Ensamhetsträning

muppia

Trådstartare
Jag sitter och reflekterar lite över vad någon som sa i line_ns tråd.

Jag lämnar min valp i stallet när jag rider 2-3 hästar i det stallet jag rider lite hästar och i stallet där jag står får han vara i boxen. Där finns ingen annan än jag så han är helt ensam med minst 2 hästar inne (jag tar in alla 3 när jag rider hästarna) så han har sällskap av djur men vet inte hur mycket det väger upp mot människosällskap alt. hundsällskap.

Det kan hända att han får vara i boxen/stallet ensam i 2-3 timmar totalt. I mitt stall är det ofta folk eftersom vi har 17 boxar men jag har inte hört honom gnälla eller dylikt, ingen har sagt till mig iallafall.
Men vad jag sett av honom så sover han mestadels av tiden. Han har tillgång till tuggben och leksaker.

Hemma har han varit själv i 30 min, vi har provat oss fram lite och hittills har vi uppnått 30 min och då har han sovit när vi kommit tillbaka.

Idag måste jag in till stan och fixa lite ärende hos arbetsförmedlingen och jag kan inte ta med mig honom då vi inte ännu har bur så jag kan inte lämna honom i bilen. Det hela kanske tar 1-1,5 h. Är det för mycket för honom på en gång från 30 min? Eller har vi en fördel i att han kunnat ligga i stallet själv en hel del ock kan således vara själv hemma?
Han sover även ensam på nätterna (dock kan han se oss om han vill men ligger alltid längst bort vid dörren eller bakom trappan så han ser inte oss alls, vi har heltäckningsmatta i sovrummet och ville inte riskera att han kissar ner mattan) och han har fortsatt sova där i hallen även om han förmodligen skulle kunna sova i sovrummet med oss nu, det har bara blivit av en vana och han har inte klagat över att sova där.

Tacksam för lite tankar.
Är också en självständig valp för övrigt, jag jobbar lite med att han ska vilja vara nära oss mer än han är nu när vi är hemma.

Sv: Ensamhetsträning

Hann inte med stan idag, imorgon åker jag in. Vill ha lite tankar ändå även om det hade varit försent......
PUTT!

Jag hade lämnat. Mina hundar är i alla fall sådana att det inte spelar någon roll vart de varit när man ensamhetstränat. De går att lämna bara de känner sig bekväma med platsen.

Skönt att höra, då är man inte helt fel ute. Då har jag ett bra försprång med tanke på han bara är 4 månader och kan vara själv 2-3 timmar. Hemma är han ju trygg, i hallen där det är hans sovplats. Han ligger o sover där nu istället för jämte matte ;)

Fler åsikter önskas ändå, intressant att diskutera tycker jag :)

Hur tror du han skulle reagera?
Du känner ju din hund så kanske har du en uppfattning om vad du tror är lämpligt just för honom?

Se till att han är ordentligt trött och mätt när du lämnar honom så ska det nog gå bra. Sen skulle jag efter det backa igen och lämna bara kortare stunder ett par gånger och sedan öka lite igen. Som du beskriver honom (att han går undan och lägger sig själv i hallen) får mig att tro att han är stabil nog att klara det. Men låt dig inte luras att gå för fort fram om det här lyckas utan låt det hellre ta tid så att du slipper bakslag längre fram. Att börja om tar ofta längre tid än att göra rätt från början.

Hur tror du han skulle reagera?
Du känner ju din hund så kanske har du en uppfattning om vad du tror är lämpligt just för honom?

Jag tror inte det skulle vara problem för honom men man är ju ändå en anings nervös ändå men nu börjar det bli lite akut med att han klarar sig längre stunder utan någon hemma pga värmen som kommer. Redan nu är det för varmt för att ha honom i bilen.

Skogstrollet - Det är nog så som du säger. Fast han behöver aldrig vara ensam i min vardag utom när jag ska iväg till t.ex AF eller psykolog men det ska aldrig mer behövas bli mer än ett par timmar och då ett par ggr i månaden. Men det kan bli mer ensamtid from i höst då jag planerar att börja plugga.
Jag hade tänkt leka med honom och även träna lite granna innan o sen lämna leksaker + tuggben i hallen o stänga in honom där när jag åker hemifrån. Mat får han ju beroende på tid, han äter inte bra vid frukost och middag så det är bara kvällsmaten som är bäst så jag tror inte han är så hungrig av sig helt enkelt, han tuggar inte på allt möjligt ute.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 468
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
835
Senast: WildWilma
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 010
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka