Ensamhetsträning (utbruten från Valp 2018)

@TinyWiny Ingen fara, jag tog inte illa upp :) Det är bra att vara medveten om hur man själv påverkar sina djur och ibland rannsaka sig och kanske se det. Av mina 25-ish år med hästar har jag verkligen lärt mig vikten av kontroll på ev signaler jag sänder ut...
Men ja, mitt liv är mer eller mindre obalanserat för jämnan. Klart det påverkar. Men jag tror det är aningen mindre obalanserat med hund. Och det är ffa ingen skillnad om vi ensamhetstränar eller inte :o
Jag tror detta kommer lösa sig också. Får påminna mig om att hon bara är snart 5 månader gammal. Och i vardagen sitter jag inte i situationen att hon måste kunna lämnas mer än hon gör nu, vi har tid att låta det ta tid. Jag bara funderar på hur jag ska lägga upp strategin...

Det kan ju även hända att hon inte skulle gapa om jag lämnade henne hemma lika långa stunder som jag måste lämna på jobbet. Bara det att behovet inte uppstått (vill ogärna stå ute o frysa i 30 min liksom för att simulera ett ärende) men det är klart att jag kan sätta mindre mat i kongen så den tar slut snabbare, då borde jag ju märka hur det går när den tar slut...
Köpte en kamera på biltema för att kunna övervaka lämnandet. Men den var inte kompatibel med mitt mobila usb-modem, var tvungen ha router och kopplas in i. Skumt.
Vad bra :)
Jo medveten är jag också men ändå kan man hamna i att man missar det där som är så uppenbart annars när livet i övrigt är kaosartat.
Ja bara det! Att påminna sig själv att hunden inte är så gammal, vara tryggt förvissad om att när tiden (hunden) är mogen så löser det sig sålänge man tränar på i lagom lugn takt.

Jag har aldrig gjort någon grej av lämnandet. Till de hundar jag har haft och den jag har så har jag bara sagt, stanna, kommer snart, och gått. Inga extragrejer, inga godisar eller annat för det har stressat dem. När det goda har tagit slut så har de blivit oroliga. För mig är det inte konstigt att det blir så. Det blir som att jag hade lurat dem med distraktion och när distraktionen har tagit slut så slår separationsångesten till istället för att de har varit medvetna från början om att jag går och hitta lugnet i att de vet att jag kommer tillbaka men alla individer är olika och man får hitta det som fungerar bäst för sin egen hund. Säger jag "stanna, kommer snart" och är lugn med det så har de varit lugna med det (inte genast såklart men efter träning). Jag upplever att om jag säger kommandot stanna ihop med kommer snart så fungerar det bättre. Det har kommit helt naturligt för att signalera att han inte ska följa med och jag har funderat lite på om det där att få ett kommando, dvs. jag ber hunden göra något, har varit mer hjälp än jag kanske först insåg. Jag säger också en stund innan jag ska lämna att jag ska göra det och detta, att han ska vara hemma och att jag kommer sedan. Det hänger kvar sedan mina barn var små att förbereda på vad som kommer hända härnäst för jag tror det skapar trygghet att veta. Visst att inte hunden förstår i början vad jag menar men de har alla lärt sig snabbt vad det jag säger betyder.

Den jag har nu som förra ägaren så kapitalt hade misslyckats med ensamhetsträningen med måste kunna se mig gå genom fönstret. Får han möjlighet till det så går han och lägger sig sedan när han inte ser mig längre (han är överhuvudtaget en hund som älskar att ligga och ha span genom fönstren, favoritplatsen är soffans nackstöd där han gärna ligger och har span på vad som händer på vägen, hos hästarna och hos grannarna så inget konstigt med det). De gånger i början när han inte gick och la sig var när jag missat att någon dörr varit stängd så att han inte kunde titta ut genom alla fönster. Han behöver kunna ha koll helt enkelt, det gör honom lugn.

För både den jag har och mina tidigare hundar har det varit någon magisk gräns vid 30 minuter. Har de varit lugna med det så har det sedan varit lättare att öka tiden.

Det där med övervakningskameror är verkligen ett kapitel för sig. De är inte alltid så enkla som det låter när man läser om dem. För mig var det toppen att kunna övervaka. Den jag har går igång av både ljud och rörelse och jag kunde se exakt vad han gjorde och såg att när han hade kollat fönstren och inte såg mig längre så hoppade han upp i sängen och stannade lugnt där och sov tills han hörde mig komma hem. Min var äldre än din när han kom hit (nästan sju månader) och jag lämnade inte alls första månaden för att jag såg att han behövde den tiden på sig att landa och bli trygg i sitt nya hem. Att förra ägaren så kapitalt hade misslyckats fick jag inte veta förren drygt två månader efter han flyttade hit. Den infon jag fick var att han inte var ensamhetstränad alls och det var ju dumt. Nu såg jag ju att det inte alls var läge att börja lämna förren efter en månad men jag undrar hur det hade varit om jag hade börjat träna genast, det hade kunnat bli så dumt helt i onödan.
 
Får fundera. Kanske får ta filten från soffan och lägga i hallen och stänga in henne i hallen med kompostgaller. Alt stänga in till tv-rummet där hon är mestadels och således borde känna sig tryggast. Eller stänga in henne i badrummet där hon ofta väljer att gå och lägga sig på mattan självmant även om jag är hemma...
Gör så liten grej som möjligt när hon ska lämnas - alltså inte stänga in henne där hon inte brukar vara instängd när du är hemma, men behövs en dörr stängas till ett rum för att få mindre yta är det okej :)
 
Jag börjar tro att min hund är här inne och läser vad jag skriver...O_o

Igår när vi skulle åka till jobbet fick hon för sig att hon inte tänkte följa med. Jag var påklädd och på väg ut varpå hunden sätter sig ner i hallen en lång bit bort och tänker Inte följa med. Nähä tänkte jag, inte gör det ju mig nåt om du är så obrydd vid att jag går... så jag gick ut och ställde mig på bron. Ett voff hörde jag förvisso men mer en förvåning och inte direkt uppjagad. Sen gick jag in igen och ja då ville hon ju följa, men inte mer med det.
Samma sak i stallet idag. När vi skulle åka hem var hon fullt upptagen med annat inte i stallet, jag sa flera ggr att jag går nu men ingen reaktion, hon skulle Inte följa med. Jag gick och bytte om i sadelkammaren - inte ett ljud. Jag släckte och låste, inte ett ljud, hon skulle vara kvar. Jag gick tom ut och startade bilen - inte ett ljud. Jag fick gå tillbaka in i stallet i mörkret och hämta henne och bära ut henne till bilen...:meh:

Så när vi väl kom hem ansåg jag att hon visat att hon inte direkt är ängslig för ensamhet i sig, bara hon själv har lust. Jag tror grejen är att hon blir upprörd när hon blir lämnad mot sin vilja. Så jag passade på nu när hon var trött efter en hel eftermiddag i stallet och skogspromenad, jag lämnade henne och gick och duschade. Normalt sett börjar hon pipa och tjura när jag stänger in mig där men hon såg att jag gick och inte ett ljud av det. Hon tassade runt utanför dörren men helt tyst. Jag hörde inget medan jag duschade heller, vilket jag brukar göra om det är så att hon verkligen skäller. Jag misstänker att hon gått och lagt sig inne på toagolvet (toa och dusch är inte i samma rum) för det var först när jag klev ur duschen jag hörde att hon kom springandes och började pipa och skäll. Då hörde hon ju att jag var klar. Jag inväntade ett tyst moment och gick ut, då satt hon 1,5 meter från dörren och glor och är helt tyst och lugn...

Alltså jag får en känsla av att hon skäller för att hon blir "sur" för att jag inte har henne med :confused: Inte för att hon är ängslig egentligen. Bevisligen har hon ju inga bekymmer att vara ensam så länge hon själv tycker att det passar. Hur ska man tolka det annars? Hon är ju ganska duktig på att prata överlag, så att hon förmedlar varenda känsla med ett ljud av nåt slag behöver inte nödvändigtvis vara separationsångest tänker jag, men att hon har nära till skall gör väl att hon liksom skäller så fort det finns nåt att förmedla. Varesig det gäller glädje, att hon är exalterad, uttråkad, missnöjd eller vad det nu är.
 
Hundar är så olika! Min terrier klarade sig ensam i många år, men när han var nio år bestämde han sig för (ett klart förmänskligande från min sida men det var så det såg ut) att JAG inte klarade mig utan honom. Så han ylade hela dagarna tills jag fick reda på det och började ta med honom till jobbet.
Kunde aldrig lämna honom ensam efter detta, och jag vet fortfarande inte vad som hände.
 
@marsve Äldre hundar kan ju bli osäkra när de känner att de blir mer utsatta, kanske hör eller ser dåligt, är lite senil eller annat. Så tänker jag. Vi hade en gråhund som vid 10 år blev väldigt bunden till oss. Och hon hörde ganska dåligt på slutet, jag kopplade ihop det. Samma med en väns BC-korsning på 14 år, halvdöv gammal man som senaste året är väldigt lessen om matte försvinner. Min schipperke som blev nästan 13 år var också sista året mkt mån om att vara nära familjen.

Jag tänker annorlunda med äldre hundar. Jag tänker att de har haft ett långt liv och gett mkt, och eftersom man vet att de inte kommer vara kvar i många år till så har man löst det så att hunden inte behöver vara ensam. Ungefär som jag resonerar med min valp, jag anpassar mitt liv att det fungerar tros en osjälvständig hund. Med skillnaden att en ung hund behöver lära sig att vara ensam för att fundera i många år i en vardag, och en äldre hund med sviktande förmågor snarare behöver stöttning för att kompensera sina svårigheter den sista tiden och där har jag inte varit orolig när det visat sig vara lite bekymmer att vara ensam...
 
Uppdaterar igen (är jag ensam med funderingar om detta ämne måntro? :angel::confused:)...

Jag var och socialtränade härom dagen och passade då på att även diskutera ensamhetsträningen med min tränare som är hundpsykolog. Jag beskrev min hunds beteende i samband med att hon blir lämnad samt att hon även ibland själv väljer att inte följa med mig. Tränaren tyckte även som jag själv är inne på, att hon mest blir "sur" för att hon inte får följa med. Hon skäller inte i samband med att jag går, och hon är inte märkbart irriterad av att det är i görningen. Hon är inte heller speciellt överdriven när jag kommer tillbaka. Men hon börjar skälla ett tag efter jag gått (ibland även fast kongen inte är slut har jag upptäckt här på jobbet) och blir sedan tyst och i samband med en tyst episod går jag in igen. Hon får alltså ingen utdelning av skällandet.

Vi provade i träningslokalen att göra en variant av att jag lämnar henne dvs knöt fast henne i ett bord och gick sedan ut i hallen så att hon inte kunde se mig. Hon är då tyst när jag går, ser sig omkring, inser att "vafan, matte sket i mig" och började då skruva på sig. Nu hann hon aldrig börja skälla eftersom jag gick in igen men teorin är att det är nåt liknande hon gör annars med. Hon är nöjd när jag går men sen kommer hon på att justeja, matte gick och det var dumt...
Så tränaren tyckte jag skulle vänta ut henne i detta, låt henne skälla och se vad som händer. Om hon kommer över det med tiden. Just med tanke på att hon mest verkar tycka det är dumt att inte få följa, och att det inte verkar relaterat till ångest eller rädsla för att vara ensam. Vi får se vad som händer och sedan utvärdera ihop med min tränare. Det finns många vägar till Rom...
 
Uppdaterar igen (är jag ensam med funderingar om detta ämne måntro? :angel::confused:)...

Jag var och socialtränade härom dagen och passade då på att även diskutera ensamhetsträningen med min tränare som är hundpsykolog. Jag beskrev min hunds beteende i samband med att hon blir lämnad samt att hon även ibland själv väljer att inte följa med mig. Tränaren tyckte även som jag själv är inne på, att hon mest blir "sur" för att hon inte får följa med. Hon skäller inte i samband med att jag går, och hon är inte märkbart irriterad av att det är i görningen. Hon är inte heller speciellt överdriven när jag kommer tillbaka. Men hon börjar skälla ett tag efter jag gått (ibland även fast kongen inte är slut har jag upptäckt här på jobbet) och blir sedan tyst och i samband med en tyst episod går jag in igen. Hon får alltså ingen utdelning av skällandet.

Vi provade i träningslokalen att göra en variant av att jag lämnar henne dvs knöt fast henne i ett bord och gick sedan ut i hallen så att hon inte kunde se mig. Hon är då tyst när jag går, ser sig omkring, inser att "vafan, matte sket i mig" och började då skruva på sig. Nu hann hon aldrig börja skälla eftersom jag gick in igen men teorin är att det är nåt liknande hon gör annars med. Hon är nöjd när jag går men sen kommer hon på att justeja, matte gick och det var dumt...
Så tränaren tyckte jag skulle vänta ut henne i detta, låt henne skälla och se vad som händer. Om hon kommer över det med tiden. Just med tanke på att hon mest verkar tycka det är dumt att inte få följa, och att det inte verkar relaterat till ångest eller rädsla för att vara ensam. Vi får se vad som händer och sedan utvärdera ihop med min tränare. Det finns många vägar till Rom...
Jag tycker att du är på rätt väg. Självklart ska ensamhetsträningen ske med korta stunder i början men ibland behöver hunden en stund på sig att själv komma till ro när hen faktiskt kan vara ensam egentligen. Självklart inte under ångest, stress och oro men att vara missnöjd med att inte alltid få följa med är ju inte farligt.
 
@TinyWiny Nej precis, det är ju själva avgörande faktorn i det här fallet. Att hon inte är speciellt orolig. Hon är tvärtom en valp som är mkt trygg i sig själv. Dessutom en som gärna skäller och "pratar" i alla möjliga lägen. Så att hon låter är i sig inte konstigt, det gör hon ju jämnt... :angel:
Tränaren tyckte därför att i just det här fallet kan man utmana och se om hon själv kommer på att det är lika bra att vara tyst. Men poängterade också att det gäller just i det här fallet, generellt är hon restriktiv med att ge tips om att utmana och lämna trots en hund som skäller.
 
@TinyWiny Nej precis, det är ju själva avgörande faktorn i det här fallet. Att hon inte är speciellt orolig. Hon är tvärtom en valp som är mkt trygg i sig själv. Dessutom en som gärna skäller och "pratar" i alla möjliga lägen. Så att hon låter är i sig inte konstigt, det gör hon ju jämnt... :angel:
Tränaren tyckte därför att i just det här fallet kan man utmana och se om hon själv kommer på att det är lika bra att vara tyst. Men poängterade också att det gäller just i det här fallet, generellt är hon restriktiv med att ge tips om att utmana och lämna trots en hund som skäller.
Precis! Det gäller att kunna läsa hunden innan man gör så för kan man inte det utan misstolkar oro, ångest, rädsla som missnöje kan det bli så väldigt fel. Min nuvarande hund behövde precis det här, att få tid att komma till ro, när vi hade kommit en bit i ensamhetsträningen. Han är en trygg hund egentligen men många flyttar som liten gjorde honom osäker vilket jag ser som fullkomligt naturligt. Att flytta från uppfödaren-nytt hem i några månader-nytt hem igen någon månad och sedan hit skapar självklart en osäkerhet över var man hör hemma och lägger man då till en fullkomligt misslyckad ensamhetsträning på det så ja, det tog ett tag innan vi ens började ensamhetsträna för han behövde verkligen hinna landa i att här skulle han stanna. När osäkerheten var borta och hade ersatts med en trygg förvissning om att här är hemma och han bara visade missnöje över att bli lämnad så behövde han en gång på sig att komma till ro också var det lugnt sedan. Men som sagt, man ska verkligen vara säker på att det är missnöje och inget annat innan man provar.
 
@TinyWiny Hur långa stunder behövde du vänta ut för att han skulle lugna sig? Jag är ensam på jobbet hela helgen så har alla möjligheter att vänta ut henne då ingen annan personal behöver höra på oljudet. Men jag tycker det är svårt att veta hur länge man ska vänta. Hon skäller ju inte när jag går, men börjar efter nån minut. Och sen skäller hon ganska konstant, med uppehåll ibland antagligen för att lyssna av läget. Det är i ett sådant uppehåll jag alltid gått in till henne, för att hon inte ska få utdelning för skällandet. Men vi har ju aldrig kommit så långt att hon liksom blivit ihållande tyst. Jag har i veckan lämnat henne 10-15 min.
 
@TinyWiny Hur långa stunder behövde du vänta ut för att han skulle lugna sig? Jag är ensam på jobbet hela helgen så har alla möjligheter att vänta ut henne då ingen annan personal behöver höra på oljudet. Men jag tycker det är svårt att veta hur länge man ska vänta. Hon skäller ju inte när jag går, men börjar efter nån minut. Och sen skäller hon ganska konstant, med uppehåll ibland antagligen för att lyssna av läget. Det är i ett sådant uppehåll jag alltid gått in till henne, för att hon inte ska få utdelning för skällandet. Men vi har ju aldrig kommit så långt att hon liksom blivit ihållande tyst. Jag har i veckan lämnat henne 10-15 min.
Mer än en timme. Han var då, när jag testade, helt okej med att bli lämnad men uttryckte sitt missnöje genom att skälla ett par gånger när jag gick. Jag såg på filmerna att han skuttade upp i sängen och la sig men att han var och kollade runt då och då. Han skällde inte mer än några gånger när jag gick. Eftersom han gjorde det, skällde när jag gick alltså, så kändes det inte helt okej att lämna längre stunder och då särskilt med tanke på den misslyckade ensamhetsträningen hos tidigare ägare för jag ville ju inte hamna i situationen att han inte kunde vara ensam. Det kvittade om jag var borta i fem eller femtio minuter, han var lika glad när jag kom men hann liksom inte komma till ro. Det var faktiskt pga "livet" han fick vara ensam mer än en timme. Ibland blir det ju inte som planerat och det som skulle blivit 40-50 minuter (vilket han var okej med då även om han gick runt och kollade då och då) blev närmare 1,5 timme. När jag kom hem var han nyvaken men inte stressad alls, glad att jag kom hem men lugn och när jag tittade på filmerna såg jag att första kanske 45 minutrarna var han runt och kollade lite då och då men sedan la han sig och sov. Det kan såklart ha varit ett lyckokast men jag upplevde att han behövde tiden för att hinna komma till ro. Efter den ofrivilliga långa lämningen gick han och la sig så snart han hade sett mig gå (han behöver kunna se mig gå genom fönstret) och gick inte runt och kollade längre som han hade gjort tidigare då och då utan hoppade ner från sängen först när han hörde mig komma hem.
 
@TinyWiny Hur gammal var hunden då? Min är ju 5 mån, det känns lite hårt att lämna henne så pass länge för att träna eftersom hon utöver det även måste vara ensam i bilen medan jag håller på med hästen varje dag...
 
@TinyWiny Hur gammal var hunden då? Min är ju 5 mån, det känns lite hårt att lämna henne så pass länge för att träna eftersom hon utöver det även måste vara ensam i bilen medan jag håller på med hästen varje dag...
Ja det hade känts förtidigt även för mig. Han var ungefär tio och en halv månad då och jag hade slagit knut på mig själv än mer än jag gjorde om jag inte hade vetat att han var okej med att vara ensam, att han inte stod och grät, ylade, skällde eller var orolig.
Han var drygt ett halvår när han kom till mig. Det tog drygt en månad för honom att landa såpass att jag ens började ensamhetsträna och när jag började så tog jag det väldigt sakta. När han hade varit hos mig i 2,5 månad (han var då alltså drygt nio månader) var vi uppe i ca 20 minuter. Min hund behöver sällan vara ensam ens i bilen så det behövde jag inte tänka på så och under ensamhetsträningen behövde han inte vara ensam alls mer än när jag duschade och handlade (då var han i bilen). Tre dagar i veckan är han nu ensam en timme eller två. Enstaka gånger behöver han vara ensam längre men det är sällan och när det behövs är han helt okej med det.
 
Så kommer helgens ensamhetsrapport...:angel:

Igår fm lämnade jag, nu med tanken att vänta ut. Hon var tyst nån minut och gapade sedan i högan sky, argt och irriterat i min uppfattning. Jag gjorde det jag skulle men stack ibland in huvet i trapphuset (där hör man om hon låter inne på kontoret) och varje gång jag gjorde det så gapade hon likadant. Uppehåll för att lyssna och sedan ny kraft i samma skala. Jag gav upp efter 25 minuter när det inte avtog alls utan bara fortsatte oförändrat, och gick in i en tyst episod. Hon var i det närmaste andfådd av allt skällande men var inte speciellt upprörd då jag kom in. Svansade runt lite men kom sedan till ro.

Lät det gå nån timme och provade sedan igen, lite samma sak men inte lika intensivt. Börjar dock skälla efter nån minut trots att kongen inte är slut... Lät henne vara i 10 minuter totalt men gick in när hon var tyst en stund.

IDag gjorde jag lite annorlunda. Lät henne stanna i bilen på morgonen för att jag skulle kunna göra bort det mest tidskrävande utejobben i lugn och ro. Hade även planerat att senarelägga ensamhetsträningen för att se om hon är lugnare lite senare på dagen.
Lämnade som vanligt och nu var hon faktiskt tyst i säkert 5 minuter innan hon började gaffla. Lite pipigare och gällare än i igår men dock. Kongen inte slut och samma visa när jag kommer in, lite svansande men sedan helt lugn.

Nu var jag precis ute sista svängen och nu var hon tyst i 5-7 minuter innan hon satte igång. Tyckte hon var mer pratig och gnölig i sitt skall än tidigare gångerna, vet inte om hon var mer lessen/trött än arg? Ingen aning. Skäller ett tag och har lite längre tystare stunder men dock. Jag gick in när hon var tyst och då var hon i andra delen av rummet, så hon vandrar runt och skäller lite under tiden, det hör man på ljudet att hon står inte hela tiden vid dörren även om det är mestadels. Men när jag gick in var hon lite svansig och glad men gick sedan och la sig och sov. Lämnade henne totalt 10-12 min.

Upplevde idag att hon inte var lika intensiv och dessutom har längre tysta perioder, men har lite bytt "röstläge". Om det är bra eller dåligt vet jag inte. ämnade kortare stunder idag iaf för att det inte blev nån skillnad igår då jag lät henne vara i 25 min. Svårt att veta vad som är rätt. Tur att jag har träff med min tränare på tis...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
33
· Visningar
2 346
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 669
Senast: McFlurry
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
30
· Visningar
2 663
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
24
· Visningar
4 275
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp