir de könsmogna? Hur märker man dominant beteende el ej? Min kompis får honom om vi ej kan ha honom...allergi hos min man...
Hur mår en hane om han är själv, ibland funkar det ju inte att ha 2 ihop! Om man INTE har dem bur mot bur,alltså de bara har kanin som sällskap, hur mår de?
Vår hane fulkomligt älskar våra kaniner! Piper och pratar och hoppar i luften och slickar dem (o de honom; vår hona tror han är hennes bebis:)
Räcker det som stimulans?
Sedan tycker han vår tama undulat är jättekul att snacka med oxå:)
 
Låter inte lite för en 8 veckors baby tycker jag :)
Det beror ju också på vad för födelsevikt han hade.
Mina himalaya jag har här hemma utvecklas sent så mamman vägde bara 600 g vid 7 månaders ålder (när jag köte henne då dräktig i 5:e veckan) och var spinkig länge.
Samma med hennes dotter. :crazy:
Mamman är idag färdigvuxen och väger ca 856 g (vrierar när jag väger henne beroende hur mycket hon har ätit innan :D)

Om hannen jagade honom nästan konstant var det inte bra (stackare) min jagar bara varandra precis i början.
Åt andra sidan 8 veckor betyder första könsmognade så det kan hända att han försökt stödda sig den lille (min små flickor pep som små pipdjur vid den åldern då dom sattes på plats ofta :D) och den äldre bara plockat ner honom på jorden.
Svårt att säga säkert eftersom jag inte kunnat se det själv.

Dominansbeteende......vaggandes på bakbenen...kuttrar...hackar tänder (mer allvarligare hot dock) hoppar rätt emot den andra med höjt huvud, den som vissar underkastelse låter mer vobblande (något mitt emellan det nöjda kuttrandet dom har för sig på golver och mattigeri) som går mot pip snabbfrekvent.

Kompis...du skulle behöva någon som Teddy helt klart :D
Han är en mycket dominant kille men är inte elak.
Är dominansen klar är allt frid och fröjd :cool:
Eller som mina avelshannar......så stora och stöddiga försöker dom vara men så fega när det väl kommer till kritan :D

Det låter inte som om det går någon nöd på honom just nu ialla fall även om jag tror att han skulle uppskatta en kompis när han är såpass sällskapssjuk.
Du kan ju avvakta ett lite tag för han kommer ialla fall inte gå under eller må dåligt av det med tanke på att ett marsvin inte skuttar, piper och pratar om dom inte trivs men kan ha en kompis senare i åtanke.

Könsmognad ja just det.
Hannar blir könsmogna runt 8 veckor (ibland tidigare).
Det är då dom blir lite uppstudsiga i buren :D
Runt 6 månader brukar det blir mer allvar om det är slagsmål om dominans :crazy:
 
Vi hadde bare én marsvinhann, og jeg tror ikke han led ;) Buret hans stod midt i stua, burdøra var alltid oppe, så han kunne hoppe ut og inn som han ville, og han fulgte med på alt som foregikk. Så jeg tror ikke flokkdyr nødvendigvis MÅ ha dyr av samme art i flokken sin... Det viktigste er at de får oppmerksomhet og har noen å sosialisere seg med :) om så det er kaniner eller bare mennesker! Vårt marsvin ble nesten 7 år, det er jo ikke så aller verst :)
 
Kom på mer dominans beteende när jag tittade på tv:n (har marsvin bredvid soffan).
Krafs/stamp i spånet och ridande på varandra (precis som hos hundar :D)
 
Jag har en hane som är 5½ år nu, han springer och jagar katterna i huset på dagarna och sover oftast bredvid min hund på nätterna, buren använder han som toalett :cool:

Han verkar inte sakna någon "jämlike" :D
 
Min Lurvas mår iaf bättre än någonsin med kaninpolaren Tufsen :) Andra hanar går han inte ihop med. Men de är som gjorda för varann, sitter och putsar, pratar (eller ja... Lurvas då :D), äter och sover tillsammans och är allmänt nöjda och glada. Inte verkar han lida längre, speciellt inte jämfört med hur han hade det innan jag köpte honom :crazy:
 

Liknande trådar

Däggdjur Köpte i februari ett marsvin av en familj som tröttnat,en hane som var 9 mån. Har haft honom ensam tills nu då jag fick frågan att ta...
Svar
9
· Visningar
2 422
Senast: Modig_Korn
·
T
Däggdjur Min son fick i höstas sin efterlängtade kanin. En kastrerad hane på 1½ år. Vi har inte så mycket erfarenhet när det gäller kaniner så vi...
Svar
2
· Visningar
1 439
Senast: Jenka
·
Däggdjur Kunde inte komma på en bra rubrik som inte var för lång så. Here goes. Jag började med två marsvin som "råkade" bli en hane och en...
Svar
14
· Visningar
2 038
Senast: Mononoke
·
T
Övr. Djur Hej. I morse fick jag se något som förstörde min dag totalt. Jag skaffade en undulat för ett år sedan, Robin. Robin var en helt vanlig...
2
Svar
20
· Visningar
2 965
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp